دارو خانه

داروی فقر آهن

آهن اساسی‌ترین ماده معدنی در تولید گلبول‌های قرمز خون است. کمبود این ماده منجر به کم خونی فقر آهن می‌شود. فروس سولفات یکی از داروهای محتوی آهن است که برای تامین نیاز آهن بدن، در برخی شرایط بخصوص تجویز می‌شود. مهم‌ترین مورد استفاده فروس سولفات در کم خونی فقر آهن است.
کد خبر: ۳۱۵۳۱۱

مصرف صحیح

به‌طور معمول این دارو 2 تا 3 بار در شبانه روز تجویز می‌شود. فروس سولفات را دقیقا مطابق با دستور پزشک معالج خود مصرف و از تغییر میزان دارو پرهیز کنید. حتی در صورت احساس بهبودی، مصرف دارو را بدون اجازه پزشک معالج خود قطع نکنید. علائم بیماری شما (مثل خستگی و بی حالی) ممکن است تا مدت کوتاهی پس از درمان برطرف شود، اما برای پر شدن ذخایر آهن بدن لازم است دارو را حداقل 3 تا 6 ماه مصرف کنید. از جویدن یا خرد کردن قرص‌ها پرهیز نمایید و آنها را به طور کامل ببلعید. اگر برای کودک شما شربت یا قطره تجویز شده است، دقیقا مقدار تجویز شده را به او بدهید. از آنجا که قطره یا شربت دارو می‌تواند باعث تیره شدن رنگ دندان‌ها در کودکان شود، بهتر است دارو را روی زبان یا انتهای دهان کودک بریزید. به علاوه می‌توانید دارو را با آب یا آب میوه مخلوط کنید، اما هرگز آن را با شیر مخلوط نکنید.

10 فرمان

1. فروس سولفات نباید در بیماران مبتلا به هموکروماتوز، هموسیدروز و نیز در انواع دیگر کم‌خونی (مگر وجود همزمان فقر آهن) مصرف شود.

2. اگر داروهای ضد اسید معده (همچون هیدروکسید آلومینیوم یا سایمتیدین) استفاده می‌کنید، حداقل به مدت 2‌ساعت بین مصرف فروس سولفات و این داروها فاصله بیندازید.

3. در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو، به محض به‌خاطر آوردن نوبت فراموش شده آن را مصرف کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده یا بیش از 12 ساعت از زمان نوبت فراموش شده گذشته است، نوبت فراموش شده را رها کرده و طبق برنامه منظم خود عمل کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.

4. در صورت مصرف سیپروفلوکساسین، داکسی سیکلین، افلوکساسین، نالیدیکسیک اسید یا تتراسایکلین همرا با فروس سولفات، آنها را 2 ساعت قبل یا بعد از مکمل آهن استفاده کنید.

5. فروس سولفات نباید بدون تشخیص پزشک بیش از 6‌ماه مصرف شوند.

6 .کلرامفنیکل و مکمل‌های ویتامین E می‌توانند با اثرات فروس سولفات تداخل ایجاد کنند.

7. اگر مبتلا به زخم معده یا اثنی عشر، هپاتیت، کولیت یا سایر بیماری‌های روده‌ای هستید یا سابقه ابتلا به آنها را دارید موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.

8 . مکمل‌های آهن با معده خالی بهتر جذب می‌شوند.

9. این دارو را یک ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اما در صورت تحریک گوارشی دارو را با غذا استفاده کنید.

10. ویتامین ث جذب آهن را افزایش می‌دهد و بهتر است دارو را همراه با آب پرتقال، آب لیمو یا مکمل‌های ویتامین ث میل کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها