ابوالحسن د (تهران:) 400 متر مربع معادل یک دانگ از شش دانگ یک قطعه زمین واقع در تهران پلاک ثبتی... شمیران مورد صلح در قبال موارد مشروح ذیل است:
کد خبر: ۳۱۲۹۷۰

عنوان صلح: به تعبیر بهتر حق الزحمه متصالح بوده با این توضیح بعد از طی و اتمام سیر مراحل قانونی پرونده کلاسه... دادگاه انقلاب راجع به حق سرپرستی یا کسر پرداخت سرپرستی یا عدم پرداخت سرپرستی از سوی هیات 7 نفره به دور از نتیجه پرونده، دادگاه انقلاب مقدار 400 متر مربع در قبال این موضوع است که متصالح درخصوص خلع ید پلاک ثبتی.... به شرح فوق و الزام به تنظیم سند رسمی پیگیری لازم را به عمل آورد و مصالح با استفاده از ملک خود 400 متر مربع را تقبل می‌نماید. چون مصالح ممنوع‌المعامله است بعد از رفع ممنوعیت و رفع ممنوع المعامله بودن از سوی دادگاه انقلاب، مصالح سند رسمی به مقدار 400 متر مربع را به نام متصالح تنظیم نماید . در این خصوص چند سوال دارم:

الف: هیات 7 نفره نظریه خود را اعلام و رای دادگاه مبنی بر این که پس از پرداخت حق سر پرستی رفع گردید صادر کرده است. مصالح از انتقال سند 400 متر امتناع نمود و متصالح با تقدیم دادخواست به طرفیت مصالح، تقاضای تحویل مال الصلح را نموده و مصالح قبل از جلسه اول دادرسی فوت گردید و دادگاه قرار توقیف دادرسی نمود و متصالح به طرفیت وراث دعوی را ادامه داد و دادگاه با استعلام از اداره ثبت اسناد متوجه گردید که مورد صلح در سال‌های قبل توسط مصالح به دیگران واگذار شده و متصالح تقاضای بدل مال الصلح را کرد. آیا وراث ملزم به پرداخت بدل مال الصلح (زمین یا بهای ملک) هستند؟

با توجه به رای دادگاه شما باید بعد از قطعیت رای دادگاه، به اجرای احکام مراجعه کنید و تقاضای اجرای حکم را بخواهید. اگر طرف مقابل شما از اجرای حکم خودداری کند، طبق قانون با حضور مرجع انتظامی این حکم اجرا خواهد شد.

لیلا ن (مشهد):3 سال قبل با همسرم ازدواج کردم و مهریه‌ام را 14 شاخه گل رُز تعیین کردم. در حال حاضر با همسرم دچار مشکل شده‌ایم و قصد دارم مهریه‌ام را به اجرا بگذارم و از او جدا شوم. آیا بابت این مهریه ممکن است دادگاه به بنده مهرالمثل پرداخت کند؟ اساسا شرایط پرداخت مهرالمثل چیست ؟

مطابق ماده 1087 قانون مدنی اگر نکاح دائم مهری تعیین نشده باشد، طرفین می‌توانند بعد از عقد، مهر را به توافق معین کنند و اگر قبل از توافق نزدیکی واقع شود، زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود. با توجه به این‌که در همان زمان عقد، مهریه شما 14 شاخه گل تعیین شده و شما نیز آن را پذیرفته‌اید، دیگر به شما مهرالمثل تعلق نمی‌گیرد و همان 14 شاخه تعلق خواهد گرفت. مهرالمثل زمانی است که مثلا مردی مهریه همسر خود را یک خانه یا یک خودرو تعیین کرده و به آن اشاره مستقیمی نمی‌کند. در چنین مورد مبهمی، دادگاه حال زن را از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات در نظر گرفته و مهرالمثل تعیین می‌کند.

علیرضا حسینی- وکیل دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها