روزانه ها

آغاز جنگ خیابانی

رضا عظیمی: روز 20 بهمن سال 1357 مثل همه روز‌های حساس انقلاب با خبر‌های زیادی آغاز شد، اما باید هوا تاریک می‌شد و عقربه‌ها به ساعت 22 می‌رسیدند تا مهم‌ترین اتفاق این روز رخ می‌داد. در این ساعت ماموران گارد شاهنشاهی به پادگان نیروی هوایی تهران حمله کردند و رسما جنگ خیابانی در پایتخت ایران آغاز شد. در این روز رادیو اعلام کرده بود که بعد از اخبار تلویزیون فیلم ورود امام (ره)‌ به میهن نمایش داده می‌شود. به همین خاطر همافران در سالن پادگان اجتماع کردند و با ظاهر شدن تصویر حضرت امام بر صفحه تلویزیون، طنین صلوات آنها سالن را پر کرد.اما افراد گارد که از بیعت همافران با امام (ره) به شدت خشمگین بودند به سوی آنها تیراندازی کردند و درگیری بین همافران و نیرو‌های گارد آغاز شد.
کد خبر: ۳۱۱۷۹۷

براساس اطلاعات سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مردم ساکن در اطراف خوابگاه همافران، هنگامی که از حمله نیروی گارد به همافران آگاه شدند، اهالی خیابان‌های اطراف را نیز با خبر کردند و طولی نکشید که جمعیت انبوهی در کنار دیوار خوابگاه گردآمدند که با فریاد الله‌اکبر از همافران حمایت می‌کردند. اجتماع مردم در کنار خوابگاه همافران نیروی هوایی که از ساعت 10 شب آغاز شده بود همچنان ادامه یافت. ترس مردم این بود که در صورت پراکنده شدن، نیروهای گارد، مجددا به همافران حمله کنند، لذا از دفتر حضرت امام کسب تکلیف کردند و دفتر امام توصیه کردند که پراکنده نشوید.

مردم در کنار خوابگاه نیروی هوایی همچنان شعار می‌دادند و خود را با آتش لاستیک‌های فرسوده گرم می‌کردند که در ساعت 5/3 بعد از نیمه شب مأموران حکومت نظامی به آنها حمله کردند.

در این هنگام مردم به کوچه‌های اطراف پناه بردند، اما مأموران توانستند 152 نفر را دستگیر و به محل استقرار حکومت نظامی در کلانتری تهران منتقل کنند. در بین دستگیرشدگان این حادثه 2 روحانی نیز وجود داشتند.گفته می‌شود اولین کلانتری ساقط شده در جریان هجوم مردم به پایگاه‌های رژیم سابق همین کلانتری بوده است.روز 20 بهمن با این اتفاق به پایان رسید، اما روز‌های داغ‌تری در راه بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها