گروه رسانه: دیشب، شب به رنگ ارغوان بود؛ فیلمی که بالاخره پس از سال‌ها به چشم آمد و توانست همه نگاه‌ها را متوجه خود کند. باوجود آن‌که فیلم سال‌ها در کش و قوس نمایش داده شدن و نشدن مانده بود ولی سرانجام در موقعیتی امکان نمایش یافت که با استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان سینما روبه‌رو شد.
کد خبر: ۳۱۰۸۲۸

موضوع فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا، موضوعی است که خیلی‌‌ها جسارت یا لااقل علاقه پرداختن به آن را ندارند؛ داستانی بحث‌برانگیز درباره سختی‌های زندگی یک مامور امنیتی و جدال وی میان انجام ماموریت و عشق زمینی، که سرانجام با مساعدت جواد شمقدری معاونت سینمایی وزارت ارشاد دولت دهم از محاق درآمد و رنگ پرده سینماها را دید و نتیجه این اتفاق آن بود که فیلم در 4 بخش مهم، بهترین کارگردانی،‌ بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه مردم و بهترین فیلمبرداری، سیمرغ بلورین بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را برباید.

به گزارش خبرنگار ما، شب گذشته با اجرای علی معلم - تهیه‌کننده و منتقد سینمایی - جشنواره فیلم فجر برگزیدگان بخش داخلی اش را شناخت. البته هنوز اهدای جوایز بخش «تجلی اراده ملی» باقی مانده و قرار است اختتامیه جشنواره در هفته آینده به شکلی نمادین در 8 شهر کشور که امسال به همراه تهران میزبان جشنواره فجر بودند نیز برگزار شود.

در جشنواره امسال فیلم‌های شب واقعه، ملک سلیمان و هفت‌دقیقه ‌تا پاییز در بیشترین رشته‌ها برای دریافت سیمرغ کاندیدا بودند.

البته فیلم شب واقعه که سید احمد میرعلایی مدیر عامل فعلی بنیاد سینمایی فارابی تهیه کنندگی آن را به عهده داشته در آخرین ساعت‌های کار هیات داوران از نامزدی در بخش‌های سیمرغ بهترین فیلم و سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی انصراف داد تا داوری این دوره از جشنواره با حاشیه و حرف و حدیث کمتری به پایان برسد.

به این ترتیب 3 فیلم مذکور به طور معمول هر یک در حدود 9، 8 رشته کاندیدا شدند. نکته جالب تر اینکه 2 فیلم شب واقعه و ملک سلیمان از تولیدات بخش دولتی و هفت دقیقه تا پاییز محصول بخش خصوصی سینمای ایران بود. طلا و مس، به رنگ ارغوان، چهل سالگی و ناسپاس نیز به ترتیب با 7، 6،5 و 4 عنوان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

برترین‌های بخش سینما ویدئو

در مراسم اختتامیه جشنواره در بخش‌های مختلف نامزدها به شرح زیر معرفی شدند؛ در بخش «سینما ویدئو» فیلم‌های «افسانه 98» و «دویدن در میان ابرها» شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش مسابقه آثار ویدئویی کوتاه نیز سیمرغ بلورین به فرشید اخلاقی‌پور «تالار عروسی بوف کور» تعلق گرفت.

اهدای جوایز فیلم‌های اول و دوم

در مراسم شب گذشته از میان نامزدهای معرفی شده در بخش «نگاه نو - فیلم‌های اول و دوم» نیز جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بهرام توکلی «پرسه در مه» و سیمرغ بلورین بهترین فیلم در این بخش به جمال شورجه و حسن علیمردانی «نفوذی» اهدا شد.

بخش مسابقه سینمای ایران

در ادامه این مراسم هیات داوران جوایز خود در بخش مسابقه سینمای ایران را به شرح زیر اهدا کرد:

جایزه بهترین چهره پردازی به سعید ملکان «ملک سلیمان/ » جایزه بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به محسن روزبهانی «شب واقعه/ » جایزه بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به هدیش بیگدلی شاملو «هفت دقیقه تا پاییز» و لئولو«ملک سلیمان/ » جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس به عباس بلوندی «شب واقعه»

جایزه بهترین صدابرداری صحنه به وحید مقدسی «بیداری رویاها»،حسینابوالصدق(آل)وکی‌سون چانگ «ملک سلیمان/ » جایزه بهترین موسیقی متن فیلم به بهزاد عبدی «آل» و چانگ «ملک سلیمان/ » جایزه بهترین نقش مکمل مرد به مهدی فقیه «ملک سلیمان/ » جایزه بهترین نقش مکمل زن به شیرین یزدان‌منش «لطفا مزاحم نشوید/ » جایزه بهترین تدوین به حسین غضنفری «شب واقعه/ » جایزه بهترین فیلمبرداری به حسن کریمی «به رنگ ارغوان/ » جایزه بهترین نقش اول مرد به محسن طنابنده «سنگ اول، هفت دقیقه تا پاییز/ » جایزه بهترین نقش اول زن به نگار جواهریان «طلا و مس/ » جایزه بهترین فیلمنامه به مصطفی رستگاری «چهل سالگی» و همایون شهنواز و شهرام اسدی «شب واقعه/ » جایزه بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «به رنگ ارغوان/ »جایزه ویژه هیات داوران به علیرضا امینی «هفت دقیقه تا پاییز» و علیرضا رئیسیان «چهل‌سالگی/ » جایزه بهترین فیلم به سید جمال ساداتیان «به رنگ ارغوان/» جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان نیز به فیلم «به رنگ ارغوان» اهدا شد.

جایزه بخش مسابقه فیلم‌های مستند کوتاه و نیمه‌بلند هم به زندگی در کسوف (فتح‌الله امیری) و فقط کمی نور (سید حامد نوبری) تعلق گرفت. سیمرغ بلورین این بخش به اتاق صعود (رضا فرهمند) اهدا شد. فیلم «جای خالی آقا یا خانم ب( »فیما امامی - رضا دریانوش) هم جایزه بخش فیلم‌های مستند بلند را به خود اختصاص داد و فیلم‌های «نوازنده» و «شهر خاموش» به کارگردانی کیانوش عابدی و امیر مهران هم توانستند جایزه بخش بهترین اثر پویانمایی را دریافت کنند.

از نکات حاشیه‌ای مراسم اهدای جوایز ،اعتراض برخی از خبرنگاران حاضر در جلسه بود که باعث شد مهدی مسعودشاهی، دبیر جشنواره به میان آنها بیاید و عذرخواهی کند.

در حاشیه مراسم

- با اهدای جایزه‌ای به همسر زنده‌یاد نادر ابراهیمی از این نویسنده و فیلمساز کشور تقدیر شد.

- باوجود آن‌که امسال حمید فرخ‌نژاد نتوانست جایزه بخش بازیگری رابه خود اختصاص دهد، اما حاضران در جلسه بشدت وی را تشویق کردند. محسن طنابنده هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگری مرد، یادی از فرخ‌نژاد کرد که با تشویق حاضران روبه‌رو شد.

- ابراهیم حاتمی‌کیا هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: این فیلم ساخته شد تا جاودانه بماند. من خوشحال و ممنونم از عزیزانی که باعث این اتفاق شدند. چیزی که باید بگویم این است که: «به امثال ما اعتماد کنید.»

- برگزاری اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر تا ساعت 22 دیشب به طول انجامید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها