تفاوت میان ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها

چه موادی کالری تولید می‌کند؟

گروه سلا‌مت:‌هر گونه مواد غذایی که انسان مصرف می‌کند، حاوی مقادیر مختلف ریزمغذی و درشت مغذی است. این مواد به قدری اهمیت دارند که نبود آنها در غذای انسان باعث بروز مشکلات و در نهایت سوءتغذیه در افراد می‌شود. حال سوال اینجاست که ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها چه نوع ترکیباتی هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟ در این باره باید گفت: درشت مغذی‌ها شامل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها هستند که به آنها مواد مغذی انرژی‌زا می‌گویند، یعنی از تجزیه آنها در بدن انرژی تولید می‌شود و مقدار مصرف روزانه آنها بسیار زیاد است.
کد خبر: ۳۱۰۵۷۹

بنابراین به دلیل آن که این ترکیبات به مقدار زیاد در همه غذاها وجود دارند، می‌توانند با افزایش کالری منجر به بروز چاقی و عوارض ناشی از آن در مصرف‌کننده شوند. اما در مقابل ریزمغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و عناصر معدنی هستند که نقش ساختاری، ترمیمی و کاتالیزوری دارند، ولی از تجزیه آنها در بدن انرژی حاصل نمی‌شود و مقدار مصرف روزانه آنها در انواع غذاها در حد میلی‌گرم و در مواردی میکروگرم است.

به معنای دیگر اگرچه ویتامین‌ها نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارند، اما خود مستقیما انرژی‌زا نیستند و در بدن انرژی تولید نمی‌کنند، از این‌رو چاق‌کننده نیستند اما اشتها را زیاد می‌کنند. خوب است بدانید ویتامین‌ها نیز دارای دو نوع محلول در آب و چربی هستند. جذب ویتامین‌های محلول در آب آسان است. اغلب این ویتامین‌ها در بدن ذخیره نمی‌شوند. بنابراین بهتر است این ویتامین‌ها در غذای روزانه حتما وجود داشته باشند. مازاد این ویتامین‌ها از طریق کلیه دفع می‌شود و ایجاد مسمومیت نمی‌کنند که شامل ویتامین‌های گروهB و ویتامین C هستند.

در مقابل جذب ویتامین‌های محلول در چربی مشکل است. یعنی این ریزمغذی لزوما باید همراه درشت مغذی‌ مصرف شود. بنابراین چنانچه در غذا چربی نباشد یا جذب چربی‌ها توسط بدن مختل شود هضم و جذب این دسته از ویتامین‌ها نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود. ویتامین‌های محلول در چربی از راه ادرار دفع نمی‌شوند و مصرف مقدار زیاد این ویتامین‌ها ممکن است در بلندمدت در مصرف‌کننده مسمومیت ایجاد کند که شامل ویتامین‌های A ،D ،E وK است. گفتنی است مصرف بیش از حد املاح معدنی نیز می‌تواند دردسرساز باشد.

توجه: امروزه 70 درصد مواد غذایی مورد استفاده انسان‌ها محصولات کارخانه‌ای است. این محصولات علاوه بر دارا بودن ترکیبات شیمیایی نظیر: رنگ‌دهنده‌ها، نگهدارنده‌ها و... از نظر ریزمغذی‌ها یعنی ویتامین‌ها و املاح معدنی بسیار فقیر بوده و در واقع بدون ارزش تغذیه‌ای هستند. اگرچه این محصولات تا حدودی حاوی درشت مغذی‌هایی نظیر چربی‌ها و قندها هستند، ولی کاربرد نامناسب و مقدار زیاد از حد آنها در این نوع محصولات نه تنها منجر به افزایش کالری در مصرف‌کننده می‌شود بلکه با خاصیت سیرکنندگی کاذب فرد را نسبت به مصرف غذاهای مغذی محروم می‌کند به طوری که افراد پس از زمان کوتاهی دچار سوءتغذیه می‌شوند، بنابراین از مصرف زیاد چنین محصولاتی جدا اجتناب کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها