معرفی ممتازترین فناوری‌های سال 2009

30 شگفت‌انگیز!

استقبال گرم مردم و مصرف‌کنندگان از فناوری‌های تازه و رویدادهای مربوط به آن، جلوه‌ای شگفت‌انگیز به سال 2009 بخشید. در این سال وقایع گوناگونی در عالم فناوری دستگاه‌های رایانه‌ای و سخت‌افزار و نرم‌افزار آن رخ داد. بسیاری از سخت‌افزارها و فناوری‌هایی که برخی از آنها نیز در ابتدا کم‌اهمیت شمرده می‌شدند، در طول سال و با گذشت زمان، جایگاه و اهمیت واقعی خود را در بین کاربران و مصرف‌کنندگان پیدا کردند.
کد خبر: ۳۱۰۱۵۸

در این راستا تعدادی از بهترین و پراهمیت‌ترین آنها را که نقش مهم و تاثیرگذار و ماندگاری نیز در ذهن و حافظه مصرف‌کنندگان سخت‌افزار رایانه در طول سال گذشته داشته‌اند، به شما معرفی می‌کنیم. گفتنی است که برخی از آنها جزو فناوری‌هایی هستند که به‌دلیل اهمیت زیاد و قرار داشتن در چرخه سیر تکاملی، دامنه‌شان به سال 2010 نیز تعیم یافته است.

1- کارت گرافیک رادئون اچ‌دی5870 با فناوری جدید رویایی DirectX 11 و OpenCL و با سرعت سیکل ساعتی تا 2برابر سرعت نسل قبلی که کارآیی آنها را نیز نسبت به نسل پیشین خود 2برابر کرده، دارای اهمیت خاصی بوده و با برتری یافتن به‌واسطه داشتن برخی از انواع بردهای واحد پردازشگر گرافیکی 2قلو، سمبل معماری واحدهای پردازنده گرافیکی جدید هستند.

2- بعد از آن نیز انویدیا GeForce GTX 295 با یک جفت واحد پردازشگر گرافیکی GT 200 هر یک دارای 896مگابایت حافظه GDDR3 جای دارد.

3- رایتر لوح فشرده پرتوآبی (بلوری) پایونیر مدل BDR- 2203

4- سیستم چندکاره خنک‌کننده مایع و سیستم خنک‌کننده هوایی Cooler Master Hyper 212+ راه‌حلی موثر برای سیستم خنک‌کننده

5- سیستم 24-SSD Raid سامسونگ که با استفاده از 2تنظیم‌کننده راید به موازات استفاده از همه درگاه‌های اتصال روی مدار یک مادربورد به‌همراه آرایش 24دیسک وضعیت جامد با هم، توانست یک فضای ذخیره داده 6گیگابایتی با خروجی 2گیگابایت بر ثانیه‌ای بسازد.

6- رسیدن فضاهای ذخیره داده به ظرفیت 2‌ترابایت؛ اولین هارددیسک فوق سریع 6گیگابایت بر ثانیه‌ای سی‌گیت راهی بازار شد.

7- بهترین درایو دیسک‌های سخت با ظرفیت ترابایتی:

SEAGATE BARRACUDA 7200.12 (1ترابایت) و WESTERN DIGITAL BLACK CAVIAR (2ترابایت)

8- انویدیا با یک به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری، درایور افزایش سرعت رندر بازی‌های رایانه‌ای ATI را از کار انداخت، اما کاربران علاقه‌مند با ارائه یک پچ جدید آن را خنثی کردند.

9- بهترین کارت صدا: Asus Xonar STX

10- عینک‌های 3‌بعدی انویدیا و ATI دارای فناوری دیافراگم  شیشه 3بعدی (3D Shutter Glass)، مورد استقبال کاربران و بازی‌خورها واقع نشدند.

11- بهترین نت‌بوک: ایسوس EEE 1000 HE با پردازنده اتم N280، دوام شارژ باتری عالی و دسترسی آسان به حافظه رم و دیسک سخت جهت ارتقای دستگاه.

12- فناوری Larrabee اینتل که قرار بود به موازات واحدهای پردازشگر گرافیکی بر اساس X86 کار کند، ابتدا با سروصدایی زیاد به‌نمایش گذاشته شد و سپس ورودش به‌تاخیر افتاد.

13- فاصله قیمت بین حافظه‌های رم DDR2  و DDR3 کمتر شد.

14- تراشه‌های پردازنده ویدیوی HD کوچکتر شدند و از قیمت‌شان نیز کاسته شد.

15- بهترین ماوس مخصوص بازی: LOGITECH G9x بسیار روان با حسگر dpi5700 لیزری و  توانایی مطابقت با نمونه 1000بار در ثانیه.

16- جالب‌ترین کیس رایانه: Thermaltake Level 10 با قیمت 700 دلار.

17- انویدیا، توانایی 3بعدی را به‌صورت Embedded در پردازنده‌های ARM روی تراشه Tagra را برای دستگاه‌هایی با مصرف ناچیز برق (که در جیب جا می‌گیرند)، ایجاد کرد که برای اولین بار در دستگاه Zune HD عرضه شد.

18-  بهترین مادربورد P55: گیگابایت GA-P55-UD6 با برتری بر رقیب خود ایسوس، پشتیبانی از سوکت 1156، کارآیی بالا و پیکربندی DIMM قابل انعطاف 6تایی به‌جای نوع عادی 4تایی.

19- بهترین پردازنده 4هسته‌ای باقیمت زیر 100دلار: AMD Athlon II X4 620 با توانایی انکود فایل‌های ویدیویی در یک چهارم زمانی که یک پردازنده پنتیوم4 برای این کار صرف می‌کند.

20- عرضه اولین تراشه تنظیم‌کننده مافوق سریع  یواس‌بی3.

21- بهترین دستگاه کتاب‌خوان: Kindle برخوردار از مجموعه کاملی از خصوصیات، از جمله طول‌عمر طولانی باتری، فرآیند دانلود آسان، صفحه نمایش بی‌ضرر برای چشم از نوع جوهر الکترونیکی.

22- بهترین دیسک سخت وضعیت جامد: PATRIOT TORQX 128گیگابایت با تنظیم‌کننده قدرتمند Indilinx و سرعت بازخوانی داده بیش از 200مگابایت بر ثانیه و سرعت بازنویسی داده بیش از 175مگابایت بر ثانیه با پشتیبانی از فرمان TRIM.

23- درجا زدن و از میدان بدر شدن انویدیا در سال 2009: انویدیا ‌جدا از اینکه هیچ کارت گرافیگی جدیدی را برای رقابت با رادئون اچ‌دی5870 ATI ارائه نکرد، در جبهه تولید مجموعه تراشه‌های مادربورد برای پردازنده‌های اینتل نیز به‌علت وجود درگیری‌های قانونی در مقابل اینتل، وادار به عقب‌نشینی شد که از توسعه هر 2مجموعه تراشه‌های LGA1366 و LGA1156 باز ایستاد و تنها به تولید مجموعه تراشه‌های مخصوص پایگاه فناوری AMD ادامه داد.

24- بهترین مدیا پلیر قابل حمل: بازگشت مایکروسافت به عرضه مدیاپلیرهای قابل حمل و رقابت شانه‌به‌شانه آن با آیپاد به‌وسیله عرضه زون اچ‌دی که صفحه نمایشی عالی از جنس OLED، رابط کاربری آسان و عمر باتری طولانی شگفت‌آوری را ارائه می‌دهد.

25- به جریان افتادن و کاربردی شدن پایگاه فناوری یون توسط انویدیا با به‌کارگیری مجموعه تراشه یون برای نت‌بوک‌ها، نت‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های قابل حمل که  DiectX 9از طریق واحد پردازشگر گرافیکی آراسته‌ای که ارائه داد، سختی و مضیقه نمایش ویدئوی گرافیک‌های تعبیه شده را از بین برد.

26- ورود نسخه رسمی سیستم‌عامل ویندوز7 موجب شادمانی همه کاربران شد. ویندوز7 ترکیبی از امنیت و فناوری ویستا و سرعت ویندوز XP را با هم دارد که رابط کاربری سرهم‌بندی شده جدیدی به آن اضافه شده است.

27- جنون چند‌لمسی در همه جا شیوع پیدا کرد و تمام لوازم از ماوس و صفحه کلید گرفته تا صفحه نمایش‌ها را نیز در بر گرفت. لذا مایکروسافت با پشتیبانی رسمی ویندوز7، این فناوری (پیوستن همه تولیدکنندگان به صنعت چند‌لمسی) را آسان کرد.

28- آیفون راه را برای به نهایت کمال رسیدن تلفن‌های همراه هوشمند هموار کرد. اپل با تازه کردن سخت‌افزارهای خود در آیفون3G رقبای دیگری مثل بلک‌بری، ویندوز موبایل و حتی گوگل با آندروید و WebOS پالم را نیز به میدان آورد.

29- بهترین پردازنده 4هسته‌ای با قیمت متوسط سوکت LGA 1156 لینفیلد  Core i7-860اینتل. پردازنده سریع چندصد دلاری که با حالت‌های افزوده شده توربو، PCI-E روی صفحه سیلیکونی سازنده و مجموعه‌ای از 8هسته یا نخ در معرض سیستم‌عامل قرار داده شده (که در مقایسه با هم نژادهای LGA 1366 گران قیمتش، انواع مادربوردها و حافظه‌های رم ارزانتری را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد)، نزدیک به رسیدن به کمال است.

30- فناوری Fermi انویدیا هنوز برای شما قابل دسترسی نیست. آیا می‌دانید که انویدیا  در رقابت با کارت گرافیکی رادئون5870 چه آشی برای ATI پخته؟! انویدیا در کنفرانس GPU خود از واحد پردازشگر گرافیکی دارای توان محاسبات موازی آینده خود پرده‌برداری کرده است. فرمی یک واحد پردازنده گرافیکی غول‌آسا با 2بیلیون ترانزیستور است که از محاسبه مستقیم، Open CL و CUDA پشتیبانی می‌کند.

منابع

www.hothardware.com

www.pcworld.com

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها