گروه بین‌الملل: در حالی که آمار رسمی و اعلام شده در رسانه‌ها حکایت از آن دارد که آمریکا نقش اصلی را درروند کنونی مبارزه با تروریسم در یمن دارد ولی اکثر تحلیلگران معتقدند کمک‌های واشنگتن با در نظر گرفتن کمک‌های مخفیانه و هنگفت عربستان به یمن در جایگاه دوم است. پایگاه خبری میدل ایست در گزارشی اعلام کرد کمک‌های امنیتی عربستان به یمن سالانه از 300 میلیون دلار فراتر می‌رود و این کمک‌ها از مجموع تمام کمک‌های خارجی به این کشور در مسائل امنیتی بالاتر است.این در حالیست که اخیرا ابوبکر القربی، وزیر خارجه یمن از لزوم اعطای کمک‌های دو میلیارد دلاری کشورهای خارجی به صنعا سخن گفت.
کد خبر: ۳۰۸۶۹۰

عربستان

تحلیلگران منطقه‌ای معتقدند عربستان سالانه 200 تا 300 میلیون دلار صرف کمک‌های امنیتی به نیروهای یمنی می‌کند. از طرفی برخی از تحلیلگران این کمک‌ها را بیش از 300 میلیون دلار در سال ارزیابی می‌کنند.

با توجه به این گزارش ها، عربستان را می‌توان به تنهایی بزرگترین کمک‌کننده خارجی به یمن دانست. این در حالی است که این کمک‌ها در سال 2007 کمتر از صد میلیون دلار بود.

بنابر این گزارش، علاوه بر کمک‌های امنیتی عربستان به یمن، ریاض در زمینه‌های دیگری نیز به این کشور کمک‌های مالی هنگفتی ارائه می‌دهد که برخی آن را بیش از یک میلیارد دلار ارزیابی می‌کنند.

شاهزاده‌های سعودی و دستگاه‌های غیر دولتی ریاض نیز صدها میلیون دلار به یمن کمک می‌کنند که برآورد دقیق این کمک‌ها به سادگی امکان پذیر نیست.

حملات عربستان به یمن

به گزارش خبرگزاریها، جنبش شیعی الحوثی از شلیک 1230موشک و خمپاره توسط عربستان سعودی در 24 ساعته گذشته به مناطق مختلف یمن خبر داد.

بنابراین گزارش، جنگنده‌های سعودی در 24 ساعت گذشته، چهار نوبت حمله به مناطق غافره در بخش حیدان استان صعده و منطقه فوط ، همچنین دو حمله به هر کدام از مناطق جماعه ، المقاش و الطلح و یک مورد حمله به هر کدام از مناطق المهاذر ، سوق الطلح ، القلعه رازح ، الشعف و العند انجام دادند.

مبارزه با القاعده بهانه است

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز اعلام کرد رئیس جمهوری یمن برای به دست آوردن کمک‌های مالی غربی‌ها تلاش می‌کند حوثی‌های شیعه و جنبش جدایی طلب این کشور را مرتبط با شبکه القاعده وانمود کند.

علی عبدالله صالح که مشتاق کسب حمایت و اعتبارات مالی آمریکایی‌هاست تلاش کرده دشمنان داخلی خود یعنی شورشیان الحوثی در شمال و جدایی طلبان جنوب خشمگین از دولت را به عنوان افرادی معرفی کند که همه آنها به نوعی با شبکه القاعده ارتباط دارند.

رویترز به نقل از یک تحلیلگر نوشت: در جنگ با القاعده بدون خلع سلاح این شبکه، پیروزی امکان‌پذیر نیست و القاعده از سلاح ظلم و ستم، فقر، نبود حاکمیت قانون و فساد گسترده در یمن برای جذب نیرو در این کشور استفاده می‌کند.بانک جهانی اعلام کرده است حدود 42 درصد از جمعیت 23 میلیونی یمن روزانه کمتر از دو دلار درآمد دارند. ارزش ریال این کشور نیز هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود در چند سال گذشته رسید و تولید نفت این کشور از ژانویه تا اکتبر سال گذشته 70 درصد کاهش یافته است.

انتظار می‌رود جمعیت یمن در 20‌سال آینده دو برابر شود ،اما عملا وضع اشتغال وخیم و منابع آبی یمن نیز رو به کاهش است.

منازعه با حوثی‌ها در شمال یمن از سال 2004 تاکنون به کشته شدن هزاران نفر و آوارگی دویست هزار نفر منجر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها