کد خبر: ۳۰۴۶۷۵

درد، تورم زانو، ناپایداری، صدای قل قل و احساس خالی شدن یا قفل شدن از علائم بیماری‌های زانوست. شدت آسیب بستگی به نوع ضایعه‌ای که زانو متحمل آن شده است، دارد. اکثر آسیب‌های زانو در یکی از سه گروه تقسیم‌بندی زیر قرار می‌گیرد: پارگی منیسک، رباط پاره شده و اجسام آزاد.

منیسک یک غضروف هلالی شکل است که در زانو و مابین دو انتهای استخوان‌های ران و ساق واقع شده است. انواع خاصی از ضربات و آسیب‌های توام با پیچ خوردن می‌تواند منجر به پارگی منیسک و ایجاد درد در مفصل گردد. گاهی بیمار صدای قل قل مانندی را هنگام آسیب حس می‌کند. اغلب این آسیب‌ها به علت درد حاد و شدید زانو موجب از پا افتادن بیمار می‌شود. در بعضی از موارد بیمار می‌تواند از جا برخیزد و به فعالیت ادامه دهد. عدم تشخیص صحیح باعث درد مزمن و زانو می‌شود.

رباط‌ها نوارهایی از بافت سخت هستند که مفاصل را احاطه کرده و موجب استحکام آنها می‌شود. بندرت یک رباط مفصل زانو کشیده می‌شود و پاره می‌گردد و موجب درد فوری و حساسیت روی محل آسیب و تورم زانو می‌شود.

در بعضی از آسیب‌ها قسمتی از غضروف یا استخوان که از موقعیت نرمال خود کنده شده است، در فضای مفصل قرار می‌گیرد. این حالت شبیه گیر کردن مداد در بین لولای در است. حتی قطعات کوچکی از بافت شل غضروفی می‌توانند در مفصل گیر کرده و موجب قفل شدن زانو و درد در آن شوند.

شرح حال و معاینه توسط پزشک عمومی یا متخصص ارتوپدی از مهم‌ترین اقدامات تشخیصی است. انجام ام‌آر‌آی از زانو و در نهایت دیدن زانو با دستگاهی به نام آرتروسکوپ می‌تواند به شبهات تشخیصی پایان دهد.

درمان براساس نوع تشخیص متفاوت است. محافظت، استراحت، یخ،‌ فشردن و بالا بردن اساس درمان اولیه است. اگر مفصل زانو متحمل آسیب شدید است، باید با جراحی آن را بازسازی کرد. در بیشتر موارد آسیب را می‌توان به روش جراحی و از طریق یک روند آندوسکوپیک تحت عنوان آرتروسکوپی اصلاح کرد که برش کوچکی را در زانو ایجاد و ترمیم صورت می‌گیرد. توصیه می‌کنیم با توجه به سن بیمار قبل از هر اقدامی با جراحان اطفال که یک رشته فوق‌تخصصی در رشته جراحی محسوب می‌شود، مشورت کنید.

سوالات پزشکی خود را با ما در میان بگذارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها