امشب ما در ایران شاهد یک ماه گرفتگی جزئی خواهیم بود.اگر سایه زمین ، تمام قرص ماه را بپوشاند، شاهد ماه گرفتگی کامل خواهیم بود و اگر فقط بخشی ار قرص ماه وارد سایه زمین شود ، مانند امشب شاهد ماه گرفتگی جزئی خواهیم بود.
کد خبر: ۳۰۳۱۱۵

به گزارش فارس ، حمیدرضا شهشهان منجم آماتور با اعلام این خبر افزود: میزان گرفتگی ماه خیلی زیاد نخواهد بود اما برای علاقمندان به رخدادهای نجومی ارزش رصد کردن را دارد.

وی افزود: ماه گرفتگی یا خسوف وقتی رخ می دهد که ماه، زمین و خورشید در یک امتداد قرار می گیرند و سایه زمین بر روی ماه می افتد. در این پدیده سایه زمین باعث کم نور شدن و تاریک شدن ماه می شود. اگر سایه زمین ، تمام قرص ماه را بپوشاند، شاهد ماه گرفتگی کامل خواهیم بود و اگر فقط بخشی ار قرص ماه وارد سایه زمین شود ، مانند امشب شاهد ماه گرفتگی جزئی خواهیم بود.

شهشهان افزود: ماه از حدود ساعت 22 و 27 دقیقه شروع به ورود به سایه زمین می کند. می توان این پدیده را به صورت تاریک شدن قرص ماه از لبه سمت راست و پایین آن مشاهده کرد. به تدریج میزان گرفتگی افزایش می یابد و تا ساعت 22 و 53 دقیقه) به حداکثر خود می رسد.

وی گفت: در این زمان ماه حدود 70درجه از افق شرق – جنوب شرقی ارتفاع خواهد داشت. البته در همین زمانِ اوج نیز بخش کوچکی از قسمت راست قرص ماه پوشیده می شود. پس از این زمان به تدریج ماه شروع به خروج از سایه زمین می کند و میزان گرفتگی کاهش می شود. سرانجام ماه در ساعت23 و 19 دقیقه (به طور کامل از سایه زمین خارج می شود.

از دقایقی پیش از آغاز گرفتگی و تا دقایقی پس از پایان گرفت جزئی می توان کم نورتر بودن بخش سمت راست قرص ماه را تشخیص داد که به خاطر وجود نیم سایه زمین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها