موانع تجارت و گردشگری ایران و روسیه

کالاهای ایرانی دارای توانایی اندک در رقابت با سایر کالای وارداتی به کشور روسیه هستند و عمده صادرات ایران به روسیه منحصر به کالاهای خشکبار و مواد غذایی است.
کد خبر: ۳۰۰۹۴۹

به گزارش خبرنگار جام جم در اصفهان ، الکساندر سوبولکف نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در نشست فرصت های تجاری روسیه در اتاق بازرگانی اصفهان گفت: طی چند سال اخیر خودروی سمند بیشتر از دیگر کالاها و محصولات ایرانی توانسته در بازارهای روسیه جایگاه قابل قبولی داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر نگرش قابل توجه شرکت های روسی نسبت به ایران افزود: بازرگانان روسی متوجه شدند که بازار ایران دارای چشم انداز خوبی است و شرکت های ایرانی در این راستا می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه با تاکید بر اینکه گسترش تجاری دو کشور عاری از مشکل نیست، بیان داشت: در دهه گذشته اقتصاد ایران و روسیه به شدت دچار تغییر شده  است و بازرگانان دو کشور از  وضعیت اقتصادی کشورهای مقابل خود اطلاع کمی دارند.

سوبولکف تصریح کرد: متاسفانه دید بازرگانان ایران از روسیه ، فقط  صادرات آهن ، چوب و نفت است و  باور بازرگانان روسی از ایران نیز فقط صادرات خشکبار و مواد غذایی است ؛ در حالی که دو کشور در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی دارای توانمندیهای قابل توجهی هستند.

وی سابقه روابط اقتصادی بین روسیه و  اصفهان را مربوط به قرن های گذشته دانست و گفت: اصفهان نقش مهمی در روابط اقتصادی دو کشور روسیه و ایران در گذشته و حال داشته است  که ساخت کارخانه ذوب آهن توسط کارشناسان روسی و ایرانی گواهی صادق بر این ادعاست.

نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه ساخت کارخانه ذوب آهن را نشانگر ساخت طرح های بزرگ صنعتی بین دو کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه  سطح  روابط اقتصادی دو کشور در دو دهه گذشته با کاهش روبرو بوده است که این روابط باید وارد سطوح نوین و جدیدتری شود.

وی تصریح کرد: البته بحران اقتصادی  جهان بر سطح مبادلات تجاری دو کشور نیز  تاثیر داشته اما  با این وجود نسبت سطح مبادلات روسیه با ایران نسبت به سایر کشور ها کاهش چندانی نداشته است.

الکساندر سوبولکف ایجاد زمینه های مشترک در استخراج نفت و گاز ، خط انتقال لوله های گاز ، تولید برق، توسعه استخراج معادن و راه سازی بین شرکت های ایرانی و روسی را از مهمترین اقدامات انجام گرفته طی چند سال اخیر ذکر کرد و گفت:در آینده نزدیک روابط تجاری بین دو کشور ایران و روسیه گسترش پیدا می کند.

نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه نقش اتاق بازرگانی اصفهان در همکاری با اتاق بازرگانی روسیه با هدف تبادل هیات های تجاری و  حضور در نمایشگاه های  دو کشور را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر بازرگانان تلاش کنند روابط بلند مدت بین آنها ادامه پیدا کند شاهد آینده خوب برای دو کشور خواهیم بود.

مهدی حاج کاظمیان، معاون سازمان بازرگانی استان اصفهان نیز در این نشست  با اشاره به افزایش بهای تمام شده واردات آهن آلات از روسیه گفت: واردات آهن آلات از روسیه مستلزم درخواست کشور ثالث از روسیه است که این عامل باعث افزایش بهای تمام شده کالای مذکور می شود.

وی ایجاد رابطه مستقیم بین بازرگانان ایرانی با تولید کنندگان روسی را عامل مهمی در کاهش قیمت تمام شده کالاها دانست و افزود: به خاطر مشکلات بانکی و تحریم بانک های ایرانی نباید بازرگانان ایرانی با بهای گزافی کالا  را  از کشور روسیه خریداری کنند.

معاون سازمان بازرگانی استان اصفهان صادرات کالا  از استان اصفهان به روسیه را به طور معمول از طریق کشور آذربایجان دانست و بیان داشت: هزینه تمام شده کالای ارسالی از ایران به دلیل هزینه حمل و نقل مضاعف افزایش می یابد و توان رقابت  پذیری کالای ایرانی در بازار روسیه را کاهش می دهد.

حاج کاظمیان با اشاره به اینکه برقراری پرواز مستقیم بین روسیه و اصفهان عامل مهمی در  افزایش صادرات کالا است ،تصریح کرد:  ایجاد پرواز مستقیم  علاوه بر افزایش صادرات بین دو کشور باعث گسترش صنعت توریسم می شود .

 وی با انتقاد از تعرفه 25 درصدی کالای ایرانی نسبت به کالاهای سایر کشورها برای واردات به روسیه گفت: متاسفانه  برای کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای ترکی مالیات بیشتری از سوی گمرک روسیه اعمال می شود.

معاون سازمان بازرگانی استان اصفهان توانمندی شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان اصفهان رامثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: توانمندی شرکت های ایرانی و کیفیت کالاهای روسی می تواند زمینه تشکیل شرکت های مشترک خدمات فنی و مهندسی با هدف تولید کالا و خدمات با ارزش افزوده را ایجاد کند.

احمد ادیب معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی  و صنایع دستی و گردشگری  استان اصفهان نیز در این دیدار تصریح کرد: استان اصفهان با بیش از 20 هزار اثر تاریخی ثبت شده دارای جاذبه های دیدنی و توریستی برای گردشگران خارجی است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی  و صنایع دستی و گردشگری  استان اصفهان از آمادگی استان اصفهان برای پذیرش سرمایه گذاری از کشور روسیه در پرو‍‍ژه های زیرساخت صنعت گردشگری این استان خبر داد و گفت: متاسفانه با وجود آثار ثبت شده جهانی در اصفهان استقبال گردشگران روسی از این شهر در حد صفر است ؛ در  حالی که فرودگاه اصفهان روادید 14 روزه را برای مسافران ورودی به این شهر صادر می کند.

اسدپور - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها