آشپزخانه سلا‌مت

شیرینی‌های لیمو

لیمو شیرین میوه پرطرفدار روزهای سرد زمستان و روزهای بد سرماخوردگی است. بخصوص زمانی‌که مثل امروز انواع سرماخوردگی‌ و آنفلوآنزا اپیدمی می‌شود مشتری‌های این میوه چند برابر می‌شوند. لیمو شیرین میوه‌ای درختی است از خانواده نارنج که در اصل در هندوستان کاشته می‌شود. در ایران نیز در منطقه جنوب کاشته می‌شود. میوه آن گرد و در ابعاد پرتغال است با پوستی به رنگ زرد کم رنگ. لیموشیرین رسیده پوست نرمی دارد و هر چه سنگین‌تر باشد، پرآب‌تر است.
کد خبر: ۲۹۷۹۹۴

درون لیمو

یک لیمو شیرین بزرگ که حدودا 100 گرم وزن دارد حاوی 8/29 کالری انرژی، 74/0 گرم پروتئین، 5/10 گرم قند، 14/0 گرم چربی، 8/2 گرم فیبر، 10 میکروگرم اسید فولیک، 150 میلی‌گرم پتاسیم و 53 میلی‌گرم ویتامین ث است. همچنین لیموشیرین حاوی مقادیر زیادی فسفر، منیزیم، سدیم، ویتامین ب، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوونویید است.

10 خاصیت لیمو شیرین

1- پتاسیم به مقدار قابل توجهی در لیموشیرین یافت می‌شود، این عنصر از جمله ترکیباتی است که می‌تواند از بروز بیماری قلبی عروقی پیشگیری کند و همچنین بین آب و الکترولیت‌های بدن تعادل برقرار نماید.

2- اسید فولیک موجود در لیموشیرین نسبت به میوه‌های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ایفا می‌کند. افرادی که مبتلا به کم خونی به خصوص کم خونی از نوع اسید فولیک هستند باید این میوه را مصرف کنند.

3- این میوه از میوه‌های پرکلسیم محسوب می‌شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان نقش موثری را ایفا می‌کند.

4- از دیگر خواص لیموشیرین اثر مفید روی معده، هضم دستگاه گوارش، خنثی شدن مقداری از اسید معده، جلوگیری از تخمیر غذا در معده و پیشگیری از نفخ معده است به همین دلیل پزشکان مصرف روزانه یک لیمو شیرین را به تمامی مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می‌کنند.

5- حجم زیادی از لیموشیرین را آب تشکیل می‌دهد و به همین دلیل این میوه خاصیت ادرارآور و همین طور ملین دارد. ضمنا آب فراوان موجود در این میوه باعث کاهش تب و دمای بدن به خصوص هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود.

6- لیمو شیرین به علت داشتن مواد آنتی‌اکسیدان فراوان سبب رفع تصلب شرائین و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

7- لیموشیرین حاوی اسید سیتریک و ویتامین‌ث زیادی است. چنانچه فردی دو عدد لیموشیرین متوسط در طول روز بخورد عملا ویتامین ث مورد نیاز روزانه بدنش تامین شده‌است. نکته جالب این که در صورت مصرف میوه لیموشیرین با پوست داخلی مقدار 77 میلی گرم ویتامین ث به بدن می‌رسد. در حالی که مصرف آن بدون پوست داخلی، فقط دارای 53 میلی گرم ویتامین ث است.

8- ویتامین ب و انواع ریزمغذی‌های مفید مانند عنصرسلنیوم در لیموشیرین موجب به حداقل رسیدن جمعیت رادیکال‌های آزاد موجود در ناحیه آسیب دیده معده می‌شود.

9- ویتامین ث موجود در لیموشیرین باعث بهبود جذب آهن در بدن می‌شود و به همین علت می‌تواند از بروز کمبود آهن در بدن جلوگیری کند.

10- مصرف لیموشیرین تازه که حاوی ویتامین ث فراوان است در کاهش بروز حساسیت موثر هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها