نگهبانان محله به کمک نیروی انتظامی می آیند

شب‌های امن

گروه شهرستان‌ها: سالخوردگان هنوز هم افرادی را به خاطر می‌آورند که تحت عنوان داروغه و شبگرد در شهرها به تامین امنیت می‌پرداختند. داروغه‌ها شبانگا‌هان شهر را پاس می‌داشتند و امن می ساختند روزها نیز همراه با محتسب ها به رتق و فتق امور مردم می‌پرداختند.
کد خبر: ۲۹۷۳۸۸

اکنون حفاظت از منازل و مغازه‌ها در مقابل سارقان و نیز برخورد با بعضی از اتفاق‌ها برعهده نیروی انتظامی است.

ولی پیچیدگی جوامع امروزی و بروز بعضی از پدیده‌های اجتماعی جدید سبب شده که وظایف نیروی انتظامی فقط به مراقبت از منازل و مغازه‌های مردم محدود نشود و آنان در کنار این موضوع به وظایف مهم دیگری نیز بپردازند.

از سویی ایجاد شهرک‌های جدید اقماری، توسعه واحدهای تجاری و صنعتی و از سوی دیگر وجود عواملی از قبیل بیکاری و گسترش موادمخدر ، زمینه رشد انواع جرایم را در جامعه فراهم کرده است.

نیروی انتظامی براساس وظایف قانونی خود در برقراری نظم و امنیت در جامعه می‌تواند برای انجام این وظیفه خود راهکارهای مناسب را به کار گیرد که طرح نگهبان محله یکی از این موارد است.

نیروی انتظامی برای رفع این مشکل و مشارکت دادن خود مردم در این زمینه طرح نگهبانان محله را به اجرا گذاشته که نتایج مطلوبی نیز در زمینه رسیدن به اهداف آن که همان مراقبت منازل و مغازه‌ها از دستبرد سارقان است به دست آمده است.

نگهبانی و مراقبت از منازل، مغازه‌ها و خودروهای پارک شده در محدوده مشخص برای جلوگیری از سرقت و نیز اعلام موارد مشکوک به کلانتری محل به منظور جلوگیری از بروز هرگونه اتفاق و جرم و نیز هماهنگی با ماموران نیروی انتظامی محل به منظور جلوگیری از تعرض‌افراد شرور و مزاحمان به نوامیس مردم از جمله وظایف این نگهبانان است.فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل می‌گوید: طرح« نگهبان محله» با توجه به جذب نیروهای واجد شرایط و علاقه‌مند اشتغال‌زا هم بوده و به گونه‌ای سبب کاسته شدن از تعداد بیکاران در جامعه می‌شود.

افزایش امنیت

امیر سرتیپ یعقوب رضازاده در گفتگو با ایرنا افزود: اکثر مدیران عامل شرکت‌های خدمات حفاظتی و مراقبتی که کار جذب و رسیدگی به امور نگهبانان محله بر عهده آنان است، از سرهنگ‌های بازنشسته نیروی انتظامی هستند.وی اظهار کرد: از این نگهبانان می‌توان در تامین امنیت پاساژها و بعضی از جاهایی که از لحاظ پلیس طبقه‌بندی امنیتی ندارند؛ ولی اهالی آنها خواهان تامین امنیت هستند، استفاده کرد.

حفاظت و مراقبت از دانشگاه‌ها، فرهنگسراها و نمایشگاه‌ها، بانک‌ها، مراکز درمانی، حفاظت و مراقبت از حمل و نقل اسکناس، اسناد و اشیای گرانقیمت و ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه پیشگیری از وقوع انواع سرقت، از جمله دیگر خدماتی است که نگهبانان محله ارائه می‌دهند.

نگهبانان محله توسط شرکت‌های خدمات حفاظتی و مراقبتی که مورد تایید ناجاست، براساس قانون کار و تامین اجتماعی استخدام می‌شوند و دستمزد و مزایای آنان هم از سوی این شرکت‌ها پرداخت می‌شود.اهالی هر محله‌ای که تمایل به استقرار نگهبان محله در کوچه و محله مورد سکونت خویش برای حفاظت از منازل و مغازه‌های واقع در محله در برابر سارقان دارند، مبالغی به شرکت خدمات حفاظتی و مراقبتی پرداخت می‌کنند.

این نگهبانان براساس طرح مصوب لباس فرم مخصوص و متحدالشکل بر تن می‌کنند و مجهز به باتوم و چراغ قوه و سوت هستند.

نگهبانان محله در اردبیل

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی استان اردبیل می‌گوید: اکنون 6 شرکت خدمات حفاظتی و مراقبتی در استان اردبیل وجود دارد که 5 مورد از آنها در شهر اردبیل و یک شرکت در شهر پارس‌آباد مغان مستقر است.

سرهنگ جلال صلاتی مومن افزود: در هریک از این شرکت‌ها 6 نفر کار می‌کنند و مدیران عامل این شرکت‌ها باید دست‌کم دارای درجه افسری ارشد باشند.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر 85 نفر به عنوان نگهبان محله در سطح استان اردبیل به انجام وظیفه مشغول هستند.

وی گفت: افرادی که به عنوان نگهبان محله تعیین می‌شوند باید دست کم دارای سواد خواندن و نوشتن باشند و آنان از میان افراد صالح و دارای حسن اخلاق انتخاب می‌شوند و ضمن برخورداری از سلامت روانی باید هیچ‌گونه سوءسابقه نداشته باشند.

او گفت: اهالی هر محله که تمایل به استفاده از نگهبانان محله دارند می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین کلانتری محل سکونت خود، اسامی و شماره تلفن‌های آنها را که در این مکان‌ها موجود است ، دریافت کنند و سپس به یکی از این شرکت‌ها مراجعه نمایند.

به گفته او، در مدت به طور نسبی کوتاهی که از اجرای این طرح سپری می‌شود استقبال مردم از آن خوب بوده است، به گونه‌ای که در تعدادی از محلات شهر و همچنین در بعضی از واحدهای تجاری از این نگهبانان استفاده می‌شود که رضایت ساکنان این محله‌ها را هم به دنبال داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها