ذبح شرعی تضمین کننده سلامتی

دام های مسن نخرید

رعایت اصول شرعی در ذبح دام موجب می شود برخی خون های زاید و آلوده از بدن دام خارج شود و به این ترتیب خطری سلامت مصرف کننده گوشت قربانی را تهدید نکند.
کد خبر: ۲۹۶۶۱۴

به گزارش مهر ، فردا شنبه در ایران عید قربان است، عیدی که درآن مردم به نشانه بندگی قربانی می دهند و در پیشگاه خالق هستی بخش، سر بندگی به نشانه تعظیم فرود می آورند.

این روزها آنچه ذهن بیشتر مردم و مسئولان مرتبط با ذبح بهداشتی دام را به خود مشغول کرده چگونگی برنامه ریزی و ساماندهی بهداشتی مراکز عرضه و کشتار دام است.

ایجاد پنج جایگاه بهداشتی عرضه و کشتار دام در شهرستان کرج با همکاری شبکه دامپزشکی، سازمان میادین میوه و تره بار و خدمات شهری کرج از جمله اقدامات صورت گرفته برای برگزاری عید بزرگ مسلمانان در کرج است.

نصب 15 بنر تبلیغاتی برای توزیع کننده های دام در سطح شهر از دیگر اقدامات انجام شده در کرج است که باهدف برگزاری هرچه بهتر مراسم عید قربان انجام گرفته و در واقع نشانه تشویق شهروندان و توزیع کنندگان دام برای مراجعه به مراکز بهداشتی کشتار و عرضه دام می باشد که از سوی مسئولان صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار در خصوص اقدامات ادارات مرتبط با برگزاری این مناسبت گفت: امسال آماده سازی جایگاههای بهداشتی برای عرضه و کشتار دام بسیار وسیعتر و اصولی تر از سالهای گذشته انجام شده است.

محمد دشتی افزود: استقرار کادر دامپزشکی در این جایگاهها از سیاست های تامین بهداشت و نظارت بر چگونگی کشتار دام است و همه مراکز توسط نیروهای مجرب دامپزشک با انجام امور بهداشتی مانند معاینه دام قبل و بعد از کشتاراز بروز مشکلات و خطرات ناشی از بیماریهای دام ممانعت می کنند.

توجه بیشتر به خطرات ناشی از عرضه و کشتار غیرمجاز دام

عنوان کردن مخاطراتی که مراکز عرضه و کشتار غیر مجاز دام به دنبال دارد بسیار حائز اهمیت است و نباید از نظرها دور بماند.

از جمله فاکتورهای این قبیل مراکز، عدم رعایت مسائل بهداشتی و به وجود آوردن بیماریهای مشترک انسان و دام است که ناشی از کشتار غیر اصولی و غیر مجاز دام است که این موضوع تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان و جامعه محسوب می شود.

بی توجهی به این موضوع حساس و مهم انسانها را دچار بیماریهایی می کند که علاوه بر تاثیرات جسمی و روانی هزینه های بسیاری برای دولت نیز شکل می دهد بنابراین پیشگیری از بروز اینگونه بیماریها در زمانی که راهکارهای آن وجود دارد منطقی تر از تدابیر درمانی است و ازجمله این راهکارهای ساده و اولیه رعایت مسائل بهداشتی و اعتماد و کمک گرفتن از نیروهای مجرب و متخصص است.

رئیس شبکه دامپزشکی کرج از جمله بیماریهای مشترک انسان و دام را کیست هیداتیک، سل، هاری، تب  خونریزی دهنده کنگو و تب مالت عنوان کرد و گفت: این بیماریها شیوع بیشتری بین انسان و دام دارد.

علیرضا جمالی افزود: بیماری شاربون یا سیاه زخم نیز بین انسان و دام بسیار شایع است و راه انتقال آن از طریق زخمها و یا خراشهای جلدی صورت می گیرد و با در نظر گرفتن طول درمان آنها اقدامات پیشگیرانه موثر تر است.

معالجه دام قبل و بعد از کشتار 

وی خاطرنشان کرد: به علت امکان بروز بیماری در زمان های مختلف، معاینه دام قبل و بعد از کشتار و اطمینان از سلامت دام از روشهای پیشگیری و راههای جلوگیری از بیماریهای دامی است.

جمالی  در خصوص مراحل بهداشتی کشتار نیز عنوان کرد: استفاده از وسایل کاملا بهداشتی و رعایت مراحل کشتار مانند خونگیری  کامل از دام تاثیر به سزایی بر سلامت انسان دارد.

مراکز عرضه و کشتار غیر مجاز دام که تعداد آنها به مناسبت عید قربان افزایش می یابد علاوه بر نداشتن ایمنی بهداشتی مسائل و مشکلات دیگری را بر خریدارن دام تحمیل می کنند که شاید کمتر مورد توجه مردم باشد.

توزین غلط و فروختن دامهای مسن و پیر که فاکتورهای لازم سلامتی و ذبح را ندارند از جمله مسائل و مشکلات مراکز غیر بهداشتی است.

یک مسئول در خدمات شهری گفت: خدمات شهری شهرداری کرج با هماهنگی شبکه بهداشت، دادسرای عمومی و انقلاب کرج  و همکاری نیروی انتظامی نماینده هایی در مسیرهای مختلف شهر، شهروندان را به سمت جایگاه های بهداشتی عرضه و کشتر دام هدایت کنند.

علی کاظمی افزود: در صورت اسکان عرضه کنندگان دام در مکان های دیگر نیز نماینده هایی از سوی شبکه بهداشت، دامپزشکی و خدمات شهری بر چگونگی عرضه و کشتار دام نظارت دارند. از دیگر مسائل مهم که شهروندان و مسئولان شهری موظف به رعایت آن هستند رعایت مسائل بهداشتی پس از کشتار دام است. محتویات داخلی دام پس از کشتار و بی توجهی به جمع آوری بهداشتی آن می تواند سبب آلودگی محیط زیست و موجب ایجاد بیماریهای مختلف شود.در محل های کشتار دام  علاوه بر سکوهای بهداشتی برای محتویات دور ریختنی دام نیز چاله های با عمق 1.5 تا 2 مترکنده شده  است.

مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد کرج نیز  اظهار داشت: اساسا قربانی برای پاکیزگی و طهارت روح انسان و راهی برای جدایی از وابستگی های مادی است و  سمبلی است که آدمی آن را انجام می دهد تا از حس خودخواهی و مال دوستی دور بماند.

حجت الاسلام صادق رزاقی افزود: قربانی کردن برای خدا است و انگیزه الهی دارد و عاری از هر آلودگی است چرا که دین مبین اسلام، دین پاکیزگی و طهارت است.

وی با بیان اینکه برای ذبح کردن قربانی ذابح باید مسلمان باشد ، افزود: ذابح باید از نفاق و شرک دور باشد و به خاطر اینکه قربانی کردن در واقع برای خداوند است به هنگام ذبح کردن باید نام خدا را بر زبان جاری سازد.

ذبح اسلامی موجب خارج کردن آلودگی از بدن دام می شود

رزاقی با تاکید بر لحاظ کردن بهره های طهارتی به هنگام ذبح گفت: خونی که به هنگام بریدن سر حیوان و زدن رگ چهارگانه از بدنش خارج می شود خون زائدی است که اگر از تنش خارج نشود موجب آلودگی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که خفه کردن و یا ضربه زدن به سر حیوان در دین اسلام مجاز نیست و حتی اگر موقع قربانی کردن سر حیوان بالاتر از بدن قرار داشته باشد به طوریکه باعث شود، خون زاید در بدن حیوان باقی بماند خوردن گوشت آن حیوان  از نظر شرعی و بهداشتی مشکل دار است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی کرج در خصوص شرایط فیزیکی ذبح و رعایت مسائل بهداشتی در آن نیز خاطرنشان کرد: در چنین مناسبت هایی که قربانی در سطح وسیعی انجام می شود، توجه به آلودگیهای ناشی از عدم رعایت بهداشت زمینه ساز مشکلات و بیماری های مختلف است.

رزاقی از دیگر برکات قربانی کردن را مصرف صحیح قربانی بیان کرد و یادآور شد: رسیدن گوست به دست نیازمندان از اهداف مهم این سمبل دینی  وقدمی در راه فقر زدایی است.

به هر روی آیین قربانی کردن در دین اسلام با هدفهای والایی شکل گرفته و تدبیر و انجام کار کارشناسی بر روی دلایل انجام  شیوه های ذبح اسلامی نشان داده است که انجام برخی موازین برای ذبح موجب می شود آلودگی هایی که در خون دام وجود دارد و سلامت انسان را به خطر می اندازد خارج شود و این مسئله موضوعی است که باید بیش از پیش برای تبلیغ آیینهای دین اسلام از سوی مبلغان مورد توجه قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها