چه کسی سود می‌برد؟

یمن بیش از چهار ماه است که با چالش های امنیتی بسیاری مواجه شده که استمرار آن ضمن برجای گذاشتن صدها کشته و زخمی و هزاران آواره می رود تا به بحرانی منطقه ای مبدل شود.
کد خبر: ۲۹۶۱۱۵

عملیات ارتش یمن علیه گروه الحوثی (شیعیان زیدیه ) بویژه در منطقه صعده در کنار حملات گسترده هوایی ، دریایی و زمینی ارتش عربستان به.مناطق مرزی فاجعه ای انسانی و امنیتی را برای منطقه به همراه داشته است. در کنار تحولات جاری این درگیری ها این سوال اساسی مطرح می شود که چه کسی از این بحران ها سود می برد؟ دولت یمن یا دولت عربستان؟ یا گروههای درگیر با ارتش عربستان و یمن؟

در پاسخ به این پرسش می توان گفت که هر چند در ظاهر هر کدام از این طرفین از آغاز و ادامه این درگیری ها اهداف و خواسته هایی را پیگیری می کنند که شاید بخش هایی از آنها محقق شود اما حقیقت آن است که برنده واقعی این تقابل دشمنان جهان اسلام و مداخله گران خارج از منطقه هستند که همواره تلاش کرده اند با بحران سازی بویژه ایجاد جنگ های مذهبی و طایفه ای اهداف خود را محقق سازند.اکنون نیز همین بازیگران با سکوت و یا اقدامات تهدید آمیز برای رسیدن به خواسته های خود فعالیت می‌کنند.

الف) شاید بتوان گفت اولین پیروز جنگ در یمن، رژیم صهیونیستی و در اصل صهیونیسم بین الملل است که همواره با ایجاد جنگ فرقه ای میان مسلمان و در نهایت به اختلاف افکنی در کل جهان اسلام اهدافش را اجرایی می کند. صهیونیست ها اکنون با چالش های گسترده ای رد عرصه داخلی مواجه هستند که می رود تا به سقوط دولت نتانیاهو نخست وزیر منجر شود ، آنها توسعه طلبی در قدس و کرانه باختری و ادامه محاصره و کشتار دسته جمعی در غزه را اجرایی می کنند ، صهیونیست ها با رایزنی و ایجاد مسائل فرعی برای به حاشیه راندن گزارش گلدستون که صراحتا این رژیم را جنایت کار جنگی معرفی کرده ، فعالیت می کنند ، صهیونیست ها برآنند تا توان نظامی خود را در ابعاد مختلف تقویت کنند که نصب سیستم های موشکی در این چارچوب است ، صهیونیست ها برای به سازش کشاندن اعراب فعالیت های بسیاری داشته و حتی با مقامات برخی کشورهای عربی دیدار کرده اند و...

صهیونیست ها اکنون برای رسیدن به این اهداف و حتی توسعه طلبی در تمام منطقه به عوامل انحرافی نیاز دارند که از اکنون مسئله یمن ، این امر را برای آنها محقق ساخته است.آنها در سایه انحراف افکار عمومی بویژه در جهان اسلام و نیز تفرقه افکنی و چند پاره سازی مسلمانان اکنون به دنبال اجرای اهداف خود می پردازند.

ب) برنده دیگر درگیری های یمن آمریکا و برخی کشورهای غربی هستند که همواره با بحران سازی ضمن حفظ موقعیت خود در عرصه جهانی بویژه در خاورمیانه به اقداماتی نظیر دخالت در امور کشورها ، فروش تسلیحات ، تمدید قرار دادهای نظامی و حتی افزایش نیرو در کشورهای عربی ، سلطه بر مناطقی مانند دریای سرخ و خلیج عدن به بهانه ناامنی ، اجرای پروژه ایران هراسی و در اصل اجرای توطئه تفرقه در جهان اسلام و.. مبادرت می ورزند.

بر اساس آنچه ذکر شد می توان گفت که شاید در ظاهر و در عملیات نظامی ، ارتش های عربستان و یمن به موفقیت هایی دست یابند اما در نهایت برنده اصلی این جنگ دشمنان جهان اسلام هستند که با انحراف افکار عمومی از مسائل مهم منطقه بویژه مسئله فلسطین ، عراق و افغانستان برای رسیدن به اهداف توسعه طلبانه اشان فعالیت می کنند.

محمد حیدری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها