رهبران اتحادیه ‌اروپا اخیرا با اجرای یکی از مفاد پیمان لیسبون عاقبت رئیس شورای اروپا را پس از رایزنی‌های گسترده کشورهای بزرگ‌تر اتحادیه برای به دست آوردن این پست انتخاب کردند.
کد خبر: ۲۹۵۲۲۵

اگرچه به نظر می‌رسد سیاستمداران اروپایی با اجرای این بند به دنبال افزایش تاثیرگذاری و وزن اتحادیه در عرصه جهانی و ایجاد هماهنگی بیشتر در داخل اتحادیه هستند اما بررسی حوزه اختیارات رئیس و هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه که به اختصار وزیر امورخارجه معرفی شده است به خوبی نشان می‌دهد با این تغییر ساختاری نباید انتظار داشت اروپا شاهد جهشی جدی در زمینه مدیریت کلان اتحادیه باشد.

رئیس شورای اروپا ، رئیس‌جمهور اتحادیه نیست چرا که اساسا ساختار اتحادیه اروپا هیچ شباهتی به جمهوری‌ های فدرال ندارد.

به عنوان نمونه دوره ریاست شورای اروپا دو سال و نیم است که فقط یکبار قابل تمدید است در حالی که روسای ‌جمهور آمریکا برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند و رئیس شورای اروپا فقط 2 بار می‌تواند در این سمت فعالیت کند.

حقوق سالانه رئیس شورای اروپا 520 هزار دلار است و در نقطه مقابل رئیس‌جمهور آمریکا 400 هزار دلار در سال حقوق می گیرد.

رئیس شورای اروپا باید بدون داشتن تعصب ملی به یکپارچگی و همبستگی اروپا کمک کند در حالی که رئیس‌ جمهور آمریکا معمولا با حمایت یک حزب و بر اساس شعارها و سیاست‌های خاص آن حزب انتخاب می‌شود.

رئیس شورای اروپا نماینده مواضع مشترک اعضای اتحادیه اروپا در زمینه سیاست خارجی و امنیتی است اما رئیس ‌جمهور آمریکا هدایت کننده سیاست خارجی وتایید کننده پیمان‌ها و موافقتنامه‌هاست و می‌تواند به عنوان رئیس قوه مجریه و بدون موافقت کنگره «دستورالعمل‌ها و فرامین اجرایی» صادر و امضا کند.

رئیس شورای اروپا قدرت وتو ندارد اما رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند لوایح را وتو کند و امضای اوست که به لوایح و مصوبات پارلمانی وجهه قانونی می‌بخشد.

رئیس شورای اروپا پس از هر نشست شورا باید به پارلمان اروپا گزارش دهد اما رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه‌ای موسوم به «نطق وحدت ملی» گزارشی از وضعیت کشور به کنگره می‌دهد.

رئیس شورای اروپا هیچ قدرت نظامی ندارد بلکه اتحادیه‌اروپا کمیته‌ای نظامی دارد که اعضای آن متشکل از وزرای دفاع کشورهای عضو است اما رئیس‌جمهور آمریکا فرمانده کل قوا و مسوول راهبرد نظامی کشور است و اگرچه جنگ باید به تصویب کنگره برسد اما این رئیس‌جمهور است که زمان حمله حتی اتمی را تعیین می‌کند.

اتحادیه‌اروپا جمعیتی حدود 490 میلیون نفر داشته و تولید ناخالص ملی آن حدود18هزار و 700 میلیارد دلار است در حالی که ایالات‌متحده آمریکا 304 میلیون نفر جمعیت و 14 هزار و 900 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها