خانم 70 ساله‌‌ای بتازگی از آسایشگاه سالمندان به بخش روانپزشکی ارجاع داده شده است. پیش از شروع بیماری، زنی آرام، باهوش و مهربان بود. در 50سالگی، زمانی که او و همسرش در خواب بودند، لوله بخاری منزل دچار نشتی شد و میزان قابل ملاحظه‌ای از گاز مونواکسید کربن وارد هوای منزل شد. همسرش به دلیل مسمومیت با مونواکسید کربن فوت کرد، اما این خانم به دنبال دوره طولانی ا‌غما جان سالم به در برد. پس از تثبیت وضعیت، مشکلات شناختی و رفتاری قابل ملاحظه‌ای بروز کرد.
کد خبر: ۲۸۹۲۱۶

بیمار در یادگیری مطالب جدید و تدوین طرح‌های مناسب مشکل داشت. توانایی انجام فعالیت‌های روزمره دست نخورده باقی‌مانده بود اما او نمی‌توانست صورتحساب‌ها را بپردازد، غذا بخرد، آشپزی کند یا نظافت کند، هر چند توانایی هوشی انجام این تکالیف سالم مانده بود. پس از چند سال زندگی دشوار در منزل خود یا بستگان، در نهایت به آسایشگاه سالمندان سپرده شد.

بررسی مشکل

علامت اصلی اختلالات نسیانی، بروز اختلال حافظه است که مشخصه آن ناتوانی از یادگیری اطلاعات جدید و ناتوانی از یادآوری اطلاعات آموخته شده قبلی است. همانند بالا این علامت باید برای بیمار مشکلات قابل ملاحظه‌ای در عملکرد اجتماعی یا شغلی ایجاد کرده باشد. این بیماری علت‌های مختلفی دارد که بعضی از آنها عبارتند از: اختلالات طبی، حملات تشنجی، ضربات سر، تومورهای مغزی، بیماری‌های عروقی مغز، نرسیدن اکسیژن به مغز و... .

معمولا حافظه کوتاه‌مدت و نزدیک این بیماران آسیب می‌بیند. بیمار به خاطر نمی‌آورد برای صبحانه یا ناهار چه خورده است یا نام بیمارستان و پزشک او چیست. در برخی بیماران، فراموشی آنقدر عمیق است که بیمار زمان و نام شهر محل اقامتش را نیز فراموش می‌کند. همچنین ممکن است آنها گیج و سردرگم به نظر برسند و ممکن است سردرگمی خود را با توسل به افسانه‌پردازی در مقابل سوالات بپوشانند.

درمان

رویکرد اولیه در درمان اختلالات نسیانی، درمان علت زمینه‌‌ای است. وقتی بیمار دچار فراموشی است، یادآوری تاریخ، زمان و مکان می‌تواند کمک‌کننده بوده و از میزان اضطراب او کم ‌کند. پس از برطرف شدن دوره فراموشی، نوعی روان‌درمانی ممکن است به بیمار کمک کند تا تجربه فراموشی را در زندگی خود بگنجاند.

دکتر آزاده شیروانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها