گزارش گلدستون مایه دردسر صهیونیست‌ها شده است

دغدغه تل آویو

مقامات اسرائیل پس از تایید گزارش ریچارد گلدستون، رئیس کمیته تحقیق در زمینه تهاجم زمستان گذشته ارتش‌صهیونیستی به غزه در شورای حقوق بشر سازمان ملل و تلاش کشورهای اسلامی و عربی برای بررسی این پرونده در شورای امنیت که می‌‌تواند رهگشای اعلام جرم علیه زمامداران این رژیم در مراجع حقوقی بین‌المللی باشد تحرکات خود برای توجیه این عملیات را دوچندان کرده‌اند. گزارش 575 صفحه‌ای گلدستون که در نشست 5شنبه گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل به رغم تلاش دیپلمات‌های آمریکایی و اسرائیلی برای جلوگیری از تعلیق بررسی آن با حمایت اکثریت مواجه شدن بلافاصله از سوی مقامات ارشد اسرائیل محکوم شد.
کد خبر: ۲۸۹۰۰۴

رژیم‌صهیونیستی همزمان با افزایش تبلیغات برای دفاع از خود نشان دادن عملیات غزه به احتمال زیاد برای به حداقل رساندن تبعات سیاسی و حقوقی گزارش گلدستون اقدام به تشکیل کمیته تحقیقی برای بررسی اتهامات مطرح شده علیه ارتش این رژیم در جریان جنگ غزه خواهد کرد.

مهم‌‌ترین اتهاماتی ‌که در این گزارش مطرح شده حمله به غیرنظامی‌ها، استفاده از سلاح‌های ممنوعه و نابودی زیرساخت‌های غزه در تهاجم دسامبر گذشته نظامیان صهیونیست به این باریکه است.

انجام تحقیقات داخلی به مثابه سدی در برابر درخواست‌ کشورهای عربی، اسلامی برای مبنا قرار گرفتن گزارش گلدستون و اعلام جرم علیه مقام صهیونیستی در دادگاه جنایی بین‌المللی عمل خواهد کرد.

رامون رابین‌اشتین، وزیر دادگستری پیشین رژیم‌صهیونیستی با اشاره به لزوم تشکیل کمیته تحقیق پیرامون گزارش گلدستون از سوی تل‌آویو می‌‌گوید: علاوه بر تبعات حقوقی این اقدام می‌تواند وتوی قطعنامه احتمالی شورای امنیت علیه اسرائیل توسط دولت آمریکا را تا حدودی موجه جلوه دهد.

گزارش گلدستون که دست بر قضا خودش یهودی است ‌و سال‌ها به کار قضاوت اشتغال‌ داشته چاره‌ای جز واکنش‌های عجولانه پیش پای صهیونیست‌ها نگذاشته است. به اعتقاد رابین‌اشتین این گزارش فضای بین‌المللی را در ضدیت با اسرائیل قرار داده و در چنین شرایطی بهترین راهکار پیشقدم شدن تل‌آویو برای بررسی عملکرد ارتش در جنگ غزه و حتی پرداخت غرامت به فلسطینی‌ها در مواردی است که سوء‌رفتار سربازان ارتش مورد تایید قرار گیرد.

رژیم‌صهیونیستی که از دیرباز سازمان ملل را به جانبداری از فلسطینی‌ها متهم کرده این بار هم ادعا داشت ترکیب اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل که مشکل از کشورهایی چون سودان است که خود پیشینه چندان شفافی در زمینه حقوق بشر ندارند بی‌طرف نیست و با همین ادعاها در جریان تحقیقات گلدستون از همکاری با او سرباز زد و تا آنجا که توانست در مسیر فعالیت او مانع‌تراشی کرد.

زمامداران تل‌آویو با این ادعا که تیم گلدستون گرایشات و اهداف سیاسی را بر قضاوت و داوری عادلانه ارجح می‌دانند حتی به آنان اجازه نداد از مناطق جنوبی این رژیم که در جریان جنگ غزه هدف راکت‌های‌رزمندگان فلسطینی قرار گرفته بودند بازدید به عمل آورند.

وقتی هم که گزارش منتشر شد صهیونیست‌‌ها به انتقاد از آن پرداخته و مدعی شدند گلدستون و اعضای تیمش تحت‌‌تاثیر مظلوم‌نمایی حماس قرار گرفته‌اند و گزارش او را از ریشه و اساس رد کردند.

توصیه‌های واشنگتن

در حالی که مقامات رژیم‌صهیونیستی می‌گویند تایید گزارش گلدستون به مثابه پیروزی برای حماس و مقاومت فلسطینی و عامل تضعیف این رژیم بوده متحدان کلیدی تل‌آویو از جمله ایالات‌متحده سعی دارند تل‌آویو را به انجام تحقیقات در مورد اتهامات مطرح شده در این گزارش ترغیب ‌کنند.

رژیم‌صهیونیستی همزمان با افزایش تبلیغات برای دفاع از خود اقدام به تشکیل کمیته تحقیقی برای بررسی اتهامات مطرح شده علیه ارتش این رژیم در جریان جنگ غزه خواهد کرد

پیش از این اداره بازرسی ارتش‌صهیونیستی دست به انجام تحقیقات درونی در مورد عملکرد نیروهای خود در جنگ غزه زده بود و با پایان این تحقیقات بود که ستاد فرماندهی ارتش با انتشار بیانیه‌ای ارتکاب جنایت جنگی و نقض کنفوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به جنگ توسط یگان‌های عامل در جنگ غزه را رد کرد.

دانی آیالون، معاون وزیر امور خارجه رژیم‌صهیونیستی چهارشنبه گذشته طی سخنانی در برابر اعضای کنست (پارلمان اسرائیل)‌ درخواست‌های بین‌المللی برای انجام تحقیقات سازمان ملل را رد کرد.

آیالون گفت: تحقیقات زمانی معنا دارد که مساله‌ای برای بررسی و گزارش دادن وجود داشته باشد. او درحالی که سعی داشت با پاک کردن صورت مساله طوری وانمود کند که تل‌آویو از بابت گزارش گلدستون احساس فشار و نگرانی نمی‌کند، افزود: تل‌آویو فعلا طرحی برای تشکیل کمیسیون تحقیق داخلی در مورد جنگ غزه و بررسی عملکرد ارتش در این عملیات در دست ندارد.

تشدید اعتراضات داخلی

حتی گروه‌های حقوق بشر فعال در سرزمین‌های اشغالی هم خواستار انتصاب چهره‌ای مستقل برای بررسی صحت و سقم مطالب طرح شده در گزارش گلدستون و عملکرد نظامیان صهیونیست در جریان جنگ 33 روزه غزه هستند.

دانی روث، مدیر موسسه حقوقی گیشا که خواستار از میان برداشته شدن پست‌های ایست و بازرسی ارتش اسرائیل در کرانه باختری و رفع موانع جابه‌جایی آزادانه فلسطینی‌هاست، می‌گوید: اگر دولت دلیلی برای نگرانی نمی‌بیند چرا با ایجاد کمیته تحقیق مخالفت می‌شود؟

او می‌افزاید: کمیته‌ای که مطابق با استانداردها متعارف ایجاد شود نتایج و دستاوردهایش هم مورد قبول جامع جهان خواهد بود.

آنچه مسلم است این که تعدادی کمی در سرزمین‌های صهیونیستی حاضر به حمایت از دیدگاه گیشا و گردانندگان‌اش هستند. رژیم‌صهیونیستی در سال 1982 کمیته‌ای را مامور بررسی کشتار فلسطینی‌ها در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا کرد اما این کمیته تنها پس از شکل‌گیری اعتراضات جهانی و بالا گرفتن انتقاد از تل‌آویو تشکیل شد.

زمامداران اسرائیل در حال سبک و سنگین کردن این پیشنهاد هستند و چنان که بن درور یمینی، دبیر ستون دیدگاه‌های روزنامه معاریو می‌گوید آنان تنها زمانی به تشکیل چنین کمیته‌‌‌ای تن خواهند داد که اطمینان حاصل کنند فعالیت این کمیته فشارهای بین‌المللی ناشی از انتشار گزارش گلدستون را کاهش خواهد داد.

منبع: کریستین ساینس مانیتور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها