در سراسر کشور

نان گران شد

گروه اقتصاد: در حالی که از مدتی پیش روایت‌های ضد و نقیضی درباره افزایش قیمت نان در کشور به گوش می‌رسید، خبرهای رسیده حاکی از آن است که در اکثر نقاط کشور استانداران تصمیم به افزایش قیمت نان گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار ما، علاوه بر آن که دیروز در تهران افزایش قیمت نان به طور رسمی اعلام شد، در سایر استان‌های کشور چون فارس، هرمزگان، اهواز، خراسان رضوی، یزد، کرمان، آذربایجان شرقی و غربی، قزوین، خوزستان و ایلام نیز افزایش قیمت نان به طور تدریجی از سوی استانداری‌ها به نانوایان ابلاغ شده است. ظاهرا این افزایش قیمت در استقبال از ایجاد فضای لازم برای هدفمند کردن یارانه‌ها بوده است و روش آن به طور پلکانی و تدریجی است. یعنی قیمت انواع نان به تناسب هزینه‌های نانوایان در هر استان غیر از آرد که کماکان به صورت یارانه‌ای از سوی دولت در نانوایی‌های سنتی توزیع خواهد شد، در 3 مرحله افزایش خواهد یافت و سعی خواهد شد که حتی‌الامکان این افزایش قیمت ملموس نباشد.
کد خبر: ۲۸۸۶۳۲

براساس تغییراتی که از اول سال جاری در روش مدیریت قیمت نان ایجاد شده است، تعیین قیمت نان از وزارت بازرگانی سلب و به استانداری‌ها و در تهران به فرمانداری سپرده شده و این وزارتخانه تنها مسوول تهیه و توزیع آرد یارانه‌ای در نانوایی‌های سنتی باقیمانده است. در جهت اجرای این سیستم است که خبر می‌رسد همزمان با تهران اکثر استانداران اقدام به ابلاغ افزایش قیمت نان کرده‌اند تا کم‌کم افکار عمومی نسبت به رشد قیمت نان عادت کند.حمید علیخانی، معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: این که قیمت نان در کشور افزایش یافته یا خیر، نیازمند این توضیح است که چون اختیار تصمیم‌گیری درباره قیمت نان از وزارت بازرگانی سلب و به استانداران احاله شده است، ما تاثیر چندانی در این امر نداریم. تنها چیزی که در اختیار ما باقی مانده است، توزیع آرد در نانوایی‌های سنتی به قیمت هر کیلو 75 ریال است که آن هم تغییر نکرده و نخواهد کرد.

وی افزود: اما توجه داشته باشید که آرد فقط حدود 7 درصد هزینه‌های تولید نان را تشکیل می‌دهد و 93 درصد باقیمانده هزینه‌هایی چون حمل‌ونقل، انرژی، دستمزد و غیره است که اصولا به وزارت بازرگانی مربوط نمی‌شود. لذا آنچه در حیطه اختیارات ما درباره نان است، این که بگوییم قیمت آرد نانوایی‌های سنتی افزایش نیافته است، اما در سایر موارد این استانداری‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند به تناسب رشد هزینه‌های تولید نان، قیمت‌ها در آن استان چقدر باشد.

وی خاطرنشان کرد: بحث تعزیرات آرد و نان و تعاملات اتحادیه نانوایان نیز از وزارت بازرگانی سلب و به استانداری‌ها سپرده شده است، لذا آنها باید در این باره توضیح بدهند.

علیخانی گفت: آنچه درباره تهران عرف بوده، این که تعیین قیمت نان در شهر تهران و استان تهران را خود وزارت بازرگانی تعیین می‌کرد؛ اما اکنون این امر نیز در اختیار استانداری است و ما نظرات خودمان در این باره را در نامه‌ای به استاندار تهران اعلام کرده‌ایم.

افزایش رسمی قیمت نان در تهران

رئیس انجمن صنفی نانوایی‌های تهران، نرخ‌های جدید نان سنتی را با توجه به افزایش وزن نان و در جهت ارتقای کیفیت آن اعلام کرد.

یوسف احمدی در گفتگو با فارس، در پاسخ به این سوال که دلیل نابسامانی قیمت نان در شهر تهران چیست، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت‌های اعلام شده برای نرخ نان سنتی برای نانوا مقرون‌ به‌صرفه نیست، به همین دلیل ما شاهد قیمت‌های متنوعی در نان هستیم.رئیس انجمن صنفی نانوایان تهران گفت: کاهش وزن چانه نان، یکی از مواردی است که منجر به کاهش کیفیت نان شده است، به همین دلیل نرخ‌نامه جدیدی همراه با وزن چانه اعلام شده است که این نرخ‌نامه به نفع نانوا نیست؛ بلکه به منظور ارتقای کیفیت نان و منافع مصرف‌کننده صادر شده است.وی افزود: تصمیماتی که درخصوص قیمت نان گرفته می‌شود، باید به نحوی باشد که نانوا هم متضرر نشود؛ چراکه در حال حاضر حقوق و دستمزد کارگر نانوایی پایین‌تر از یک کارگر ساده و معمولی است.

احمدی درخصوص قیمت‌های جدید این نرخ‌نامه گفت: باید توجه داشته باشیم که آرد دولتی با 2 نرخ متفاوت 75 ریال و 450 ریال بین نانوایی‌ها توزیع می‌شود. وی افزود: نان لواش با وزن چانه 190 گرمی و آرد 75 ریالی به قیمت 30 تومان و با وزن چانه 210 گرمی و آرد 450 ریالی به قیمت 35 تومان، نان بربری با وزن 650 گرم با آرد 75 ریال و 120 تومان و با آرد 450 ریال 150 تومان، نان سنگگ با وزن چانه 750 گرمی با آرد 75 ریالی 150 تومان و آرد 450 ریالی 175 تومان اعلام شده است.

رئیس انجمن صنفی نانوایان تهران گفت: عده‌ای به اسم نان صنعتی با استفاده از همین روش پخت، نان سنتی را به قیمت کیلویی 750 تومان می‌فروشند؛ در حالی که قیمت واقعی آن کیلویی 200 تومان است و این در حالی است که این واحدها هزار کیلوگرم سهمیه دریافت می‌کنند؛ ولی نانوایی‌ها 400 کیلوگرم سهمیه می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها