بهاره صفوی: اگرچه همیشه ترس و هراسی عمومی از لرزش احتمالی تهران و اتفاقاتی که می‌توانند زندگی تک‌تک ساکنان این کلانشهر را به مخاطره بیندازند، وجود داشته؛ اما این موضوع هرچند وقت یک بار با لرزش کوچک زمین، علامت سوالی بزرگ را در ذهن تهرانی‌ها شکل می‌دهد. زلزله روز گذشته که به دلیل حرکت گسل ایوانکی جنوب شرقی تهران رخ داد، از جمله این موارد است. اگرچه مرکز آن پاکدشت بود و شدتش حدود 4 ریشتر اعلام شد و خسارت‌های جدی را به دنبال نداشت؛ اما باعث شد تا تمام آنچه را که فراموش کرده بودیم، به یاد آوریم. ریزش ساختمان‌ها، قطع و خرابی لوله‌های آب و گاز، خرابی و مسدود شدن راه‌ها و پل‌ها و.... تنها بخشی از این تصورات است که البته در صورت لرزیدن تهران، وقوع هیچ کدامشان دور از ذهن نخواهد بود.
کد خبر: ۲۸۸۱۴۳

به نظر می‌رسد این بار هم پایتخت ایران از این بلای طبیعی جان سالم به در برده و براساس اظهارات پژوهشگران، حتی اگر تایید شود این زلزله به عنوان پیش‌لرزه بوده است، پس‌لرزه‌های احتمالی آن خفیف و بدون خطر خواهد بود؛ اما حقیقت این است که تهران بسیار لرزه‌خیز است. درواقع 90 درصد خاک کشور ما روی نوار زلزله واقع شده و کلانشهر تهران نیز نه‌تنها از خطر زلزله ایمن نیست؛ بلکه سال‌هاست در انتظار زلزله‌ای ویرانگر با قدرت بالای 7 ریشتر به سر می‌برد.

براساس مطالعات آماری و زلزله‌هایی که پیش از این در ناحیه ری و تهران ثبت شده است، به طور متوسط (با احتمال بیش از 70 درصد)‌ هر 158 سال زلزله‌ای ویرانگر در این ناحیه رخ داده است.

آخرین زلزله در تهران 172 سال پیش اتفاق افتاد و بر همین اساس وقوع زلزله تهران 14 سال تاخیر زمانی دارد. عامل اصلی وقوع زلزله در تهران وجود 15 گسل در این منطقه است که 3 گسل آن هریک به تنهایی پتانسیل ایجاد زلزله‌ای بیش از 7 ریشتر را داراست. در صورت وقوع زلزله در این منطقه که علاوه بر پایتخت بودن، مرکزیت امکانات فرهنگی، اقتصادی و همچنین دولتی را دارد و بیش از 7 میلیون نفر در آن سکونت دارند، با فاجعه‌ای بزرگ مواجه خواهیم بود.

از آنجا که نباید فقط به بخش‌های منفی فکر کرد، باید گفت در زمینه پیش‌بینی زلزله طی سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام شده؛ اما مطمئنا باید سریع‌تر از قبل به فکر چاره بود. درواقع حالا که نمی‌توانیم امکان وقوع زلزله به عنوان یک بلای طبیعی را انکار کنیم، بهتر است با تجهیز شهر و ساخت‌وسازهای اصولی، خودمان را برای آن آماده سازیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها