با اجرای 73 نمایش در هفتمین جشنواره

تئاتر از آستان رضوی مدد می‌گیرد

گروه فرهنگ و هنر: با اجرای 73 نمایش در بخش‌های مسابقه ایران، کودک و نوجوان، تجربی و رادیو و تلویزیون، جشنواره تئاتر رضوی در شهرهای تهران و بندر عباس از فردا 27 مهر تا 2 آبان ماه برگزار می‌شود. جشنواره تئاتر رضوی که یکی از موفق‌ترین جشنواره‌های موضوعی هنرهای نمایشی کشور به شمار می‌آید، در طول 6 سال برپایی‌اش توانسته هم به لحاظ کمی و هم محتوایی پیشرفت کرده و امروز به رویدادی مهم در عرصه هنر کشور تبدیل شود. از ویژگی‌های مثبت این جشنواره یکی اهمیت دادن به امر پژوهش است و دیگری حمایت از تولید متون نمایشی مذهبی که در هر دو عرصه حرکت‌های روبه جلویی صورت گرفته است. در همین راستا هفتمین دوره جشنواره تئاتر رضوی که از فردا در تهران و بندرعباس آغاز خواهد شد، به نسبت سال‌های گذشته در برگیرنده بخش‌های جدیدی است که نشان از گسترش این رویداد فرهنگی و هنری دارد.
کد خبر: ۲۸۸۱۰۰

در رابطه با همین ویژگی، محمد خزاعی دبیر جشنواره تئاتر رضوی در نشستی خبری که دیروز برگزار شد، با اشاره به علمی بودن افزایش بخش‌های گوناگون این رویداد هنری گفت: جشنواره امسال از 4 بخش دوره گذشته به 12 بخش گسترش پیدا کرده که حاصل نشست 10 کارشناس برجسته در کشور است.

به گزارش خبرنگار ما، وی افزود: امسال بندرعباس از 27 تا 30 مهرماه میزبان بخش عروسکی و کودک و نوجوان جشنواره خواهد بود و از 28 مهر تا 2 آبان دیگر بخش‌های جشنواره در تالارهای مختلف تهران از جمله تماشاخانه ایرانشهر و مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود.

خزاعی ضمن معرفی بخش‌های تجربی، خیابانی، رادیویی و تلویزیونی، عکس و پوستر دینی به عنوان قسمت‌های جدید جشنواره، بخش‌ ‌تولید متون نمایشی را راهبردی‌ترین هدف برگزاری تئاتر رضوی دانست و افزود: همیشه کمبود متون نمایشی در جشنواره‌هایی از این دست احساس می‌شد، اما از 3 سال گذشته چاپ نمایشنامه‌های برگزیده آغاز شده ‌و 7 نمایشنامه نیز امسال منتشر خواهد شد.

دبیر جشنواره هفتم تئاتر رضوی یکی دیگراز اولویت‌های این دوره جشنواره را در حوزه پژوهش برشمرد و گفت: امسال با فهرست‌نویسی آثار مربوط به امام رضا(ع)‌ که 330 اثر رادر برمی‌گرفت، توانستیم تاثیر بسزایی در نگاه نمایشنامه‌نویسان ایجاد کنیم و به نگارش متون کلیشه‌ای تا حد زیادی پایان دهیم.

وی سپس درباره بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: امسال برای بخش بین‌المللی 8 اثر از کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا، آذربایجان، ترکیه و تاجیکستان اعلام آمادگی کردند که در نهایت تنها 2 اثر از تاجیکستان و آذربایجان به جشنواره راه یافتند.

خزاعی در پاسخ به این انتقاد که چرا برخلاف پیشوند این رویداد، آن را تنها با حضور 2 کشور چندان نمی‌توان بین‌المللی نامید، گفت: برای ارتقای جشنواره به جایگاه بین‌المللی، ابتدا باید اتحادیه تئاتر جهان اسلام تشکیل شود تا در سایه آن بتوانیم این حوزه معرفتی را به هنرمندان کشورهای اسلامی معرفی کنیم و در آیندهنه چندان دور شاهد بارور شدنش باشیم.

دبیر جشنواره تئاتر رضوی همچنین در واکنش به این پرسش که چرا بخش اصلی جشنواره امسال در تهران برگزار می‌شود، با قبول این ‌که پایتخت کشور از نظر برگزاری جشنواره‌ها به اشباع رسیده، پاسخ داد: اگر امکانات کافی وجود داشته باشد، ما تمایل داشتیم و داریم جشنواره به میزبانی مشهد برگزار شود که متاسفانه فعلا این امکان فراهم نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها