گروه جامعه: تهران فقط 4 ریشتر لرزید تا همه مانور‌های زلزله در مدارس، طرح زلزله مصنوعی در تهران و آموزش‌های چگونگی برخورد با زلزله احتمالی رنگ ببازد و جایش را با طرح‌های روی کاغذ یک هزار سوله چند منظوره مدیریت بحران، ساخت پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران و اتاق بحران عوض کند. این زلزله با بزرگی 4 در مقیاس امواج درونی زمین، حوالی شهر ری در جنوب تهران را لرزاند و شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت 14 و 23 دقیقه و 56 ثانیه روز شنبه 25 مهر ماه رخ داد این زلزله را ثبت کردند. مختصات کانون این زلزله 57/35 درجه عرض شمالی و 50/51 درجه طول شرقی گزارش شده است.
کد خبر: ۲۸۸۰۴۸

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در این خصوص گفت: براساس بررسی‌های اولیه کانون زمین‌لرزه، جنوب شرق تهران تعیین شده و منشأ آن احتمالا گسل ایوانکی بوده است.

البته علی‌رغم این اظهارنظر، ظاهرا اختلافاتی در این خصوص وجود دارد، بر همین اساس معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله ادامه داد: در حالی که مرکز ژئوفیزیک تهران کانون زلزله تهران را شهر ری می‌داند، اما پژوهشگاه زلزله کانون آن را پاکدشت اعلام کرده است.

دکتر مهدی زارع در گفتگو با مهر با تایید ابهام در زمینه کانون دقیق این زلزله گفت: طبق اعلام مرکز ژئوفیزیک تهران، کانون زلزله به سمت غرب یعنی شهر ری است، ولی در اعلام نظر پژوهشگاه زلزله، کانون زلزله به سمت شرق یعنی پاکدشت است ولی آنچه مسلم است این که زلزله در جنوب شرق تهران رخ داده است.معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با تاکید بر این‌که در این دو نظر یک دهم درجه جابه‌جایی نشان می‌دهد، اضافه کرد: به نظر می‌رسد کانون زلزله در پاکدشت باشد.

خونسرد باشید

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد: شهروندان تهرانی منتظر پس‌لرزه‌های زلزله باشند. احمد اسفندیاری گفت: این زلزله خوشبختانه تلفات و خساراتی نداشته است و از شهروندان تهرانی می‌خواهیم در 12 ساعت آینده خونسردی خود را حفظ کنند.این مقام مسوول در هلال احمر بیان کرد: شهروندان تهرانی بدون هیچ نوع ترسی و فقط برای آمادگی‌ بیشتر حتی‌المقدور برای روزهای آینده برخی از موارد امدادی و همچنین پیشگیری‌هایی برای مقابله با زلزله را انجام دهند.

به گفته اسفندیاری، شهروندان تهرانی باید برای استراحت در شب حتما خروجی‌ها و ورودی‌های منزل و محل سکونت را کنترل و آماده کنند.

رئیس جمعیت امداد و نجات هلال احمر با اشاره به این که ایران کشوری زلزله‌خیز است، ادامه داد: حدود 100 زلزله از اول سال رخ داده و ما آمادگی کامل برای مقابله با آن را داریم.

زلزله‌های بعدی؟

رئیس پژوهشگاه زلزله با تاکید بر این‌که به لحاظ علمی نمی‌توان زلزله را پیش‌بینی کرد، گفت: زلزله دیروز تهران برخلاف پیش‌بینی‌های ما رخ داده است و انتظار وقوع این زلزله در منطقه جنوب شرقی تهران وجود نداشت از این‌رو باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه در نظر گرفت.

دکتر عباسعلی تسنیمی درخصوص احتمال وقوع مجدد این زلزله طی روزهای آینده، گفت: به لحاظ علمی هرگز نمی‌توان وقوع یا عدم وقوع زلزله را پیش‌بینی کرد.

تسنیمی با تاکید بر این‌که به دلیل عمق کم حرکت این گسل، مردم کل تهران این زلزله را احساس کرده‌اند، گفت: این زلزله در حاشیه تهران رخ داد و هر کس به نسبت ساختمانی که در آن بوده حرکت‌هایی را احساس کرده است.

رئیس پژوهشگاه زلزله با اشاره به رخ دادن مجدد این زلزله گفت: از آنجا که پیش‌بینی زلزله ممکن نیست، از این‌رو باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه انجام داد. البته این احتیاط امری عقلی است.

وی با تاکید مجدد بر ضرورت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، اضافه کرد: این زلزله برای ما هشداری است و نشان می‌دهد که نقاط مختلف تهران متاثر از زلزله است، از این‌رو باید نسبت به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اهتمام ویژه صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها