کد خبر: ۲۸۷۰۱۰

سوزش سر دل گهگاهی اگرچه آزاردهنده است، اما معمولا خطرناک نیست. با این وجود بیماری ریفلاکس، نیازمند درمان است. رها کردن آن بدون درمان می‌تواند منجر به این عارضه‌ها شود: تنگی مری، زخم مری، مری بارت، التهاب حنجره (لارنژیت)‌، برونشیت و التهاب ریه ناشی از ورود محتویات معده به ریه (پنومونی اسپیراسیون)‌.

بدون توجه به شدت ریفلاکس، اولین قدم در کنترل آن، ایجاد تغییر در برخی عادت‌های زندگی است. در موارد خفیف، شاید تغییر در عادت‌ها همه آن چیزی باشد که برای درمان به آن نیازمندیم. در موارد شدیدتر بیماری، ایجاد تغییر در عادات زندگی، کنترل بیماری توسط دارو را راحت‌تر می‌کند.

برای کمک به تسکین علائم بیماری ریفلاکس، می‌توانید از اقدامات زیر سود ببرید:

- سیگار نکشید. سیگار، بازگشت اسید را افزایش می‌دهد و بزاق را خشک می‌کند. بزاق به محافظت مری از اسید معده کمک می‌کند.

- غذا را در وعده‌های کوچک‌تر میل کنید. این کار فشار وارد شده به اسفنکتر تحتانی مری را کاهش می‌دهد و از باز شدن دریچه و پس زدن اسید به مری جلوگیری می‌کند.

- پس از خوردن غذا دراز نکشید. پس از خوردن غذا دست کم 3 ساعت صبر کنید و سپس به تختخواب بروید و چرت بزنید. در طول این مدت بیشتر مواد غذایی معده به روده کوچک تخلیه شده است و دیگر نمی‌تواند به مری بازگردد.

- بلافاصله بعد از غذا ورزش نکنید. پس از غذا خوردن و پیش از پرداختن به فعالیت‌های سنگین، 2 تا 3 ساعت صبر کنید.

- غذاهای چرب را کاهش دهید. مطالعات نشان‌دهنده وجود یک ارتباط قوی بین مصرف چربی و بیماری ریفلاکس است. غذاهای چرب با شل کردن اسفنکتر تحتانی مری، به اسید معده فرصت می‌دهد به مری وارد شود. چربی همچنین تخلیه معده را کند می‌کند. بنابراین اسید، فرصت بیشتری برای بازگشت به مری پیدا می‌کند.

- از غذاها و نوشیدنی‌های آزاردهنده پرهیز کنید. اینها شامل نوشیدنی‌های کافئین‌دار، شکلات، پیاز، غذاهای ادویه‌دار و نعنا هستند. این غذاها تولید اسید را افزایش می‌دهند و اسفنکتر تحتانی مری را شل می‌کنند. همچنین مصرف مرکبات و گوجه‌فرنگی و خوراکی‌های حاوی سس گوجه‌فرنگی را محدود کنید. این مواد، اسیدی هستند و مری ملتهب را تحریک می‌کنند.

- وزن اضافی خود را کاهش دهید. وزن اضافه، فشار مضاعفی را بر معده وارد می‌کند. در این حالت احتمال بروز سوزش سر دل، بازگشت اسید بیشتر می‌شود.

- قسمت بالای تختخواب خود را 15 تا 25 سانتی‌متر بالاتر بیاورید. این کار موجب ایجاد یک شیب تدریجی از سر تا پا می‌شود و به پیشگیری از بازگشت اسید به مری در هنگام خواب کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید یک قطعه اسفنج‌ گوهای شکل را زیر تشک قرار دهید یا تکه‌‌ چوب‌هایی را زیر پایه‌های قسمت بالای تخت بگذارید.

- از پوشیدن لباس‌های تنگ اجتناب کنید. این نوع لباس‌ها به معده فشار می‌آورد.

- زمانی را صرف آرامش‌بخشی به خود کنید. وقتی تحت فشار هستید، عمل هضم کند می‌شود و علائم ریفلاکس را بدتر می‌کند. هرچند از نظر علمی ثابت نشده، اما شیوه‌های آرام‌بخشی (ریلاکسیشن)‌ از قبیل تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا ممکن است از طریق کاهش استرس، این بیماری را بهبود بخشند.در افراد مبتلا به علائم شدیدتر، داروها معمولا خط اصلی درمان هستند.

سوالات پزشکی خود را با ما در میان بگذارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها