تلاش جدید یهودیان تندرو تحت حمایت پلیس اسرائیل و نیروهای امنیتی‌اش جهت سیطره بر مسجدالاقصی و از بین بردن هویت تاریخی آن با سرکوب مسلمانان و نمازگزاران معترض فلسطینی و زخمی شدن و دستگیری برخی از آنها همراه شده است.
کد خبر: ۲۸۵۸۷۶

این هجمه تا آن جا بالا گرفته که اشغالگران اسرائیلی ضمن محاصره مسجدالاقصی از ورود فلسطینی‌ها به این مسجد ممانعت کرده و سعی کردند تا ضمن ادامه طرح‌های توسعه‌طلبانه‌شان از جمله شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی شرایط جدیدی را تحمیل کنند که به هتک حرمت مسجدالاقصی و خدشه‌دار شدن احساسات مردم مسلمان و عرب منجر شده است.پیگیری این خط مشی گواهی بر این واقعیت است که اسرائیل تمایلی برای تحقق صلح ندارد و با این اقداماتش که با هدف یهودی سازی بیت‌المقدس و هتک حرمت مقدسات آن صورت می‌گیرد، حتی توافق‌نامه‌های صحلش با دو کشور عربی را زیر سوال برده است.

از سوی دیگر با توجه به این که مساله بیت‌المقدس یکی از پنج راه‌کار اساسی مذاکرات نهایی صلح است و بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی اسرائیل نباید گامی یک جانبه در این شهر بردارد. آنچه که به واقع روی می‌دهد نشان‌دهنده این است که اسرائیل تمایلی به مذاکرات صلح حقیقی ندارد و اقداماتش در افزایش شهرک‌های یهودی‌نشین و اخراج بیشتر فلسطینی‌ها از این شهر با هدف به انزوا کشیدن بیت‌المقدس از اراضی فلسطینی صورت می‌گیرد.

تجاوزگری‌های یهودیان تندرو و نیروهای اشغالگر علیه مسجدالاقصی و سرکوب نمازگزاران فلسطینی که موجب جریحه‌دار شدن احساسات فلسطینیان ، اعراب و مسلمانان شده قدام جدیدی نیست زیرا پیش از این نیز ما شاهد تلاش‌های اسرائیل جهت تغییر نشانه‌های شهرک قدیمی بیت‌المقدس و مسجدالاقصی از طریق حفاری‌ها و دیگر اقدامات تجاوزگرانه بودیم.

تمام این اقدامات تهدیدی جدی برای مسجدالاقصی، بیت‌المقدس، موجودیت فلسطینیان و حقوق فلسطین و کشور‌های عربی و اسلامی است که موجب ترغیب یهودیان تندرویی می‌شود که به دنبال اجرای طرح‌های شوم خود جهت تغییر هویت عربی بیت‌المقدس و یهودی سازی آن هستند.

طبیعتا در چنین شرایطی دولت اسرائیل مسوول کامل اقدامات کسانی است که درصدد اجرای چنین طرح‌هایی هستند.

آنچه که باید گفت این که به هیچ وجه عاقلانه و مورد قبول نیست جهان عرب و اسلام در برابر آنچه که در بیت‌المقدس روی می‌دهد بدون هیچ گونه اقدام و واکنش جدی به بیانیه‌های انتقادآمیز و محکومیت بسنده کنند.

چنین خط و مشی‌ای از سوی اشغالگران مستلزم اقدام فعال و جدی حتی از سوی جامعه بین‌المللی است که باید با اعمال فشارهای شدید علیه اسرائیل جهت پایان دادن به دسیسه‌ها و توطئه‌هایش همراه شود و به این ترتیب جلوی انفجاری جدید در منطقه گرفته شود. علاوه بر آن اسرائیل چنانچه تصور کند بدون آنکه با واکنش‌های جدی عربی اسلامی و فلسطینی روبه‌رو می شود، می‌تواند به اجرای طرح‌های شوم و توسعه طلبانه‌اش بپردازد سخت در اشتباه است.


منبع: روزنامه‌ فلسطینی القدس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها