سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری زنجان:

ریزش کاشی‌های گنبد سلطانیه صحت دارد

سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان گفت: ریزش کاشی‌های گنبد سلطانیه صحت دارد و نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد.
کد خبر: ۲۸۵۷۰۴

به گزارش ایسنا، امیر الهی در نشستی که در زنجان برگزار شد، اظهار کرد: ریزش کاشی‌های گنبد سلطانیه به آن معنا، از اهمیت فراوانی برخوردار نیست، بلکه مقدار و نحوه‌ی ریزش کاشی‌ها اهمیت دارد. این امر نیز به‌دلیل این‌که نصب کاشی‌ها برای نخستین‌بار در استان انجام شد، اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: در مرمت چنین بناهایی باید یک‌سری قسمت‌ها به‌عنوان قسمت اصلی نگهداری شوند. ریزش کاشی‌ها در قسمت‌های قدیمی اتفاق افتاده و در رابطه با کاشی‌های جدید، هنوز ریزشی گزارش نشده است.

او درباره‌ اختلاف رنگ کاشی‌های گنبد سلطانیه، توضیح داد: در بحث رنگ به‌دلیل این‌که تمام کاشی‌ها به‌صورت دستی تهیه شده‌اند، اختلاف رنگ طبیعی است و در گنبد نیز وجود دارد. البته برای محو شدن این اختلاف رنگ، نحوه‌ی نصب کاشی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد تا اختلاف رنگ بروز نیابد.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان با بیان این‌که روزانه 40 تا 50هزار نفر از زنجان به‌عنوان گردشگر عبوری تردد می‌کنند، گفت: استان زنجان با وجود قرار گرفتن در مسیر جاده‌ی ترانزیت و داشتن پتانسیل‌های فراوان، بهره‌ی مناسبی از این قابلیت‌ها نبرده است. این امر نیز به‌دلیل نداشتن طرح و ایده‌ی خاص است.

وی ادامه داد: به همین دلیل قصد داریم، با فعال کردن جاذبه‌های استان در مسیر عبور مسافران، آن‌ها را به داخل شهر بکشانیم، تا رونقی در امر گردشگری زنجان ایجاد شود. اکنون سه محور اصلی گردشگری را تعریف کرده‌ایم و در حال نهایی کردن اعتبارات لازم برای آن‌ها هستیم.

او درباره‌ این سه محور گردشگری، توضیح داد: محور نخست از زنجان به سلطانیه غار کتله‌خور غار علی‌صدر منتهی می‌شود. مسیر دوم از زنجان به روستای تهم شهرستان طارم ماسوله است. محور سوم نیز محور گردشگری تاریخی سلطانیه تخت سلیمان است. این طرح به‌طور کامل قابلیت اجرایی دارد، زیرا اکنون یک گردشگر پس از دیدن سلطانیه، سردرگم می‌شود که از کدام اثر تاریخی استان دیدن کند و باید برای این امر، برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام شوند.

الهی با بیان این‌که 18 منطقه‌ نمونه‌ گردشگری در استان زنجان شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: دو منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری بین‌المللی سلطانیه و غار کتله‌خور همراه هشت روستای هدف گردشگری در استان شناسایی شده‌اند. از این هشت روستا، دو روستا به‌عنوان روستاهای الگو در بخش گردشگری در کشور مطرح خواهند شد.

الهی با بیان این‌که آژانس‌های مسافرتی استان باید از گردشگری مذهبی خارج شوند و به گردشگری تفریحی رو آورند، تصریح کرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام سازمان، مستندسازی آثار بی‌نظیری است که در برخی مواقع ارزش آن‌ها بیش‌تر از چاه‌های نفت است.

وی با اشاره به فرستادن بسته‌های گردشگری به استان‌ها و برخی کشورهای خارجی، گفت: درصدد هستیم، با جذب سرمایه‌گذار، بسته‌های مناسبی از صنایع دستی استان تهیه شوند تا این امر، به رونق گردشگری استان کمک کند. البته زنجان جزو استان‌های برتر در تولید صنایع دستی است؛ اما به‌دلیل نبود معرفی لازم، برخی صنایع دستی آن از جمله ملیله به نام اصفهان و فرش به نام قم عرضه می‌شوند.

مهر اصالت برای صنایع دستی زنجان

سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری زنجان از تهیه‌ مهر اصالت برای صنایع دستی این استان با هدف برون‌رفت از وضعیت نابسامان این هنر خبر داد و بیان کرد: به‌روز کردن صنایع دستی مطابق با احتیاج‌های روز می‌تواند صنایع دستی را به مرحله‌ی جدیدی وارد کند. به‌گونه‌ای که با دادن الگوهای مناسب به هنرمندان، این صنعت از وضعیت کنونی خارج شود.

او اظهار داشت: پی‌گیر کارهای بیمه‌ی چاقوسازان، ملیله‌کاران و مس‌کاران هستیم، تا ظلمی که با واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی و آلمانی و حتا در مواردی تولیدات غیراستاندارد داخلی تحت عنوان صنایع دستی زنجان به این هنرمندان شده است، به‌نوعی جبران شود.

وی با اشاره به استفاده از دو هیأت از کشورهای انگلیس و‌ آلمان برای نگهداری از مردان نمکی با هدف محافظت بهتر از این میراث ارزشمند باستانی، تأکید کرد: نگهداری از مردان نمکی به تجربه نیاز دارد. البته اکنون نگهداری از مردان نمکی ایده‌آل نیست؛ اما این اثر فرهنگی با همین وضعیت تثبیت شده است. در نظر داریم، معدن نمک چهرآباد را به‌عنوان پایگاه مردان نمکی تثبیت کنیم. در این زمینه برنامه‌های مناسبی نیز تدوین شده‌اند.

الهی درباره‌ حفظ حریم میراث فرهنگی، گفت: در بحث حریم آثار فرهنگی چند نوع کارشناسی وجود دارد. به‌طور مثال، درباره‌ی تپه‌ها و محوطه‌های باستانی از طریق گمانه‌زنی‌های میدانی و جمع‌آوری داده‌ها این امر انجام می‌شود. هم‌چنین براساس تعیین شعاع داده‌ها با فواصل خاص، گمانه‌زنی‌ها صورت می‌گیرند و حریم مشخص می‌شود. علاوه بر این امر، عوامل جانبی نیز در تعیین حریم آثار فرهنگی تأثیرگذارند.

او درباره‌ی ورود مسکن مهر سلطانیه به حریم بنای تاریخی چلبی اوغلی نیز بیان کرد: مسکن مهر در حریم این بنا قرار ندارد. البته اگر در این زمینه کارهای سیاسی انجام شده باشند، این امر به گذشته مربوط است و ماه نمی‌خواهیم به چنین مسائلی ورود پیدا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها