نشریه تایم منتشر کرد

10 کشف برتر پزشکی

نشریه تایم در میان لیست برترینهای خود به 10 کشف برتر جهان در زمینه پزشکی در سال 2008 و 2009 پرداخته است که می توانند در آینده ای نه چندان دور شرایط زندگی انسانها را متحول سازند.

10 کشف بزرگ پزشکی توسط مجله تایم معرفی شده است. این نشریه گزارشی کامل را از برترین اکتشافات در علم پزشکی طی سالهای اخیر ارائه کرده است.

ساخت موتور نرونی از سلول بنیادین بیمار مغزی: با وجود اینکه پس از به قدرت رسیدن باراک اوباما بسیاری از فشارهای موجود بر روی مطالعات سلولهای بنیادین کاسته شده و محققان به راحتی می توانند از سلولهای بنیادین جنین برای مطالعات حیاتی خود استفاده کنند برخی از دانشمندان هستند که با ابداع روشی جدید نیازی به جنین و سلولهایش نخواهد داشت.

محققان در دانشگاه هاروارد و کلمبیا در ماه جولای اعلام کردند توانسته اند با کمک روشی جدید موتورهای نرونی را از سلولهای بنیادین زنی مسن و مبتلا به بیماری نوعی اختلال در موتورهای نرونی (Lou Gehrig) به وجود آورند. با استفاده از این موتورهای نرونی دانشمندان می توانند با توسعه یافتن سلولهای بیماری، فرایند ابتلا به آن، زوال و نابودی سلولها را مورد مطالعه قرار دهند تا شاید این مطالعات به تولید دارویی برای درمان این بیماری منجر شود.

التهاب در برابر کلسترول: نیمی از حملات قلبی در ایالات متحده در میان افرادی رخ می دهد که از سطوح کلسترول معمولی برخوردارند. پاول ریدکر از دانشگاه بیرمنگام با توجه به این واقعیت موفق شد عامل اصلی، قدرتمند و کاملا متفاوت از کلسترول را برای توضیح حملات قلبی کشف کند. این عامل التهاب، عامل اصلی بروز بیماری هایی مانند ورمهای مفصلی و دیگر بیماری های خود ایمنی است.

مطالعات وی نشان داد زمانی که افراد با سطح کلسترول نرمال و سطح بالای CRP، نوعی پروتئین ساز عامل التهاب در خون، از داروی استاتین استفاده کنند، میزان CRP بدن آنها کاهش پیدا کرده و خطر سکته قلبی تا 54 درصد کاهش خواهد یافت اما زمانی که افراد تنها به منظور کنترل کلسترول این دارو را مصرف می کنند خطر ابتلا به ایست قلبی تنها 20 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بر همین اساس میزان خطر التهاب در کنار خطر ناشی از کلسترول و چربی خون به عنوان عوامل ایجاد کننده حمله قلبی شناخته شد.

جراحی بدون جراحت: اولین جراحی «شکاف طبیعی» که در آن جراح از میان حفره ای طبیعی مانند بینی یا دهان و بدون ایجاد شکاف بیمار را جراحی می کند توسط پزشکان دانشگاه کالیفرنیا ، سن دیه گو در ماه مارچ اجرا شد. این جراحی بدون ایجاد هیچ نوع شکافی بر روی بدن عملی شده و می تواند از میزان درد و عفونت ناشی از جراحی یا اتاق عمل بکاهد و در عین حال بهبود بیمار را سرعت ببخشد.

نقشه ژنوم برای همه: ساختار دی ان ای توسط جیمز واتسون و نقشه ژنوم انسان توسط کرگ ونتر ارائه شده اند. اما اکنون هر فردی می تواند نقشه ژنوم خود را با پرداخت 399 دلار در اختیار داشته باشد. در حال حاضر بحث هایی بر سر ارزشمند بودن این اطلاعات در برابر هزینه مورد نیاز برای دستیابی به آن درمیان دانشمندان وجود دارد و در عین حال برخی از شرکتها شانس مشاهده اطلاعات ژنتیکی را برای علاقمندان فراهم آورده اند البته استفاده از این امکان از گذشته نیز امکان پذیر بوده است اما به دلیل هزینه بالا استقبال از آن نشد.

در شیوه جدید با در اختیار داشتن نمونه ای از بزاق فرد می توان دی ان ای فرد را استخراج کرده و پس از آن به بررسی تفاوتهای کدهای ژنتیکی موجود در آن پرداخت. در آینده این اطلاعات می تواند برای تشخیص بیماری هایی مانند سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

ژنهای جدید الزایمر: هیچ درمان، واکسن و روشی به جز کالبد شکافی برای تشخیص و مداوای آلزایمر وجود ندارد، اما شاید کشف چهار ژن جدید که با چهار فرم شناخته شده این بیماری در ارتباطند بتواند امیدهایی را برای یافتن شیوه های تشخیص یا درمان زنده کند. این ژنهای جدید در نتیجه مطالعه بر روی هزار و 300 خانواده شناسایی شده اند اما هنوز تاثیر دقیق آنها بر روی ابتلا به آلزایمر شناخته نشده است.

با این حال محققان گمان می برند این ژنها می توانند با مرگ سلولهای عصبی در ارتباط باشند و بتوانند با ایجاد پروتئین های خاص از مرگ سلولهای عصبی جلوگیری کنند. تا کنون ارتباط بیش از هزاران ژن با آلزایمر کشف شده است اما این چهار ژن جدید هدفی جدید را برای تولید داروهای کنترل این بیماری مهلک ارائه کرده اند.

واکسن پنج گانه: واکسن پنج گانه که می تواند در آن واحد بدن کودکان را در برابر پنج بیماری ، دیفتری ، کزاز ، سیاه سرفه، فلج اطفال و آنفولانزا مقاوم سازد برای خانواده هایی که از میزان ترس و وحشت کودکانشان از واکسنها آگاهند بسیار خوشایند خواهد بود. این واکسن با نام پنتاکل بر روی بیش از پنج هزار کودک مورد آزمایش قرار گرفته و تنها آثار جانبی بسیار کوچکی در میان آنها مشاهده شد.

با این حال این واکسن نیز باید در چهار دوز مختلف و سه بار از سن دو تا 6 ماهگی و 15 تا 18 ماهگی تزریق شود. استفاده از این واکسن علاوه بر کاهش میزان تعداد تزریق به کودکان می تواند مقاومت بدن کودکان را در برابر ویروسها و بیماری ها مقاوم و به روز نگه دارد.

سیستم کنترل ژنهای سرطان سینه: سیستم کنترل ژنها به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از قدرتمندترین سیستمهای تشخیص و درمان سرطان است. سیستم Spot-Light با کنترل ژنهای بیمار می تواند بهترین دارو را برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی سلولهای سرطانی معرفی کند.

این سیستم می تواند تعداد ژنهای عامل سرطان را در نمونه ای از نسوج سینه ردیابی کند، در نتیجه هر چه تعداد ژنها در این منطقه بیشتر باشد ، احتمال ابتلا به سرطان نیز بیشتر خواهد شد.

آزمایش خون برای سندروم داون: یکی از بهترین شیوه های تشخیص ابتلا به سندروم داون، آزمایش بر روی مایعی است که جنین را در بر گرفته است که این شیوه به دلیل استفاده از سوزن برای نمونه برداری به خصوص برای جنین های رشد کرده روشی خطرناک به شمار می رود اما با کمک شیوه جدید می توان تنها با کمک نمونه خونی مادر پی به ابتلا به این بیماری برد.

به دلیل اینکه مقادیری از دی ان ای نوزاد می تواند وارد خون مادر شود این آزمایش به گونه ای طراحی شده است تا بتواند ناهنجاری ها را در کروموزوم 21 دی ان ای جنین در خون مادر ردیابی کند.

برچسب های دارویی ضد سرطان: این برچسبها که در ماه سپتامبر به تایید وزارت غذا و داروی ایالات متحده رسیده است می تواند دوزی مناسب از داروها را به صورت مداوم در خون آزاد کرده و میزان سروتونین و دیگر گیرنده ها را کاهش داده و متوقف کند. استفاده از این برچسبهای دارویی در حال حاضر برای مبتلایان به سرطان امکان پذیر است.

پیوند نای کشت داده شده: طی جراحی که در نوع خود و در جهان اولین به شمار می رفت، پزشکان در اسپانیا نای جدیدی را که با کمک سلولهای بنیادین بیمار تولید کرده بودند به بدن وی پیوند زدند. جراحان امیدوارند این نوع از جراحی ها که در حال حاضر آزمایشی به شمار می روند طی چند سال آینده تکمیل شده و به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد.

مهر