لیگی دشوار در انتظار مربیان است

شش مربی در آستانه اخراج

لیگ برتر نهم برای اخراج نخستین سرمربی خود فقط 5 هفته صبر کرد تا مشخص شود که لیگ برتری دشوار در انتظار مربیان است و اگر نتوانند خواسته های مدیران باشگاه مطبوع خود را برآورده کنند،فرصت چندانی برای جبران مافات نخواهند داشت و باید با هوشیاری بیشتری به فکر اداره فنی تیم های خود باشند.
کد خبر: ۲۸۲۰۳۶

حمید کللی فر نخستین صاحب نیمکت داغ بود که بعد از تساوی خانگی برابر ابومسلم،با حکم برکناری مواجه شد و بعد از آن خداداد عزیزی بعد از اینکه شکست سنگین پنج بر دو را برابر اصفهانی ها متحمل شد، ترجیح داد تا قبل از صادر شدن حکم برکناری از سمتش در راس کادر فنی استقلال اهواز کنار برود و این تیم را در پایان هفته هفتم با 5 امتیاز و رتبه پانزدهمی تحویل سکاندار جدید بدهد.

شرایطی که برخی از تیم ها بعد از گذشت هفته هفته از مسابقات دارند،نشان می دهد که روند تغییرات در نیمکت ها همچنان تداوم خواهد داشت و درحال حاضر علیرضا منصوریان از پاس همدان، لوکا بوناچیچ سرمربی مشهور فولاد، ناصر پورمهدی در ابومسلم بحران زده و حتی حمید استیلی،زلاتکو کرانچار و ارنی برندتس هم به دلیل نتیجه نگرفتن استیل آذین ،پرسپولیس و راه آهن موقعیت چندان مستحکمی را در تیم خود ندارند.

 بلای جان منصوریان

" تیم ما مشکل کمبود تجربه دارد،تلاش می کنیم تا با تمرینات مستمر این مشکل را برطرف کنیم." این گفته های منصوریان بعد از اینکه در هفته چهارم مقابل مس کرمان سومین شکست را پذیرفت، دقیقا نشان داد که او برای اینکه بتواند به عنوان سرمربی در فوتبال باشگاهی برای خود جایی دست و پا کند، به زمان و البته یاد گرفتن نیاز دارد.

این درست که پاسی ها بعد از انتقال به همدان دیگر نتوانستند به مانند دورانی که عنوان تیم تهرانی را یدک می کشیدند، چهره ای مدعی داشته باشند. اما با این حال هجدهم شدن در لیگ هجده تیمی، نتیجه ای نیست که مسولان این باشگاه ریشه دار بتوانند با آن به راحتی کنار بیایند و به همین دلیل است که منصوریان شمارش معکوس را برای خداحافظی از نیمکت این تیم آغاز کرده است.

سقوط آزاد مرد عصبی

حتی بدبین ترین منتقدان لوکا بوناچیچ هم پیش بینی نمی کردند که فولاد اهواز بعد از انجام هفت بازی با امتیازی برابر با تیم آخر و شانزدهم ، در رتبه هفدهم جا خوش کند.

اما این اتفاق افتاد تا بوناچیچ که از او به عنوان یکی از بهترین کرووات های لیگ ایران یاد می شود، به این نتیجه برسد که بالا و پایین شدن ها در فوتبال امری اجتناب ناپذیر است. "با بازیکنان فعلی نمی توانیم عملکردی بهتر از این داشته باشیم." این جمله از هفته دوم وارد ادبیات سرمربی قرمزهای اهواز شد تا بلکه او بتواند توپ را به نوعی در زمین شاگردانش بیاندازد، اما چه کسی است که نداند لوکا نقش مستقیمی در انتخاب مهره هایش داشت. شاید به همین دلیل است که خیلی ها منتظر امتیاز از دست دادن فولاد در تبریز هستند تا بعد از هفته هشتم، لوکا را سومین اخراجی نهمین دوره لیگ ببینند.

  نمونه بی گدار به آب زدن 

می توان ضرب المثل های "بی گدار به آن زدن" و " از حول حلیم، افتادن در دیگ" را برای پورمهدی به کار برد.این مربی با علم بر مشکلات عدیده باشگاه ابومسلم و در حالی که می دانست آنها حتی به اندازه تیم های دسته چندم هم سامان ندارند، پست سرمربیگری سیاه جامگان را بر عهده گرفت تا از "تک" فرصتش برای سرمربی شدن استفاده کند. حالا او مانده است و تیمی که مهره های ضعیفی دارد و از سوی کمیته انضباطی فداسیون فوتبال تهدید به تعلیق شده و در پایان هفته هفتم فقط چهار امتیاز را به دست آورده است.در مورد این مربی می توان گفت که اسیر حاشیه ها و مشکلات باشگاهی شد که مدیران متعددی را به خود می بیند تا نتواند در اولین تجربه سرمربیگری اش توانایی های احتمالی خود را نشان دهد، البته تردیدهای زیادی در مورد سقف توانایی او در بین اذهان فوتبالی ها وجود داشت که نتایج کسب شده به این تردید ها دامن زده است.

 نگرانی ها به تدریج آغاز شده

خیلی ها بر این باور بودند که هدایت تیم پرستاره ای چون استیل آذین، اوج خوش شانسی استیلی در اولین تجربه سرمربیگری اش است و او می تواند با تکیه بر ستارها و امکانات مالی این تیم،در همان اولین سال یا قهرمان شود، یا اینکه بتواند چهره ای مدعی از خود و تیمش به نمایش بگذارد.اما استیل آذین که بعد از برگزاری هفته سوم لیگ 9 امتیازی شد و به صدر چسبید، در چهار دیدار اخیر سه بار باخته و یک بار هم برابر راه آهن پایین جدولی مساوی کرده است تا استیلی بداند که سر مربیگری چندان هم راحت نیست و او حالا حالاها برای سرمربی شدن به زمان نیاز دارد.

استیلی باوجود رابطه خوبی که با مدیران باشگاه استیل آذین دارد،به خوبی می داند که هزینه های میلیاردی به صورت طبیعی انتظارات را بالا می برد و اگر نتواند تیمش را از بحران نتیجه نگرفتن خارج کند،یکی از مربیانی خواهد بود که نمی تواند تیمش را تا پایان لیگ برتر رهبری کند.

در انتظار شهرآورد

وقتی محمد حسن انصاری فرد بعد از هفته ها بلاتکلیفی، با آب و تاب فراوان رزومه کرانچار را اعلام می کرد، تصور نمی شد که این مربی در همین هفته های اول یکی از مرببانی باشد که هواداران تیم خواهان برکناری اش باشند .

کرانچار که لیگ را با چهره ای مقتدر برابر مس کرمان شروع کرد، روز به روز تیمش را افت کرده تر دید تا حالا در آغاز هفته هشتم و یک روز قبل از شهرآورد پرطرفدار پایتخت، روزهای سختی را تجربه کند.

این مربی کروات البته فرصتی ایده آل را برای حفظ موقعیتش دارد،او اگر بتواند از بازی هفته هشتم در مقابل پیکان صدرنشین به سلامت عبور کند و در هفته نهم در شهرآورد تهران استقلال بالانشین و اوج گرفته را شکست دهد، می تواند امیدواری زیادی به ماندن در نیمکت قرمزها و اوج گیری تیمش داشته باشد.

اما باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که یکی از بارزترین شاخصه های مدیریت برادران انصاری فرد این است که این دو برادر فوتبالی حوصله زیادی برای تحمل مربی ناکام به خرج نمی دهند.حتما به کرانچار یادآوری شده است که با وجود موفقیت های نسبی افشین پیروانی در پرسپولیس، نلووینگادا 72 ساعت مانده به دیدار استقلال تهران حکم سرمربیگری اش را از عباس انصاری فرد دریافت کرد.
 
بر باد رفتن آرزوها

روزی که محمد حسن انصاری فرد در مصاحبه مطبوعاتی سرمربی جدید تیمش وعده ارائه فوتبالی روان به سبک هلند در لیگ برتر فوتبال ایران داد، کسی تصور نمی کرد که جایگاه راه آهن با امکانات فراوان و مثال زدنی این باشگاه بعد از هفته هفتم رده چهاردم در جدول رده بندی باشد.

برندتس هلندی به خوبی واقف است که فرصت چندانی برای اثبات توانایی های خود ندارد، شاید اگر در بازی هفته گذشته در ثانیه های آخر بازی پیروزی را با تساوی عوض نمی کرد و می توانست اولین شکست را در آزادی به پرسپولیس تحمیل کند، امروز تا اندازه ای از بحران خارج شده بود اما چنین نشد.

باید منتظر ماند و دید که در پایان هفته هشتم کدامیک از مربیان از تحمل حرارت سوزان داغ ترین نیمکت،خلاص خواهند شد.

ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها