کارآیی سیستم خود را قربانی تنظیمات غلط راید نکنید!

بر سر دوراهی انتخاب راید

تنظیمات راید1 مدت‌هاست که در راستای فراهم آوردن کارآیی برتر و ممتاز جهت دیسک‌های سخت توسط سرورها و دسکتاپ‌های حرفه‌ای مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. چه در زمینه سرعت، یا امنیت و قابل اعتماد بودن و یا مجموعه‌ای از هر دو گزینه، علاقه‌مندان به سیستم‌های رایانه مدت‌هاست به ارزش راید به‌عنوان یکی از عوامل سودمند و مفید پی‌برده‌اند، اما بی‌آن‌که نامی از گزینه‌های تنظیمات آن به‌میان آوریم و همچنین روش‌های گوناگون قابل گزینش و راه‌های مختلفی که برای تنظیمات آن وجود دارد را بدانیم، تشخیص این موضوع که با استفاده از این روش سخت‌افزار شما بهترین کارآیی را به شما ارائه می‌کند یا نه، امری بسیار مشکل خواهد بود.
کد خبر: ۲۷۸۹۰۸

به همین جهت این موضوع مهم را که دائما برای کاربران مطرح بوده و همواره ذهن آنان را مشغول کرده است را مورد آزمایش و بررسی دقیق قرار داده‌ایم تا پاسخی روشن‌تر برای پرسش‌های شما در مورد تنظیمات و خصوصیات انواع مختلف راید بیابیم.

راید چگونه کار می‌کند؟

راید با به نظم درآوردن مجموعه‌ای متشکل از دو یا چند دیسک سخت ارزان ‌قیمت و مستقل در یک آرایه، از آنها در جهت تقویت کارآیی، امنیت و بالابردن ضریب اطمینان سیستم بهره‌برداری می‌کند. چندین روش گوناگون برای راید وجود دارد که ما سه نمونه از معروف‌ترین آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع راید

* راید صفر: داده‌ها را چندپاره کرده و به‌صورت آرایه‌‌هایی برگه مانند از داده بین چند دیسک سخت توزیع می‌کند. از آنجایی که برگه پاره‌های ‌داده در دیسک‌های مختلف به‌صورتی مداوم و پیوسته قابل بازخوانی و بازنویسی مکرر هستند، این امر تاثیری عظیم در تقویت کارآیی بر جای خواهد گذاشت. راید صفر همچنین امکان بهره بردن از امتیاز مجموع ظرفیت دیسک‌های موجود در آرایه را به‌صورت یکپارچه و در قالب فضای ذخیره داده‌ای واحد برای شما فراهم خواهد کرد. بنابراین یک آرایه متشکل از سه هارددیسک 500‌گیگابایتی ظرفیت ذخیره داده واحدی معادل 1500‌گیگابایت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

راید صفر فاقد قابلیت اطمینان و تحمل‌پذیری خطا2 بوده و اگر یکی از هارددیسک‌ها از کار بیفتد، شما کل داده‌ها را از دست می‌دهید و این امر امنیت کمتری را در مقایسه با یک هارد دیسک تکی به آن می‌بخشد و آن را تنها مناسب استفاده جهت ذخیره داده‌های غیرحیاتی و کم‌اهمیت نظیر دیسک چرکنویس3 یا حافظه مجازی می‌کند.

* راید یک: داده‌ها را به‌صورت آینه‌ای ذخیره می‌کند، به‌گونه‌ای که یک نسخه کپی کاملا همانند از داده‌ها که دارای هویت قابل بازشناسی است را روی دومین دیسک سخت ذخیره کرده و در صورت خرابی یکی از دیسک‌ها، هنوز قادرید تا به داده‌های موجود در دیسک سخت دیگر دسترسی داشته باشید، و به شما زمان لازم برای جایگزینی آن با دیسک دیگری را جهت ساخت آرایه‌‌ای جدید از دیسک‌های سخت و تامین قابلیت اطمینان و ضریب خطای مجدد را خواهد داد. به عبارت دیگر شما نیمی از کل ظرفیت ذخیره‌سازی داده خود را با اختصاص به امر آینه‌سازی داده‌ها از دست داده، پس بنابراین با وجود دو عدد هارد 500گیگابایت در راید یک، فقط 500گیگابایت از کل ظرفیت ذخیره داده را در اختیارتان می‌گذارد.

* راید پنج: تعداد 3هارددیسک یا بیشتر را به خدمت گرفته و داده‌ها را به‌صورت برگه‌هایی پاره پاره کرده و در میان همه دیسک‌های سخت توزیع می‌‌کند. تفاوت برجسته آن در مرحله هوشمند آن است که یک زوج قرینه کاملا مشابهی از داده‌های دیسک‌های دیگر را نیز روی هارد دیسکی متفاوت از اعضای راید، جهت بالا بردن ضریب اطمینان ذخیره می‌کند. بنابراین اگر یکی از هارد دیسک‌ها صدمه دیده و از کار بیفتد، کل داده روی آرایه فضا‌های ذخیره داده سالم و قابل دسترس مانده و گزندی بر آن وارد نخواهد آمد. شما قادرید دیسک سخت خراب را تعویض کرده و در عین حال از مزیت ضریب خطا و امنیت کامل این راید لذت ببرید.

در این راید نیز درست مانند راید یک شما ناگزیر به اختصاص فضایی از کل ظرفیت ذخیره برای راید پنج هستید که ارزش صرف این هزینه را در مقابل ضریب اطمینان و امنیت بدست آمده بالای آن دارد. در این نوع راید هرچه تعداد دیسک‌های سخت وارد شده در آرایه بیشتر باشد مجموع مقدار ظرفیت از دست داده شده کاهش خواهد یافت. برای مثال برای آرایه‌‌ای متشکل از 3دیسک، 35درصد از کل ظرفیت را صرف راید و در آرایه‌‌ای شامل 4هارد دیسک فقط 25درصد از مجموع ظرفیت فضای ذخیره داده را به راید اختصاص خواهید داد. یک نکته قابل ذکر منفی در مورد این راید کاهش پتانسیل کارآیی آن است، که کاهش سرعت دربازنویسی داده را نیز به دنبال دارد و به خاطر اتلاف قدرت بالقوه آن در محاسباتی که برای قرینه‌سازی از داده‌ها انجام می‌دهد، است. عموما تنظیمات براساس نرم‌افزار مرتبط با راید پنج در مقطع بازنویسی داده‌ها می‌توانند بسیار کند عمل کند. اگرچه بردهای کنترل‌کننده سخت‌افزاری شتاب‌دهنده راید پنج که چندان ارزان هم نیستند، تا حد زیادی از توانایی بهبود سرعت بازنویسی داده برخوردارند.

مراحل آزمایش

دستگاه مورد آزمایش

برای مورد آزمایش قرار دادن تنظیمات گوناگون راید ما از یک سیستم رایانه PC با پردازنده اینتل Core 2 Duo E6700، 4‌گیگابایت حافظه رم نصب شده روی مادربورد P5W DH DELUX که سیستم عامل ویندوز ویستای آن از طریق یک هارد دیسک 400‌گیگابایتی بوت می‌شود و متصل به تنظیم‌کننده اصلی مادربورد بوده و یک برد تنظیمات مستقل EX8350 نیز به‌طور جداگانه به‌کار بردیم تا میزبان آرایه دیگری از هاردها در وضعیت راید باشد.

استفاده از این کارت شتاب‌دهنده سخت‌افزاری عالی که مختص تنظیمات وابسته به کارآیی راید پنج بوده و قیمت قابل توجهی در حدود 250‌یورو دارد، یکی از بهترین راه‌ها برای پیاده‌سازی تنظیمات راید پنج است. در آرایه‌های گوناگون مورد آزمایش قرار گرفته ما هاردیسک‌های HD501J با ظرفیت ذخیره داده 500‌گیگابایت را مورد استفاده قرار دادیم. برد EX8350 همانند دیگر کارت‌های تنظیم‌کننده راید گذشته از فراهم آوردن امکان تنظیم سطوح مختلف راید، اجازه تنظیم برگه پاره‌های داده در راید را نیز به شما می‌دهد. که اصطلاحا مقدار داده بازنویسی شده در هر یک از هارد دیسک‌های تشکیل‌دهنده راید در هر چرخه نیز بر آن اطلاق می‌گردد. EX8350 امکان انتخاب حالت‌های 32، 64 و 128کیلوبایت را نیز به غیر ازحالت پیش فرض 64کیلوبایت در اختیار شما می‌گذارد.

نتایج آزمایش

 نتایج آزمایش به اثبات می‌رساند که اختلاف قابل توجهی در سطوح مختلف کارآیی در بین رایدهای گوناگون و همچنین از نظر ضریب دقت بین آنها وجود دارد. اما اختلاف وحشتناکی در برگه‌ پاره‌های داده نیز بسته به راید آن ملاحظه می‌گردد. آزمایشات انجام گرفته توسط ما عمدتا در مورد آزمایشات HD Tech و رندر فشرده Premiere مورد پشتیبانی قرار گرفته در بازنویسی و بازخوانی فایل‌های بزرگ داده بوده است در حالی‌که انتظارات و نتایج در مورد پایگاه داده، وب سرور و بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند کاملا متفاوت باشند. درکل نتایج برای آزمایش رندر ویدئو برای راید صفر از نظر سرعت در برگه پاره‌های‌های متوسط تا بزرگ داده در راید صفر بی‌رقیب باقی می‌مانند، اما به یاد داشته باشید که حتما یک نسخه پشتیبان از نتیجه پایانی پروژه در یک دیسک سخت دیگر جداگانه ذخیره کنید تا گرفتار زیان‌های عدم وجود ضریب اطمینان و کاستی حفظ امنیت داده با از دست دادن داده‌ها در راید نوع صفر نشوید.

جواد ودودزاده

منابع

http://www.personalcomputerworld.com

http://www.promise.com

http://www.simplisoftware.com

پی‌نوشت

1. Redundant Array of Independent Disks: RAID

2. Fault Tolerance

3. Scratch Disk

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها