خالی بستن و آن هم عالی بستن! در دیپلماسی بین‌المللی پاره‌ای از کشورها از جایگاه استراتژیک حساسی برخوردار است. یک استراتژی‌شناس فعال غربی در نامه سرگشاده‌ای به عمه‌اش می‌گوید: «از تفنگ خالی دو نفر می‌ترسند»!
کد خبر: ۲۷۸۳۳۲

تک مضراب: ارواح عمه‌اش...!

همزمان با برپایی نشست دو روزه وزیران امور خارجه 27 کشور اتحادیه اروپا در استکهلم سوئد، فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا با اعلام اعتراف اتحادیه اروپا به ناکارآمدی تحریم ایران گفته است که وزیران امور خارجه اروپا تحریم‌های جدید علیه تهران را نابهنگام و ناکارآمد می‌دانند و به نظر مشترک کشورهای اروپایی، ادامه گفتگو تا آخرین لحظه ممکن می‌باشد.

سخنگوی اتحادیه اروپا:

گویند که لحظه‌ای است روییدن عشق
این لحظه هزار بار تقدیم تو باد!

فرمول خالی‌بندی دیپلماتیک: از آنجا که طبق آخرین برآورد مالی بانک جهانی، سنگ مفت و گنجشک مفت؛ تا تیغتان می‌برد توپ و تشر بزنید و تهدید بکنید و از خودتان اولتیماتوم در کنید و سروصدا راه بیندازید که ال می‌کنیم و بل می‌کنیم و سبیل دود می‌دهیم و... سایر تمهیدات و اقدامات شعاری برای زهر چشم گرفتن؛ در این حالت دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد:

1- تیرتان به خال می‌خورد: در این حالت بروید حالش را ببرید. اگر خالی بسته‌اید، عالی بسته‌اید. پس در ادامه نیز کماکان توپ و تشر بزنید و خوش باشید. در عین حال همیشه با احتیاط خالی ببندید، چون فردایی هم در کار است.

2- تیرتان به سنگ می‌خورد: در این وضعیت اسفناک، جهت جلوگیری از پیشامدهای مضر دیگر، بدون این که رنگ خود را ببازید، سریعا تغییر موضع دهید و چند وجب عقب‌نشینی کنید. نوعی فرار به جلو است.

حکایت مینی‌ماستمالیسمی: هیبت نامی وارد دهی شد. دستی به سبیل‌های از بناگوش در رفته‌اش کشید و در ادامه نعره‌ای کشید که: هر چه از سیورسات و مرغ و مسما در پستو دارید، الساعه به نزد من آورید و پیشکش کنید وگرنه با شما نیز همان معاملتی را می‌کنم که با ده قبلی کردم.

مردمان دهکده جهانی را هراس به دل افتاد و هر آنچه از خوردنی و پوشیدنی و بردنی و... غیره داشتند، فراگرد هم آوردند و تقدیم وی بکردند. از پیتزا و لازانیا و میرزاقاسمی گرفته تا تلویزیون ال‌سی‌دی و یخچال سایدبای‌ساید و موبایل بلوتوث‌دار و امثال ذالک. پس هیبت خان مذکور جمله را بگرفت و تشکر ناکرده آهنگ رفتن کرد. یکی را از آن میان، مگر کک کنجکاوی به تنبان افتاده بود؛ پس لاجرم بیقراری بر جسارتش افزون کرد. جلو رفت و گفت: کرم نما و حالا که هر چه طلبیدی ستاندی؛ پس به ما برگو که اگر این سیورسات را از برایت مهیا نمی‌کردیم؛ با ما چه معاملتی می‌کردی که گفتی با ده قبلی کردی؟...

هیبت خان را از این روحیه پرسشگری اعجاب حاصل آمد و دستی به سبیل مبارک کشید و نفسی از گرمگاه سینه به سمت بالا خارج کرد و گفت: سوال خوبی مطرح کردی...! در ده پایین نیز عین همین تشرها و تهدیدها را کردم، اما احدالناسی حرف‌های مرا به پشیزش حساب نکرد. پس سر خود گرفتم و نومیدانه از آن ده بیرون زدم. هر آینه اگر شمایان نیز چنان می‌کردید که آنها کردند؛ پس همان می‌کردم که با آنها کردم.

اخبار مرتبط: در همین راستای نترسیدن از اسم هیبت خان معروف و عمله و اکره وابسته‌اش در دهکده جهانی امروز، توجه شما را به یک بخش خبری ویژه جلب می‌کنیم:

1- ایران‌هراسی: مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی همراه با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که در فرانسه حضور دارد، از کشورهای اروپایی خواست تا با پیروی نکردن از آمریکا، به پروژه ایران‌هراسی پایان دهند. (به نقل از جراید)‌

2- فشار بی‌سابقه: دولت امارات در ماه‌های اخیر، سختگیری‌ها و فشارهای بی‌سابقه‌ای نسبت به اتباع و ایرانیان مقیم این کشور اعمال کرده است. (به نقل از همان جراید)‌

3- ضدفشار: دکتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، گفت: ما خودمان را برای فشارها آماده کرده‌ایم. (به نقل از همان همان جراید)‌

حرف آخر و بهره اموات: اگر دهن روزه فشار خونم از ضعف پایین نیفتاده بود، حتما این مطلب را ادامه می‌دادم و آن را در همین‌جا درز نمی‌گرفتم. هنوز جا داشت. فشار نده آقا...! می‌بینی که جا نیست. مگر کوری؟

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها