جوان 100 تایی منچستر آرام نمی‌گیرد

رونی، مهم‌ترین مهره منچستر

2 بار گلزنی وین رونی طی پیروزی صفر 5 اخیر منچستریونایتد در برابر ویگان در یکی از مسابقه‌های لیگ برتر فوتبال انگلیس شمار گل‌های این مهاجم ضربتی و ناآرام برای این باشگاه بسیار پرطرفدار را از رقم 100 عبور داد؛ اما اگر نظر الکس فرگوسن را بپرسید، سرمربی اسکاتلندی و سرد و گرم چشیده شیاطین سرخ می‌گوید: او بسیار بیش از اینها برای یونایتد گل خواهد زد و رقم 200 نیز در برابر او سر تسلیم فرود خواهد آورد.
کد خبر: ۲۷۸۰۷۹

همان گل اولی که رونی در دروازه ویگان جای داد و با آن مقاومت این تیم را که در تمام طول نیمه اول اسباب توقف‌های مکرر یاران رونی شده بود، شکست برای رسیدن وی به عدد 100 کفایت کرد؛ اما او آرام نگرفت و گل دوم خودش را نیز زد و درخشش او و یارانش، پاسخی به انتقادهای وسیع صورت گرفته از منچستر پس از قبول شکست صفر یک در برابر برنلی در مسابقه دیگری از لیگ بود که فقط 3 شب پیشتر حاصل آمده بود. علاوه بر خارج کردن یونایتد از زیر فشارهایی از این قبیل، رونی حالا می‌تواند به دستاوردهای شخصی‌اش نیز ببالد و احساس افتخار کند. 5 سال و اندی پیش بود که او از اورتون صید و به اولدترافورد منتقل شد و در این مدت، وی به یکی از هر 3 ستاره اصلی تیمی بدل شده که از 1993 به بعد در 11 نوبت لیگ برتر فوتبال انگلیس را فتح کرده، 2 بار در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا اول شده، 6 بار در جام حذفی انگلیس به قهرمانی رسیده و 2 مرتبه هم در جام اتحادیه این کشور پیشتازی کرده است. پس از جدا شدن کریستیانو رونالدوی جادویی از منچستر در تابستان امسال، رل رونی برای گردش امور در یونایتد و تاثیرگذاری بر کل بازی تیم فزون‌تر و حساس‌تر از گذشته شده و او از معدود مهره‌های تهاجمی فوق‌العاده‌ای است که فرگی در اختیار دارد و فراتر از سلاح‌های معمول می‌نماید.

بازی‌‌های پرشور و برگرفته از همت و قدرت و نمایش‌های فنی رونی به گونه‌ای است که جای تردیدی در حضور و کارایی او در ترکیب یونایتد باقی نمی‌گذارد و همگان معترفند در وضعیت فعلی، رونی از معدود کسانی است که می‌تواند منچستر را از سدهای پرشمار موجود عبور دهد.

یورش تازه

یونایتد فصل پیش 3 جام تازه برد و آن را ضمیمه 2 جام درخشانی کرد که یک فصل پیشتر تصاحب کرده بود و امسال نیز به سوی 4 جام یورش برده که 3 جام داخلی و یکی همان جام قهرمانان باشگاه‌های اروپاست.

فرگوسن 68 ساله در بیست و چهارمین سال زمامداری‌اش در اولدترافورد می‌گوید: «برای رونی بسیار خوشحالم، زیرا او به حقش که رسیدن به 100 گل زده برای یونایتد بود، نایل شد اما محدود کردن او به همین حد و اندازه‌ها و ارقام اشتباهی بزرگ است و من مسائلی بسیار بیش از این را در کار و آینده او می‌بینم. یادتان باشد وین تازه 24 سال دارد، بنابراین بدیهی‌ترین فرض این است که سال‌های طولانی دیگری پیشروی اوست و از این‌ها هم بهتر خواهد شد و گل‌های فزون‌تری خواهد زد. شاید به نظر عده‌ای این‌طور بیاید که او کار مهمی انجام نداده است، اما خیلی‌ها را می‌شناسم که بیش از این‌ها در باشگاه‌‌شان حاضر بوده‌اند و هیچ‌گاه به 100 گل زده نزدیک هم نشده‌اند. پیش‌بینی تحقق آینده در مورد رونی دشوار است، اما بعید می‌دانم او هرگز از اولدترافورد برود. در نتیجه او این شانس را دارد که تا 30 یا 32 سالگی گل‌های عادی یا مهم متعددی را برای ما بزند. براساس اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر برای ما افتاده و رفت و آمد آدم‌های خاص مثل کریس رونالدو، رونی حالا به غایت برای ما پراهمیت شده و کلید بسیاری از دستاوردها در مشت اوست. او از معدود بازیگران و از تبار کمیابی است که هم با قدرت و براساس عنصر توان و زور حرکت و بازی می‌کنند و هم فن و هوش بالایی دارند. در فوتبال کنونی دنیا که صف‌بندی‌ها در این خصوص بسیار رایج است و کسی که در جنگ‌های فیزیکی شرکت می‌کند تکنیک بالایی ندارد، رونی یک استثنا نشان می‌دهد.»

کلاس و توانایی

حتی در سال 2004 که منچستر یونایتد برای تصاحب رونی 20‌‌میلیون پوند به پیراهن آبی‌های بندر لیورپول پرداخت، به نظر نمی‌رسید این بیش از حد باشد، زیرا استعدادها و توانایی‌ غیرمتعارف وی از یکی دو سال قبل از آن و در عین جوانی وی محرز شده بود و غیرقابل تردید به نظر می‌رسید.

رونی با گلزنی‌های شگفت‌انگیز خود در یورو 2004 و رساندن تیم ملی انگلیس به مرحله یک‌چهارم نهایی آن پیکارها نشان داد همه چیزهایی که درباره کلاس و توانایی او گفته می‌شود، آنقدرها هم بیهوده و فاقد پشتوانه نیست و ریشه در حقیقت دارد. او در آن جام 3 گل حساس برای تیم ملی انگلیس زد و با این که از بداقبالی خود دچار شکستگی استخوان ساق پایش در همان رقابت‌ها (و همسو با بروز آن واقعه برای وی، تیم انگلیس هم از آن پیکارها حذف) شد، اما فقط 2 ماه و نیم بعد از آن واقعه وی به صحنه بازگشت و جواب تمام سرمایه‌گذاری کلان یونایتد برای ابتیاع خود را داد و تبدیل به چیزی شد که می‌شناسیم. در این حد فاصل رونی از یک نوک حمله قدرتی و صرف به چیزی بدل شده است که می‌بینیم؛ مهاجم کاذبی که عقب می‌نشیند و پاس به عمق و قلب خط دفاعی رقبا می‌اندازد تا یارانش در بهترین فرصت‌های گلزنی قرار گیرند.

ترسیم سرنوشت

به کارگیری او در نقطه‌ای که قدری دور از کانون برخوردها در مرکز خط دفاعی حریفان باشد، طرحی است که فرگوسن برای کاستن از حجم درگیری‌های رونی با حریفان و بالا بردن بازده کار او ریخت و به اجرا نهاد و بهره‌های آن را نیز گرفته است. فرگی حالا مایکل اوون را هم به خط حمله تیمش اضافه کرده و دیمیتار برباتوف و فرناندو ماکه‌دا را نیز از قبل در اختیار داشت، دنی ولبک نیز در خدمت وی است، اما اگر ادعا کنیم که ترسیم سرنوشت یونایتد در ادامه فصل جاری در درجه اول در دست مرد جوان 100 گله این تیم است، حرفی به گزاف نگفته‌‌ایم.

مترجم:‌وصال روحانی
منبع: Times / آگوست 2009

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها