سرنوشت کابینه احتمالا‌ امروز مشخص خواهد شد

رای اعتماد، شاید امروز

گروه سیاسی: در روز سوم بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور که بدون حضور وی برگزار شد، انتقادات شدیدی از سوی برخی نمایندگان به چند نفر از گزینه‌های پیشنهادی از جمله وزارت رفاه، راه‌و‌ترابری و تعاون مطرح شد. در این حال باید منتظر بود تا شاید امروز در خصوص صلا‌حیت گزینه‌های پیشنهادی رای‌گیری شود. انتقاد به نبود تخصص، عدم صداقت در گفتار یا عمل نکردن به آنچه که قبلا وعده داده شده بود، از نکاتی بود که در نوک تیز پیکان انتقادات به این گزینه‌‌ها هدفگذاری شد.
کد خبر: ۲۷۷۷۴۰

آنقدرها هم بی‌عرضه نیستم

اولین وزیری که دیروز مورد ارزیابی نمایندگان قرار گرفت، مرضیه وحیددستجردی بود؛ گزینه تصدی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که مخالف جدی برای حضور در این پست دیده نشد، اما موافق باتجربه‌ای چون دکتر علیرضا مرندی که خود دوره‌ای سکان وزارت بهداشت و درمان را در اختیار داشته، از این شاگرد گذشته، دفاع جانانه کرد.وی گفت:‌ وحید دستجردی در میان دیگر گزینه‌های زن برای وزارت از اقبال بهتری برخوردار است و این استدلال از احسنت‌های بسیار زیاد نمایندگان هنگام اظهاراتش مشخص بود.مرضیه وحید دستجردی در سخنانش با بیان این که آنقدرها هم که برخی آقایان می‌گویند بی‌عرضه نیست و اگر مورد توجه مجلس قرار گیرد، خوشحال می‌شود وگرنه، در جایگاه قبلی فعالیتش، ادامه کار خواهد داد، به توضیح برنامه‌هایش پرداخت.

دستجردی در اظهاراتش که در کمال تسلط آن را بیان کرد، مهم‌ترین چالش‌ها در بخش سلامت را کانون‌های متعدد سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت و تامین و تخصیص منابع نام برد و از فرسودگی بیمارستان‌ها و خانه‌های بهداشت اظهار نارضایتی کرد و البته پیشگیری بیماری‌های غیرواگیری چون سرطان، فشارخون و دیابت را نیز از اهم برنامه‌های کاری خود دانست.

این متخصص زنان و زایمان که 2 دوره مجلس نمایندگی مردم را به عهده داشته، اصلاح نظام بیمه‌ای و کاهش سهم مردم از درمان، ‌توریسم درمانی، اصلاح تعرفه‌های پزشکی و احیای طب سنتی را برنامه‌های کلان خود دانست و البته از توانمندی زنان و تاریخ‌سازی آنان سخن گفت و در این مسیر به فرمایشات امام(ره)‌ و رهبر معظم انقلاب هم استناد کرد.

دفاع نمایندگان شمال کشور از وزیر تعاون

دیگر وزیری که روز گذشته مورد ارزیابی نمایندگان قرار گرفت و مخالفان و موافقان زیادی را نیز معطوف به خود کرد، محمد عباسی وزیر پیشنهادی تعاون بود که 2 مخالف و 4 موافق (با تقسیم وقت میان خود)‌ در نقد و توصیف برنامه‌هایش سخن گفتند. جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه و محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان که در مخالفت با وزارت عباسی وارد میدان شدند، بیشترین انتقاداتشان به عملکرد گذشته این وزیر در دوره نهم بود.

اما موافقان ازجمله فرهاد دلق‌پوش نماینده آستارا، مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود، قاسم محمدی نماینده اردبیل و اسدالله عباسی نماینده رودسر در دفاع از عباسی، او را فردی اشتغال‌محور عنوان کردند و از خدمات خوب او در دوره نهم دولت سخن گفتند. محمد عباسی گزینه دولت دهم برای وزارت تعاون هم در اظهاراتش با اشاره به اقدامات مثبت وی در طول خدمتش، تحقق عدالت اجتماعی از طریق بخش تعاونی را از اساسی‌ترین، منطقی‌ترین و بنیادی‌ترین اقدامات برای رسیدن به اهداف تبیینی خود برشمرد.

3 وزیر بدون مخالف و موافق

بررسی صلاحیت 3 وزیر جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بدون داشتن مخالف و موافق برگزار شد و تنها گزینه‌های پیشنهادی به اظهارنظر درخصوص برنامه‌هایشان پرداختند؛ اما نکته قابل توجه درخصوص وزیر دفاع این بود که وی هنگام قرائت نامش در صحن علنی به دلیل اندکی تاخیر در حضور، به حالت دویدن پشت تریبون قرار گرفت. رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای، با یادآوری توطئه‌های رژیم صهیونیستی علیه وحیدی و در آستانه روز قدس، خواستار رای اعتماد به وزیر پیشنهادی شد و موافقت با وزیر پیشنهادی را مخالفت با رژیم صهیونیستی دانست که این اظهارات با بانگ مرگ بر اسرائیل نمایندگان در حمایت از وی روبه‌رو شد و علی لاریجانی هم در تایید این اقدام با بیان کلمه مرحبا، اعلام کرد که این جوابی برای اسرائیل است.

راهبردهای اساسی برای توطئه رژیم صهیونیستی

احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی دفاع در توضیح برنامه‌هایش، نخبه‌پروری، توسعه دانش بنیان، استفاده از فناوری‌های پیشرفته و ارتقا و اثربخشی توان نیروهای مسلح را از مهم‌ترین آنها برشمرد و با اشاره به خط‌مشی خود اعلام کرد که تلاش می‌کند با طراحی الگوهای جدید، صنعت دفاعی را به سمت تخصصی و طراحی‌های جدید هدایت کند.

تعامل را شرط کار می‌گذارم

صادق خلیلیان، وزیر پیشنهادی کشاورزی هم که مخالفی نداشت تا پاسخ به سوالی را بدهد، به طرح برنامه‌هایش پرداخت و تعامل با نمایندگان مجلس را شرط اساسی این وزارتخانه در آینده دانست.

مرتضی بختیاری، وزیر پیشنهادی دادگستری هم با اشاره به جایگاه این دستگاه و مسوولیت آن در ارتباط با سه قوه و با تشریح جایگاه قضاوت و قاضی اعلام کرد، برنامه‌هایش بر تشکیل مبانی اصولی و استحکام ارکان و مولفه‌های ارتباطی بین قواست.

تنش در مجلس برای وزیر راه

وزیری که شاید پرتنش‌ترین روز رای اعتماد را به خود اختصاص داد، وزیر پیشنهادی راه، حمید بهبهانی بود. وی که نوک تیز انتقادهای علیرضا زاکانی، نماینده تهران و حسن تامینی لیاچانی، نماینده رشت را به سوی خود داشت؛ به دلیل عدم اجرای میثاق‌نامه خود با رئیس‌جمهور، مورد اتهام قرار گرفت و خطاب به وی گفته شد که برخلاف تعهدش هم از دانشگاه و هم از هیات دولت حقوقش را گرفته است.

البته اظهارات این نماینده، تنش زیادی را در صحن علنی ایجاد کرد. علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به تنش‌ها مجبور شد برای کنترل جلسه خواستار حضور نمایندگان در صندلی‌های خود شود. لاریجانی، طرح مسائل شبهه‌ناک یا نیشدار را از سوی مخالفان و موافقان درست ندانست و آن را موجب عصبانیت دوطرف عنوان کرد.

موافقان بهبهانی از جمله محمدرضا رضایی نماینده جهرم، مهرداد باثوج لاهوتی نماینده لنگرود، سیدعلی میرخلیلی نماینده میناب و از همه محکم‌تر ابراهیم نکونام نماینده گلپایگان در موافقت با بهبهانی، او را فردی مقتدر و کارآمد دانستند.

بهبهانی دست به دعا شد

حمید بهبهانی، گزینه پیشنهادی برای وزارت راه که بعد از اظهارات تند مخالفان در پشت تریبون قرار گرفت و حتی مجبور شد که در پایان اظهاراتش، دست‌هایش را به نشانه دعا بالا ببرد، در دفاع از عملکردش و در پاسخ به انتقادات زیاد درخصوص بروز حوادث هوایی تاکید کرد که همه درصدد جلوگیری از این اتفاق هستند.

انتقادات کرمانشاهی‌ها به وزیر رفاه

وزیر پیشنهادی رفاه نیز به عنوان سومین زنی که در کابینه انتخابی رئیس‌جمهور از وی یاد شده است با مخالفت نمایندگان استان کرمانشاه روبه‌رو شد، شاید دلیل مخالفت این افراد همشهری بودن آنان با عبدالرضا مصری وزیر سابق رفاه تلقی می‌شد اما انتقادات آنان بیشتر مربوط به عدم کارآمدی فاطمه آجرلو نماینده فعلی کرج و گزینه رئیس‌جمهور بود.

البته انتقادات به این حد بسنده نشد و سیدجلال زمانی در مخالفت با آجرلو با قرائت شعری که می‌گفت: درخت گردکان به این بزرگی، درخت خربزه الله‌اکبر باعث خنده دیگران شد و علی لاریجانی را هم واداشت با لبخند به او بگوید «شعر کم بود که این را خواندید.» موافقان وزیر پیشنهادی رفاه از جمله بهروز جعفری نماینده سمیرم، قاسم محمدی نماینده اردبیل، فرهاد بشیری نماینده پاکدشت و محمدرضا فرهنگی نماینده تبریز هم در موافقت با آجرلو، او را فردی از خانواده شهدا عنوان و تاکید کردند اهداف وزارت با توانمندی بانوان همخوانی دارد. فاطمه آجرلو، وزیر پیشنهادی رفاه نیز در پاسخ به اظهارات مخالفان خود و تبیین برنامه‌هایش اعلام کرد که فقرزدایی با اجرای طرح‌های توانمندسازی و هدفمند کردن یارانه‌ها ممکن است و این مساله از طریق تهیه، تدوین و اجرای طرح‌های توانمندسازی اجتماع‌محور صورت می‌گیرد. وی بهره‌گیری از دانش روز، متخصصان مجرب و اهتمام به افزایش توان کارشناسی و تعیین زیرساخت‌های قوی را از برنامه‌های خود عنوان کرد.

بررسی صلاحیت محرابیان نیمه‌تمام ماند

البته بررسی صلاحیت علی‌اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی صنایع و معادن بعد از سخنان دو مخالف و یک موافق به دلیل خستگی نمایندگان به امروز موکول شد و تنها حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان و فرهاد تجری نماینده قصر شیرین در مخالفت و سیدشریف حسینی در موافقت با وزیر پیشنهادی به اظهارنظر پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها