راجر فد‌رر می‌گوید به رغم شکستن رکورد قهرمانی‌های پیت سمپراس آمریکایی در تورنمنت‌های گرنداسلم، همچنان مصمم به کسب پیروزی‌هایی تازه و ادامه بازنویسی تاریخ تنیس است.
کد خبر: ۲۷۳۹۵۱

پیروزی این سوئیسی مسلط در مسابقه‌های چندی پیش تنیس ویمبلدون، ششمین قهرمانی وی را در قدیمی‌ترین تورنمنت چهارگانه بزرگ این ورزش و معتبرترین مسابقه تنیس جهان به ارمغان آورد و او از این طریق از رکورد 5‌ قهرمانی متوالی بیورن بورگ سوئدی در این رقابت‌ها که در نیمه دوم دهه 1970 به دست آمده بود، فراتر رفت و در دوران معاصر اینک فقط سمپراس با 7 بار قهرمانی در ویمبلدون بالای دست او ایستاده است.

با این حال پیروزی فد‌رر در فینال امسال باعث شد شمار قهرمانی‌های این تنیسور راست دست و معمولا خوش رفتار در گرنداسلم‌های این ورزش به عدد 15 برسد که این یک مورد بیشتر از فتوحات سمپراس در حدفاصل سال‌های 1990 تا 2002 است و فده‌رر با فتح پاریس در اواسط خردادماه امسال با آن مساوی کرده بود.

سهم گذشتگان

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که در نظر بگیریم وی هنوز 28 سال بیشتر ندارد و تمام قهرمانی‌های خیره‌کننده و متوالی‌اش در مسابقه‌های فوق در یک مدت زمان 7 ساله حاصل آمده است. حال آن که وقتی سمپراس آخرین گرنداسلم خود را در یو. اس. اوپن 2002 فتح می‌کرد 32 سال سن داشت و فاصله اولین و آخرین قهرمانی‌هایش در گرنداسلم‌ها به 12 سال بالغ شد.

سمپراس که در پیکارهای اخیر ویمبلدون، روی سکوها حاضر و از نزدیک ناظر قهرمانی جدید فد‌رر بود، معتقد است این تنیسور راست دست و متین می‌تواند با مرز 18 یا 19 قهرمانی در گرنداسلم‌ها پیش برود و با توجه به نزول اخیر رافائل نادال حریف بزرگ اسپانیایی فد‌رر که هر دو مقام قهرمانی‌اش در پاریس و ویمبلدون را به فد‌رر سپرد و برخی نوسان‌ها در کار رقبای دیگری مثل نوواک ژوکوویچ صربستانی و اندی مورای بریتانیایی نیل به این مهم دور از دسترس نیست اما مردی که 5 بار متوالی یو.اس.اوپن را برده، در اوپن استرالیا 3 بار صدرنشین شده و طلسم قهرمان نشدنش در اوپن فرانسه را سرانجام امسال شکست،‌ می‌گوید هر یک از دستاوردهایش محصول و پیامد موفقیت‌های اسلافی همچون سمپراس است.

او می‌افزاید: «می‌دانم که هنوز چند سالی از دوران حضور موفقیت‌آمیز من در صحنه‌های تنیس مانده، اما سهم گذشتگان به جای خود محفوظ است. یکی از آنها سمپراس است که رکورد بیشترین فتوحات در گرنداسلم‌ها را در اختیار داشت و من می‌دانم که این رکورد برای او چقدر مهم بود.»

باور نکردنی

فد‌رر بتازگی برای اولین بار پدر شده و خداوند فرزندانی دوقلو را به او هدیه کرده و به تبع آن دیدگاه‌های تازه‌‌ای در زندگی اجتماعی او به وجود آمده، حالا تلاش خود را متمرکز بر یو.اس.اوپن کرده که چهارمین (و آخرین)‌ گرنداسلم امسال است.

این رقابت‌ها نیمه اول شهریور ماه برگزار می‌شود و سمپراس اولین قهرمانی‌اش را در گرنداسلم‌ها به سال 1990 در این پیکارها تصاحب کرد. فده‌رر که پیروزی‌اش در فینال ویمبلدون امسال برابر اندی رادیک آمریکایی در 5 ست و 4‌ساعت و 15 دقیقه و در یکی از مسابقه‌های کلاسیک سال‌های معاصر به دست آمد و فتوحات او را در برابر این رقیب ویژه در فینال سال‌های 2004 و 2005 این تورنمنت سنتی تکرار کرد، می‌گوید: به رغم تمام این دستاوردها و توفیق‌ها هنوز هم باور ندارد طی این سال‌ها تا این اندازه در کارش موفق بوده است. او می‌افزاید: «هرگز فکر نمی‌کردم اینقدر پر تداوم باشم و کیفیت کارم تا این حد ارتقاء یابد و برای مدتی طولانی استمرار پیدا کند. برای خودمن این نتایج و بردهای پرشمار بسیار حیرت‌انگیز است.»

من بی‌تقصیرم!

فد‌رر این را هم قبول ندارد که قهرمانی اخیرش در ویمبلدون فقط محصول غیبت نادال بوده باشد. او که اولین قهرمانی‌اش در پاریس نیز بعد از شکست غیرمنتظره نادال در مقابل رابین سودرلینگ سوئدی و حذف خبرساز این تنیسور جنگنده در دور چهارم آن پیکارها به دست آمد و فینال هر 3 دوره قبلی آن مسابقات را به این حریف ویژه و چپ‌دست اسپانیایی واگذار کرده بود، اظهار می‌دارد: «تنیس و ورزش‌های حذفی همین طور هستند و هر اتفاقی در آن متصور است. این که یک مدعی بزرگ در اواسط مسابقه‌ها حذف شود، عنوان قهرمانی فردی را که در پایان کار در صدر می‌ایستد بی‌ارزش نمی‌کند.

بدیهی است که بسیار دوست داشتم باز با رافا در ویمبلدون دیدار کنم، اما خود او نیامد و این تقصیر من نیست (نادال به سبب مصدومیت و عدم آمادگی از آن رقابت‌ها انصراف داد.) در پاریس نیز او باخت و اصلا به فینال نرسید و این هم از حیطه اختیارات من خارج بود. در عوض من امسال یک فینال بزرگ دیگر را در برابر رادیک در ویمبلدون تجربه کردم و هیچ کس نباید ارزش‌های او را نادیده بگیرد. یک سری حوادث باعث پیروزی یا شکست ورزشکاران می‌شود، اما نمی‌توان براساس آن از ارزش افراد کاست یا آنها را تنها مبنای قضاوت قرار داد. ورزش ومسابقه‌های آن ملاک‌های وسیع‌تر و پرشمارتری دارد که من می‌کوشم در سال‌های باقی‌مانده از عمر قهرمانی‌ام نیز در چارچوب آنها قرار گیرم.»

منبع: / Newyork Times آگوست 2009

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها