بیل کلینتون در سفری برنامه ریزی نشده به کره شمالی رفت

دیپلماسی غیر رسمی به جای تعامل رسمی

گروه بین‌الملل: بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده روز گذشته در سفری برنامه‌ریزی نشده به طور ناگهانی وارد پیونگ‌یانگ، پایتخت کره‌شمالی شد تا در مورد وضعیت خبرنگاران آمریکایی تحت بازداشت در این کشور و بحران شبه‌جزیره کره رایزنی کند. به گزارش شبکه خبری BBC ، کلینتون عالی‌ترین چهره سیاسی آمریکایی است که پس از مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه دولتش که در سال 2000 میلادی از پیونگ‌یانگ دیدار کرد به این کشور سفر می‌کند.
کد خبر: ۲۷۱۰۲۷

منابع خبری هیچ هدف رسمی‌ای برای این سفر ارائه نکرده‌اند و به ظاهر او برای ترغیب دولت کره شمالی به آزاد کردن 2 خبرنگار آمریکایی که همین اواخر به تحمل 12 سال حبس محکوم شدند و همچنین رایزنی برای خارج کردن مذاکرات 6 جانبه صلح از بن‌بست به پیونگ‌یانگ سفر کرده است.

آخرین باری که یکی از روسای‌جمهور پیشین آمریکا به کره‌شمالی سفر کرد در سال 1994 میلادی بود که جیمی کارتر راهی پیونگ‌یانگ شد و در دیدار با مقامات ارشد کره‌شمالی موفق شد آنان را به بازگشت به میز مذاکره وادارد.

کلینتون در فرودگاه پیونگ‌یانگ با استقبال گرم مقامات کره‌شمالی مواجه شد که برای او فرش پهن کرده بودند. کیم کای گوان، مذاکره‌کننده ارشد کره‌شمالی و یانگ‌هونگ ساپ، نائب‌رئیس پارلمان این کشور در بین هیات استقبال کننده از کلینتون بودند.

این سفر در ظاهر به حدی ناگهانی بود که هیلاری رودهام کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و همسر رئیس‌جمهور پیشین این کشور که برای دیدار از چند کشور آفریقایی به قاره سیاه سفر کرده است از اظهار نظر درباره آن خودداری کرد.

خبرهای متناقض

در حالی که مقامات آمریکایی می‌گویند کلینتون به خواست خود و بدون هماهنگی با دولت آمریکا به کر‌ه‌شمالی سفر کرده خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی (یونهاپ)‌ روز گذشته پیش از ورود کلینتون به پیونگ یانگ اعلام کرد او بلافاصله پس از ورود به پیونگ‌یانگ مذاکراتش با مقامات کره‌شمالی را شروع می‌کند.

گمان می‌رود او در ضمن اقامتش در پیونگ‌یانگ با کیم جونگ ایل، رهبر بیمار کره‌شمالی که در حال فراهم کردن مقدمات معرفی جانشینش است هم دیدار و گفتگو کند.

سرباز پیاده دنیای سیاست؟‌

اگرچه دولت آمریکا تاکید دارد سفر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به کره‌شمالی تصمیمی شخصی بوده اما به نظر می‌رسد کلینتون با ماموریتی سیاسی روانه پیونگ‌یانگ شده است.

پیش‌تر بیل ریچاردسون، عضو پیشین کنگره آمریکا و فرماندار کنونی نیومکزیکو در سال 1994 میلادی در قالب سفری غیررسمی به کره‌شمالی رفت تا زمینه آزادی خلبانی آمریکایی که هلیکوپترش پس از نقض حریم هوایی کره‌شمالی ساقط شده و به اسارت درآمده بود را فراهم کند. ماموریت او با موفقیت تمام شد و خلبان اسیر آزاد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها