امروزه سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلبی ـ عروقی در جهان شناخته شده است. واژه سرطان به فرآیند تکثیر کنترل‌ نشده بافت‌ها اطلاق می‌شود که عوامل موثری در بروز آن نقش دارند.
کد خبر: ۲۶۸۲۸۹

در حالی که در گذشته تصور می‌شد که تغذیه اثری بر سرطان ندارد ولی امروزه محققان ثابت کرده‌اند که رژیم غذایی روزانه، نقش مهمی در بروز، پیشگیری و درمان انواع سرطان‌ها ایفا می‌کند. در واقع یک سوم سرطان‌هایی که منجر به مرگ می‌‌شود با آنچه می‌خوریم در ارتباط است.

فواید میوه‌ها و سبزی‌ها: تحقیقات نشان داده است کسانی که سبزیجات زیادی مصرف می‌کنند با دریافت بیشتر موادی به نام فیتوکمیکال‌ها، مقاومت بیشتری در برابر ابتلا به سرطان دارند فیتوکمیکال‌ها موادی هستند که موجب رنگ‌ها و عطرهای متنوع سبزی‌ها می‌شوند و در بدن تمایل زیادی به جذب مواد سرطان‌زا دارند و مانع تاثیر مخرب آنها روی سلول‌ها می‌شوند. در بین سبزی‌ها، تره‌تیزک یا شاهی دارای بیشترین اثر ضدسرطانی است از دیگر سبزی‌های مفید این خانواده کلم، کاهو و اسفناج است. پس بهتر است با هر وعده غذا یک ظرف سالاد میل کنید، سالاد شما باید محتوی سبزی‌های تیره‌رنگ خصوصا اسفناج، کلم بروکلی، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، فلفل قرمز و لوبیا سبز باشد.

میوه‌ها هم در پیشگیری از سرطان موثر است به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که روزانه 3 تا 4 واحد میوه میل شود از میوه‌ها، میوه‌های غنی از ویتامینC وA مثل پرتقال، طالبی، توت فرنگی، هلو و زردآلو باید به مقدار فراوان استفاده شود.

پرهیز از خوراکی‌های مضر: مواد نشاسته‌ای باید به مقدار کافی مصرف شود و از قندهای ساده نظیر شکلات، قند، شکر و مربا کمتر استفاده شود. همچنین نان سبوس‌دار، برنج سبوس‌دار، جو سبوس‌دار و حبوبات بر نوع تصفیه شده آنها ترجیح داده می‌شود. چربی‌های جامد به مقدار زیاد و مواد شیرین سرشار از قند احتمال ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد. روش آماده‌سازی غذا و استفاده از برخی مواد نگهدارنده در ابتلا به سرطان از جمله سرطان معده نقش دارد. پرهیز از غذاهای نمک‌‌سود و دودی از ابتلا به سرطان معده پیشگیری می‌کند.

نقش چربی‌ها: چربی‌ها و روغن‌ها نیز از بخش‌‌های مهم و بحث‌برانگیز تغذیه و رژیم غذایی افراد است. تاثیر مصرف چربی در بروز سرطان بدین ترتیب است که هم نوع و هم مقدار آن بسیار اهمیت دارد. اگر بیش از حد چربی مصرف کنیم به دلیل ترشح زیاد صفرا در روده برای هضم چربی‌ها، بخشی از آن تبدیل به اسید آپکولیک می‌شود که در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد و اگر با مصرف بیش از حد کلسترول مضر خون یاLDL افزایش یابد، خطر رشد سلول‌های سرطانی و خطر ابتلا به گرفتگی عروق بسیار زیاد می‌شود. پس علاوه بر کاهش مصرف چربی‌ها باید به جای مصرف روغن‌های جامد و حیوانی از روغن‌های مایع نظیر روغن زیتون و کانولا استفاده شود.

دکتر سودابه درویش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها