سردار کمالی به جام‌جم پاسخ می‌دهد-6

شرایط معافیت بسیجیان از سربازی

سردار موسی کمالی، مدیر مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگویی اختصاصی به سوالات مختلف خبرنگار جام‌جم آنلاین در باره قانون جدید خدمت سربازی پاسخ داده است. قسمتهای قبلی این مصاحبه به پاسخ سوالاتی در باره وضعیت معافیت افراد تحصیلکرده، شرایط معافیت بخاطر خدمت سه برادر ، خانواده های ایثارگر، دانشجویان ، دامادها و سربازان در حال خدمت اختصاص داشت.
کد خبر: ۲۶۷۹۴۵

بخش پیش رو به وضعیت خدمت بسیجیان و افراد متاهل می پردازد.

برای نیروهای بسیجی پایگاه مقاومت و گردانهای عاشورا چقدر خدمت کسر می‌شود؟
 
قانونی به نام قانون احتساب بسیجیان جزو خدمت دوره ضرورت داریم. بر اساس آن بسیجیانی که با توجه به شرایطی عضو گردانهای عاشورا باشند یا کادر پایگاههای مقاومت باشند، به ازای هر سال بین 45 روز تا سه ماه از خدمت آنها کسر می شود و حداکثر 9 ماه از خدمت آنان کسر خواهد شد. یعنی اگر فردی10 سال سابقه حضور در پایگاههای مقاومت بسیج داشته باشد، حداکثر 9 ماه از خدمت وی کسر می‌شود.

این افراد باید کارت فعال بسیج را داشته باشند؟

ما دستور العملی برای نیروی مقاومت بسیج تهیه کرده ایم که بر اساس آن اقدامات لازم صورت می گیرد. اگر افراد  واجد شرایط باشند، خدمت آنها نیز کسر خواهد شد. مثلا فرد دارای شرایط باید از بسیج محل گواهی بگیرد و به تایید سپاه استان برسد. یعنی آخرین حدی که می تواند تایید کند سپاه استان است بعد جزئیاتی هم که گفته مثلاً فرمانده و اعضای حوزه مقاومت بسیج فرمانده و مسولان گردانهای عاشورا و همطراز آنها، فرمانده گروهانهای عاشورا و همطراز آنها ، فرمانده پایگاههای مقاومت و مسوالان واحدهای دانش آموزی.

با توجه به طرح شایعاتی در خصوص کم شدن خدمت متاهلین، بفرمائید وضعیت خدمت متاهلین به چه صورت است؟

کم شدن مدت خدمت متاهلین یک شایعه است و صحت ندارد. بنا بر مصوبه مقام معظم فرمانده کل قوا، افراد متاهل حتی  الامکان در استان محل سکونتشان یا استان محل سکونت همسرانشان بکارگیری می شوند. این چیزی است که مصوب است و الان هم اجرا می شود. نحوه خدمتشان مثل بقیه است و هیچ تفاوتی با بقیه ندارد، اما در قانون تسهیل ازدواج جوانان قید شده است که حقوق سربازان متاهل 2 برابر حقوق سربازان مجرد باشد. الان بیش از سه سال از تصویب این قانون می‌گذرد ولی هنوز هم یک ریال بودجه برای اجرایی شدن آن تخصیص نیافته است. 

اعتبار اجرایی شدن این قانون را  مجلس باید در بودجه سالانه تصویب کند یا دولت باید بدهد؟

دولت باید بدهد. مجلس این اجازه را داده است اما دولت باید آن را در بودجه سالانه بیاورد تا در مجلس تصویب شود که این فرایند تاکنون طی نشده است. بنابراین حقوق سربازان متاهل هم در حال حاضر مثل مجردهاست و آنها هیچ تسهیلات دیگری ندارند.
 
برای خرید خدمت هم برنامه ای دارید؟ چرا مثل گذشته اجازه نمی‌دهید مشمولان خدمت خود را بخرند؟

خرید خدمت سربازی طرحی برای قشر خاصی از جامعه بود که عموماً هم افراد متمکن بودند و افراد محروم جامعه نمی توانستند از آن استفاده کنند.همچنین این موضوع  لباس سربازی را از آن قداستش پایین می‌آورد بطوری که در جامعه هر جا سربازی مشاهده شود،  می گویند وی فقیر است و لباس سربازی به عنوان لباس فقر معرفی می شود.

از طرف دیگر، برای تامین مبلغ خرید خدمت فشار روحی و روانی به خانواده ها وارد می شود و بعضی از خانواده‌ها برای خرید خدمت باید سختی‌هایی را تحمل کنند و اگر نتوانند مبلغ را تهیه کنند، فرزندانشان سرخورده می شوند و ممکن است پدر و مادرشان را تحت فشار قرار دهند لذا به دلیل معایب زیادی که مساله خرید خدمت دارد به هیچ وجه جزو برنامه های ستاد کل نیروهای مسلح نیست و ستاد به شدت با چنین طرحهایی مخالف است و اگر در جایی هم مطرح بشود، افراد بیشتر نظر شخصی خود را مطرح می‌کنند.

بعضی از افراد چون از عمق موضوع باخبر نیستند و معایبش را نمی دانند موضوع خرید خدمت را مطرح می کنند و می‌گویند چه ایرادی دارد یک عده بیایند پول بدهند و یک عده هم معاف شوند اما نمی‌دانند آن کسی که به سربازی  می‌رود، واقعاً به درد سربازی دیگر نمی خورد اگر قرار است که مدت سربازی فروخته شود بهتر است که اصلاً سربازی حذف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها