فرزند کوچک شما

روزت مبارک پدر

دیروز روز پدر بود. در ایران سیزدهم رجب، سالروز تولد حضرت علی (ع) روز پدر نام گذاشته شده است. در خیلی دیگر از کشورهای جهان هم روزی به همین نام وجود دارد و جشن گرفته می‌شود. در اغلب این کشورها، سومین یکشنبه ژوئن روز پدر است. هر پدری در این روز به صورت پدرانه‌ای اعلام می‌کند که اصلا راضی به زحمت هیچ کدام از شما نیست و فقط سلامتی‌تان را از خدا می‌خواهد، همان کاری که مادرها در روز مادر می‌کنند، اما خود شما مگر چیزی شبیه به این را در روز تولدتان نمی‌گویید؟ خوب هم می‌دانید که منظورتان این است که «کادو فراموش نشود.»
کد خبر: ۲۶۴۸۴۴

مریم 19 ساله و دانشجو برای پدرش یک پیراهن نو خریده. آبی تیره، رنگی است که او می‌داند پدرش خیلی دوست دارد. می‌گوید برای روز مادر معمولا بیشتر «مایه» می‌گذاریم. نمی‌دانم چرا، اما انگار این حس وجود دارد که پدرها به اندازه مادرها به این مسائل و مراسم‌ها اهمیت نمی‌دهند. مریم می‌گوید البته هیچ کس از کادو گرفتن بدش نمی‌آید اما این رسم شده که برای روز مادر هر چه پول داریم می‌گذاریم و شاید هم این از بد شانسی باباها باشد که روز پدر با فاصله کمی بعد از روز مادر است. مگر ما چقدر پول داریم؟!

البته این گله سربسته خیلی از پدرهاست که ما محبت‌های مالی مان را در روز مادر تمام و کمال خرج می‌کنیم. مثال معروف این پدرها هم این است که چرا در روز مادر مغازه‌های عطر و طلا فروشی شلوغند و در روز پدر اما خودنویس خریدن باب است و جوراب هدیه دادن؟ البته با رعایت جانب انصاف باید این گله را تایید کرد اما چاره‌ای برایش نیست. هرچقدر هم پدر زحمت کش و بامحبتی بوده باشید و هر چقدر در حال دادن به بچه‌هایتان از پدرهای دیگر جلو زده باشید، باز هم باید این واقعیت را بپذیریدکه روز مادر همیشه از اهمیت متفاوتی برخوردار بوده است.

سیما 51 ساله برای روز مرد و روز پدر امسال سنگ تمام گذاشته. او از چند روز قبل بچه‌ها را برای یک مراسم عجیب و غریب و به قول خودش برای یک «سورپرایز بزرگ» آماده کرد.سیما می‌گوید: قرار گذاشتیم که یک جشن خانوادگی باشد. پسر بزرگم پدرش را به بهانه‌ای از خانه بیرون برد و ما مشغول کار شدیم. سعی کردیم بهترین مهمانی را برای او بگیریم. وقتی همسرم به خانه برگشت واقعا برایش هیجان‌انگیز بود. می‌گفت اصلا انتظار این را نداشته که برایش جشن بگیریم. همه آن شب را درباره این حرف می‌زدیم که چطور می‌خواستیم به دور از چشم او همه چیز را برنامه‌ریزی کنیم و او توضیح می‌داد که چطور در این چند روز اتفاقات به نظرش عجیب و غریب می‌آمده است. سیما می‌گوید بعد از این مراسم فضای خانه به کلی عوض شده و انگار یک شادی جدیدی در خانه وجود دارد.

این نکته را هم یادمان نرود که کادو خریدن برای مردها همیشه یکی از سرگیجه آورترین کارهای دنیاست. کدام یکی از شما می‌تواند ده قلم جنسی که می‌توان برای هر مردی به عنوان هدیه تهیه کرد را اسم ببرد؟ اما در مقابل مطمئنم می‌توانید به سرعت، بیشتر از پنجاه مورد کادو را که هر خانمی داشتنش را دوست دارد ردیف کنید. مگر مردها به جز جوراب و احیانا پیراهنی نو به چه چیز دیگری احتیاج دارند؟ یا احتمالا ست کامل ابزار اصلاح صورت و از این دست. این پدرها هم عجب انتظاراتی دارند. نه؟

محمد، یک پسر 20 ساله و دختری نوجوان دارد. او با خنده می‌گوید: کادو گرفتن‌های روز پدر را دوست دارم. من از این باباها نیستم که بگویم راضی به زحمتتان نیستم، واقعا برایم مهم است که بچه‌هایم روز پدر را به یاد داشته باشند. دلم می‌خواهد به من تبریک بگویند. این احساس خوبی است که بدانی در خانواده‌ات دوستت دارند. البته این اتفاق هر سال می‌افتد. امسال هم بچه‌هایم جشن کوچکی گرفتند و مراسم روز پدر را در خانه برگزار کردیم.

آریا 27 ساله امسال روز پدر را در رستورانی که از سال‌ها پیش برای مناسبت‌های اینچنینی در آن شام‌های خانوادگی می‌خوردند جشن گرفته‌است. او می‌گوید: این یک رسم قدیمی در خانواده است. ما معمولا مراسم‌هایی از این دست را در با شام خوردن در این رستوران برگزار می‌کنیم. همه خواهر و برادرها با خانواده‌شان در ساعت مشخصی به آنجا می‌آیند. پدرم خودش این رسم را خیلی می‌پسندد. این یک جور احترام گذاشتن خیلی رسمی به پدر است.

این روزها که اس‌ام‌اس بازی پایش را به زندگی خیلی از پدرها هم باز کرده، فرستادن اس‌ام‌اس‌های تبریک روز پدر یکی از آن سرگرمی‌هایی است که خیال خیلی‌هایمان را راحت کرده است. البته بی‌انصافی بزرگی است اگر فقط به فرستادن اس‌ام‌اس بسنده کنیم. با این حال فرستادن پیام تبریکی از طریق موبایل هم می‌تواند در کنار حضورمان، پدرها راخوشحال‌تر کند. حتی با این‌که چند روزی از روز پدر هم گذشته اما در فرستادن اس‌ام‌اس‌های بامزه‌تان کوتاهی نکنید.

به طور مثال یکی از اس‌ام‌اس‌هایی که پدرها حتما خیلی می‌پسندند چنین پیام کوتاهی می‌تواند باشد: «می‌دونی فرق روز پدر با روز مادر چیه؟ روز مادر طلافروشی‌ها شلوغ می‌شه اما روز پدر جوراب‌فروشی‌ها... می‌دونی شباهتشون چیه؟ پول هر دو از جیب بابا میره. بابا روزت مبارک.»

اگر با پدرتان خیلی شوخی دارید می‌توانید برایش بنویسید: «پدر عزیزم، به مناسبت روز پدر، فلان شرکت اتومبیل، ماشین‌هایش را به صورت دم قسط عرضه می‌کند. قسط اول آن یک میلیون تومان است که باید توسط فرزند کوچک شما به حساب ما ریخته شود.» به جای فرزند کوچک می‌توانید اسم خودتان را بگذارید. خلاصه یک خورده هم از خودتان خلاقیت نشان بدهید دیگر.

اگر همچنان می‌خواهید با پدرتان رابطه حسنه‌تان را ادامه بدهید این اس‌ام‌اس باید خوب باشد: «بابا جون، میدونم خیلی عذابت میدم ولی جوونیه و هزار جور شیطنت، شما به بزرگی خودت ببخش و بدون که با تموم وجودم دوستت دارم.» ها؟

اگر فکر می‌کنید امسال باید زحمت بیشتری برای روز پدر می‌کشیدید و دلتان می‌خواهد از این اس‌ام‌اس‌های بلندی که ضمن این‌که اشکی بر گوشه چشم پدر می‌نشانند یک جورهایی طبع شاعرانه شما را هم به رخ پدرتان بکشید، استفاده کنید، می‌توانید این پیام کوتاه را بفرستید: «پدر ای چراغ خونه! مرد دریا، مرد بارون/ با تو زندگی یه باغه، بی تو سرده مثل زندون/ هر چی دارم از تو دارم، تو بهار آرزوها/ هنوزم اگه نگیری دستامو، می‌افتم از پا.»

هدیه‌های عجیب و غریب دادن از آن کارهایی است که باید یک بار هم که شده امتحانش کنید. چه زمانی بهتر از روز پدر؟ اگر امسال را با هدیه دادن یک داروی تقویت مو به پایان رساندید به فکر خلاقیت جدیدی برای سال آینده باشید. پژوهشگران می‌گویند زن‌ها بیشتر از خود مردها به فکر سلامتی آنها هستند. دختر خوبی باشید و برای این‌که این گفته پژوهشگران را ثابت کنید، یکی از آن هدیه‌هایی را بخرید که می‌توانیم اسمشان را هدیه‌های سلامتی بگذاریم.

مثلا اگر پدرتان از اضافه وزن عذاب می‌کشد می‌توانید چیزهایی مثل تردمیل، دوچرخه ثابت، ترازو، صندلی دراز و نشست و کمربند لاغری برایش بخرید. البته ممکن است این حرکت شما کمی او را ناراحت کند. بالاخره دارید با این کار یک جورهایی به رویش می‌آورید که اضافه وزن دارد، اما ایرادی ندارد. مهم این است که شما با نیت خیر این کار را کرده اید. ضمن این‌که پدرتان بارها چیزهایی را که فکر می‌کرده برای شما خوب است اما می‌دانسته شما دوست ندارید برایتان خریده و انتظار داشته قدردانش هم باشید. نه؟

دو سال پیش شرکت مرسدس بنز ابتکار جالبی به خرج داد. این شرکت با این عبارت که: «مردها به طور غریزی از شکوه و عظمت لذت می‌برند و چه شکوه و عظمتی بزرگتر از راندن اتومبیل‌های لوکس و میلیون دلاری مرسدس بنز» و هدیه خودش را برای روز پدر به پدرهای محترم فروخت. به این معنی که شرکت خودروسازی مرسدس بنز ماشین‌های فوق لوکس و گرانقیمت خودش را در اختیار پدرها قرار داد. به این ترتیب که این شرکت جشنی در پیست اتومبیلرانی بروکلند انگلیس برگزار کرد. ورودی کودکان بیست یورو و ورودی بزرگترها سی و پنج یورو بود. پدرها با مرسدس دلخواه خودشان دو کیلومتر رانندگی کردند. انتهای جاده دو کیلومتری به نمایشگاهی ختم می‌شد که در آن هدایایی مثل کیف، کفش، کروات و ژاکت به پدرها داده می‌شد.

راستی یادتان نرود پدرهای امروزی هم مثل همه آدم‌های دیگر عاشق وسائل الکترونیکی هستند. اگر وسعتان می‌رسد گوشی موبایل، لپ تاپ و این دست هدیه‌ها را هم از قلم نیندازید.

فاطمه صادق‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها