کد خبر: ۲۶۳۳۷۳

حمام کردن نوزاد

تا زمانی که بندناف نوزاد نیفتاده که این اتفاق معمولا بعد از هفته اول می‌افتد، برای حمام کردن او را در وان نگذارید. در عوض، بدن نوزاد را با اسفنج خیس شستشو دهید. روش شستشو:

1. نوزادتان را روی یک حوله بخوابانید. اگر هوا سرد است، زمانی که نوزاد را می‌شویید لباس‌هایش را یکی یکی در آورید.

2. صورت نوزاد را به آرامی‌ با یک پارچه نرم بشویید. از صابون استفاده نکنید.

3. برای شستن بدن نوزاد به اسفنج کمی‌ صابون بزنید، توجه کنید که محل پوشک کردن نوزاد را در آخر بشویید.

4. آب را به آرامی ‌روی بدن نوزاد بریزید و به نرمی ‌بدنش را خشک کنید.

5. آب گرم در مشت‌تان جمع کنید سپس به آرامی ‌روی سر نوزاد بریزید تا موهایش خیس شود.

6. مقدار کمی ‌شامپو را روی موهای نوزاد بریزید و به آرامی‌ با حرکت دایره‌ای موها را بشویید سپس با استفاده از یک کاسه کوچک پلاستیکی یا مشت‌تان روی سر نوزاد آب بریزید تا شامپو‌ها به طور کامل پاک شوند.

بعد از حمام هیچ کرم یا لوسیونی به بدن نوزاد نزنید، فقط کمی‌ پنبه آغشته به الکل روی زخم بندناف بزنید.

به محض این که بند ناف افتاد، می‌توانید نوزاد را داخل وان آب بشویید. حتما لازم نیست هر روز کودک را حمام کنید، 2 تا 3 بار در هفته کافی است. فراموش نکنید بدن نوزاد وقتی خیس می‌شود، بسیار لیز است، برای راحتی بیشتر بهتر است نوزاد را در سینک ظرفشویی یا یک سطل کوچک بشویید.

مهم‌ترین نکته هنگام حمام کردن نوزاد این است که هرگز حتی برای یک لحظه هم او را در آب تنها نگذارید. نوزاد به راحتی سُر می‌خورد و بسیار سریع در آب، هر قدر هم که کم باشد، غرق می‌شود.

اگر واجب شد که به صورت اضطراری حمام را برای چند لحظه ترک کنید حتما کودک را در حوله بپیچید و با خود ببرید.

هنگام حمام کردن نوزاد در وان به نکات زیر توجه کنید:

1. لیف، صابون، شامپو و هر آنچه را که برای شستن نوزاد نیاز دارید کنار دست قرار دهید. در این صورت حتی برای یک لحظه هم از نوزاد غافل نمی‌شوید. پوشک و لباس‌هایی را که می‌خواهید بعد حمام به تن نوزاد کنید در جایی قرار دهید که براحتی در دسترس‌تان باشد.

2. وان را در حدود 5 تا 8 سانتی متر از آب پُر کنید. آب باید گرم باشد نه داغ، برای اطمینان از این که درجه آب مناسب است یا نه، آرنج خود را در آب وان فرو ببرید.

3. صورت نوزاد را به آرامی‌با لیف خیس بشویید. برای شستن صورت اصلا از صابون استفاده نکنید. برای شستن چشم‌های نوزاد لیف را از طرف داخل به سمت بیرون بکشید، سعی کنید تمام پوسته‌های خشک گوشه چشم و بینی نوزاد را به آرامی ‌با آب پاک کنید.

4. سپس به لیف کمی‌ صابون بمالید (از صابون های ملایم مخصوص کودکان استفاده کنید که چشم را نمی‌سوزانند.) و بدن نوزاد را از بالا به پایین بشویید، اول قسمت جلو بدن، بعد قسمت پشت بدن نوزاد و در آخر قسمتی را که پوشک می‌بندید، بشویید.

5. یک کاسه کوچک آب روی سر نوزاد بریزید، سپس کمی‌ شامپو مخصوص کودکان روی موهای خیس ریخته با حرکات ملایم و دورانی مو‌ها را بشویید. برای این که آب و کف داخل چشم نوزاد نرود کمی ‌سرش را به عقب خم کنید.

6. بعد از شستن نوزاد، بدن و سر او را با آب تمیز آبکشی کنید تا تمام کف‌ها از بین برود.

7. وقتی نوزاد را از وان خارج کردید، یک دست خود را در قسمت تحتانی و دست دیگر را زیر سر و گردن قرار دهید، مطمئن شوید که نوزاد را محکم گرفته‌اید و امکان لیز خوردن او وجود ندارد.

8. همان طور که پیش‌تر هم گفتیم، بدن نوزاد بعد از حمام به هیچ کرم یا لوسیونی نیاز ندارد، اما اگر احساس کردید پوست نوزاد شما خشک است، کمی ‌از کرم های مخصوص نوزادان روی بدنش بمالید.

با پوسته سر نوزادان چه کنیم؟

پوسته پوسته شدن سر در نوزادان امری عادی است و جای هیچ نگرانی نیست. البته با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید به راحتی آن را درمان کنید:

1. پیش از حمام با کمی‌روغن معدنی یا روغن بچه سر نوزاد را به نرمی ‌ماساژ دهید تا پوسته‌ها کمتر شوند.

2. سپس با بُرس بچه یا لیف به نرمی‌پوسته‌ها را از سَر نوزاد پاک کنید.

3. در آخر سَر نوزاد را با شامپو بشویید.

پوسته سَر معمولا به خودی خود بهبود می‌یابد، اما اگر این گونه نشد و این پوسته‌ها به صورت، گردن و دیگر قسمت‌های بدن نوزاد هم سرایت کرد، حتما به پزشک مخصوص کودکان مراجعه کنید.

کوتاه کردن ناخن نوزاد

به دلیل رشد سریع ناخن‌های دست در نوزادان شما باید در هفته 2 بار آنها را کوتاه کنید، زیرا ممکن است نوزادان با ناخن‌های بلند صورت‌شان را زخمی‌ کنند. البته ناخن‌های پا به سرعت ناخن‌های دست رشد نمی‌کنند، شاید فقط چند بار در ماه نیاز به کوتاه شدن داشته باشند، اما ممکن است لبه ناخن‌های پا کمی ‌ناصاف شود، دقت کنید که سریع آنها را صاف کنید.

فرقی بین ناخن‌گیرهای مخصوص نوزادان و قیچی‌های مخصوص کوتاه کردن ناخن نوزادان وجود ندارد، باید ببینید شما با کدام یک راحت‌تر کار می‌کنید، فراموش نکنید، بریدن گوشت دست نوزاد با قیچی یا ناخن گیر ممکن است باعث عفونت شود.

در این جا چند نکته اساسی در مورد کوتاه کردن ناخن به شما می‌گوییم تا راحت‌تر این کار را انجام دهید:

1. بهتر است بعد از حمام ناخن‌های نوزاد را کوتاه کنید چون در این زمان ناخن‌ها نرم‌تر هستند و راحت‌تر کوتاه می‌شوند. البته اگر کودک ناآرامی ‌دارید، می‌توانید ناخن‌ها را زمانی که نوزاد خواب است هم کوتاه کنید.

2. هنگام کوتاه کردن ناخن بهتر است کمی‌ پوست زیر ناخن را به طرف پایین بکشید تا راحت‌تر آنها را کوتاه کنید. چند بار اول که می‌خواهید این کار را انجام دهید بهتر است از همسرتان بخواهید که دست نوزاد را برای شما نگه دارد، در این صورت خطر بریدن دست نوزاد کمتر است.

مهسا قندی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها