پرویز فتاح وزیر نیرو با تشریح جزئیات طرح آبرسانی به شهرهای جنوبی کشور ، اعلام کرد طرح آبرسانی غدیر برای تامین آب شرب مردم خرمشهر، آبادان و شادگان با سرعت در حال پیشرفت است.
کد خبر: ۲۵۷۷۲۹

به گزارش مهر ، وزیر نیرو گفت: پروژه آبرسانی غدیر برای شهرهای جنوبی کشور سال گذشته در سفر استانی دوم دولت به استان خوزستان در حضور رئیس جمهور کلنگ زنی شده است، این درحالی است که شهرهای جنوبی این استان مثل آبادان، خرمشهر و شادگان در منتهی الیه کارون قرار می گیرند و تامین آب آنها مسئله ای سهل و ممتنع است.

وی افزود: آبرسانی به این شهرها از یک جهت که کنار رودخانه هستند سهل و از یک جهت که همین نزدیکی به آب، کار را سخت می کند؛ ممتنع است؛ چراکه رودخانه کارون سالیان سال به عنوان زهکش دشت وسیع خوزستان عمل کرده است.

فتاح اضافه کرد: تا 40 سال قبل که کشاورزی مکانیزه نبوده، از کودهای شیمیایی کمتر استفاده می شده، شهرها با رودخانه فاصله داشته اند و فاضلاب به صورت فعلی نبوده است،آب، کمتر در معرض آلودگی قرار می گرفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر رودخانه کارون در معرض آلودگی پساب کشاورزی و صنعتی و نیز فاضلاب شهرها قرار گرفته است، از این جهت آبی که از سدهای دز و کارون رها می شود بعد از طی چند صد کیلومتر به آبادان، خرمشهر و شادگان می رسد، به همین دلیل متاسفانه کیفیت آب به شدت پایین است.

به گفته فتاح ،  مصرف آب شرب آبادان و خرمشهر در مجموع به یک متر مکعب در ثانیه هم نمی رسد، ولی برای تامین این میز آب مجبور به رها کردن 250 مترمکعب آب در مبدا هستیم؛ چراکه به دلیل برداشت در مسیر، آب تا به محل مصرف برسد به 130 متر مکعب تقلیل می یابد. همچنین از این میزان برای آب شرب مردم سه شهر مذکور، یک متر مکعب برداشت و تصفیه می شود، ولی همین میزان اندک نیز کیفیت ندارد.

وی اظهار داشت: تا دو- سه سال قبل آبگیر آبادان و خرمشهر از اروند بوده که در واقع مشترک بین رودخانه کارون، فرات و دجله از طرف عراق است. از سوی دیگر،  به دلیل خشکسالی سه سال اخیر در عراق و ایران، ورودی آب کم شده، بنابراین خلیج فارس به سمت خشکی پیشروی کرده و باعث بالارفتن EC آب شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: در دولت برای جلوگیری از این اتفاق،  آبگیر برای اولین بار بر روی بهمن شیر نصب شده که این اتفاق بسیار مهم و فنی است تا برداشت و کیفیت آب ارتقا یابد. در این راستا، در سالهای اخیر برای اولین بار رودخانه کارون از مقطع خرمشهر مسدود شده و هدایت آب به جای تمایل به سمت اروند رود، به سمت بهمن شیر تغییر داده شده است؛ به همین جهت EC آب که در اول امسال به 6500 واحد رسیده بود، هم اکنون به 3500 واحد تقلیل یافته است.

فتاح با اشاره به وجود سه مشکل در تامین آب و برق آبادان و خرمشهر در گذشته گفت: قطعی و نوسانات برق، قطعی و شوری آب در گذشته وجود داشته که دولت این مشکل را حل کرده و هم اکنون گلایه مردم منطقه از کمبود آب نیست بلکه از شوری آب است.

به گفته وزیر نیرو، همچنین سال گذشته نیز دو آب شیرین کن برای خرمشهر و آبادان به صورت انقلابی و ضربتی احداث شده است که بالاترین ظرفیت در کشور را داشته و ظرفیت هر یک، 10 هزار مترمکعب است. این آب شیرین کن ها آب شرب مردم خرمشهر و آبادان را تامین و به نوعی آب شرب را از بهداشتی جدا می کند.

فتاح تاکید کرد: این عملیات موقتی است و همکاران در تلاش هستند تا شعبه های پخش آب شیرین کن را در محلات گسترش دهند تا مردم مجبور به طی مسافت زیاد برای دریافت آب نباشند البته برای حل این مشکل در درازمدت، تصفیه خانه دو شهر آبادان و خرمشهر مدرن و تجهیز شده اند، به نحوی که دو تصفیه خانه به ظرفیت 105 هزار مترمکعب در روز برای خرمشهر و 180 هزار مترمکعب در روز برای آبادان با هزینه هایی بالغ بر 40 میلیارد تومان در هر تصفیه خانه، احداث شده است. این تصفیه خانه ها در این دولت طراحی و ساخته شده و تابستان در مدار قرار می گیرد و مدرن ترین تصفیه خانه های کشور هستند، در این راستا آب از سد کرخه با عنوان طرح آبرسانی غدیر به این شهرها منتقل می شود.

به گفته وزیر نیرو، محدودیت ما لوله های این طرح است چراکه باید در شیراز تهیه شود. البته برای بالابردن سرعت کار نیز خرید خارجی شده است.

فتاح افزود: از سوی دیگر، هم اکنون حدود 50 کیلومتر خط لوله احداث شده است و تا 120 کیلومتر که فاصله تا آبادان و خرمشهراست، مسافت زیادی نیست.مهندسان عرصه آب و فاضلاب در آبادان و خرمشهر به طور قطع و یقین زحمت کشیده اند و البته سرمایه گذاری چند سال اخیر در آبادان و خرمشهر از 15 سال اخیر بیشتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها