شاید باور نداشته باشید یا این طور القا شده باشد که مواد غذایی در تقویت چشم تاثیر بسزایی ندارد در حالی که مطالعات نشان داده است به عنوان مثال ویتامینE یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که در تقویت چشم موثر است، مقدار توصیه شده ویتامینE در مردان بالای 11 سال 10 میلی‌گرم و در زنان بالای 11 سال 8 میلی‌گرم در روز است و بهترین منبع ویتامینE نیز آجیل و روغن‌های گیاهی است. از سوی دیگر سلنیوم به جذب ویتامینE و ساخته شدن آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن کمک می‌کند. از این رو غذاهای دریایی ازجمله مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد سلنیوم هستند.
کد خبر: ۲۵۴۸۴۱

تغذیه مناسب: از آنجایی که ویتامینA به عنوان یکی از ویتامین‌های لازم در تقویت چشم از اهمیت بسزایی برخوردار است آن را در هویج بیشتر از دیگر مواد غذایی می‌توان یافت. بررسی‌ها نشان داده است که میزان ویتامینA موجود در یک هویج متوسط 2 برابر مقدار توصیه شده در روز است. پس مصرف این سبزی برای تقویت چشم بسیار موثر است. البته مواد غذایی زیاد دیگری نیز وجود دارند که حاوی مقدار زیاد ویتامینA و دیگر مواد لازم برای سلامت چشم هستند. مطالعات دیگری نیز حاکی از آن است که روی، چشم را در برابر شب‌کوری محافظت می‌کند چراکه روی بخشی از یک آنزیم است که تعداد رادیکال‌های آزاد را کم می‌کند لذا در جذب ویتامینA موثر است. روی را می‌توان در غذاهای دریایی، جوانه گندم و آجیل یافت.

چربی‌ها نیز برای سلامتی لازم هستند. اسیدهای چرب در واقع زیربنای چربی‌ها هستند و بعضی از آنها از این جهت ضروری خوانده می‌شوند که بدن نمی‌تواند‌ آنها را بسازد و باید حتما از طریق مواد غذایی تامین شوند. از این رو گفته شده است اسیدهای چرب ضروری در تکامل بینایی نوزادان نقش بسزایی دارند. کمبود این مواد بویژه امگا 3 در بزرگسالان ممکن است سبب کاهش دید شود حتی مطالعات نشان داده است که کمبود طولانی مدت آن ممکن است سبب تخریب شبکیه شود چرا که بدن هر دو نوع اسیدهای چرب ضروری را به پروستاگلاندین تبدیل می‌کند که یکی از اثرات آنها کمک به خروج مایع چشم و تنظیم فشار داخل چشم است. بهترین منبع تامین امگا 3 ماهی است و مقدار توصیه شده دوبار در هفته می‌باشد. به طور کلی مواد غذایی که برای داشتن چشمی سالم توصیه می‌شود شامل: روغن کبد ماهی، جگر و هویج که دارای ویتامینA هستند، اسفناج و کلم که لوتئین و گزانتین دارند، فلفل دلمه‌ای، کلم، توت‌فرنگی و پرتقال به دلیل داشتن ویتامینC و تخمه‌آفتاب گردان، بادام و فندق که دارای ویتامینE هستند همچنین آجیل و غذاهای دریایی نیز از سلنیوم برخوردارند، جوانه گندم و آجیل به دلیل دارا بودن روی و ماهی که دارای اسیدهای چرب ضروری است از مواد غذایی مهم به شمار می‌رود.

دکتر سودابه درویش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها