ورشکسته بزرگ به روزهای خوش آینده فکر می‌کند

کرایسلر بازمی‌گردد

شرکت خودروسازی کرایسلر آمریکا پس از مدت‌ها تلاش برای باقی ماندن در بازار و ماه‌ها تلاش برای یافتن شریکی مناسب بالاخره با استفاده از منشور 11 اعلام ورشکستگی کرد. یک روز پس از این‌که خبر اعلام ورشکستگی این شرکت منتشر شد، اخبار صنعت خودرو از آمارهای مختلف کاهش فروش در ماه آوریل و مارس پر بود. در این 2 ماه نرخ کاهش فروش تولیدات کرایسلر در آمریکا بیشتر از دیگر خودروسازان فعال در آمریکا بود. اما مهم‌ترین دغدغه کنونی شرکت کرایسلر مشارکت با شرکت فیات ایتالیاست. بلومبرگ در این باره نوشت: شرکت ورشکسته کرایسلر بیشتر از 200 میلیون دلار به وکلا و افراد حرفه‌ای دیگری پرداخت می‌کند که به این شرکت کمک کنند یک قرارداد مشارکت سودآور با فیات امضا کند. این مشارکت می‌تواند بازار کرایسلر را توسعه دهد و هزینه تولید آن را کمتر کند.
کد خبر: ۲۵۲۶۰۸

بر مبنای اطلاعات موجود در مدارک ارائه شده به دادگاه از ماه نوامبر سال 2008 میلادی تاکنون این شرکت 9/18 میلیون دلار به وکلای خود پرداخت کرده بود تا مانع ورشکستگی کامل آن شوند و بتواند از منشور 11 قانون ورشکستگی استفاده کند. استفان لوبن، استاد قانون ورشکستگی در مدرسه حقوق دانشگاه ستون‌ هال می‌گوید: وکلا و حسابداران این شرکت پس از این‌که پرونده کرایسلر برای استفاده از منشور 11 قانون ورشکستگی به اتمام رسید، 10 برابر مبلغ قبل دریافت می‌کنند.

شرکت خودروسازی کرایسلر که هم‌اکنون حدود 54 هزار کارمند و کارگر دارد، در انتهای سال مالی 2008 میلادی 2/55 میلیارد دلار بدهی داشته است و ارزش دارایی‌های این شرکت برابر با 3/39 میلیارد دلار آمریکا بود. کرایسلر اعلام کرد برای پرداخت بخشی از بدهی‌های خود برند جیپ و برند داج خود را به شرکت فیات ایتالیا می‌فروشد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اعلام ورشکستگی با استفاده از منشور 11 را بهترین راه برای باقی ماندن کرایسلر در بازار خودرو اعلام کرده است. وی تاکید کرد این شرکت می‌تواند با قدرت به بازار باز گردد و در این مسیر پر پیچ و خم از حمایت‌های مالی دولت نیز برخوردار خواهد بود. بر مبنای قانون آمریکا بازپرداخت بدهی‌های کرایسلر به دولت آمریکا تا بازگشت دوباره شرکت به صنعت به تعویق خواهد افتاد. دیوید هیمن یکی از وکلای ارشد کرایسلر درباره مدت زمان مورد نیاز این شرکت برای بازگشت به صنعت می‌گوید: حداقل 2 سال زمان لازم است تا کرایسلر بتواند دوباره در بازار خودروی این کشور مقتدارنه حضور یابد. این 2 سال فرصتی برای بازسازی اقتصادی در اختیار کرایسلر قرار می‌دهد که برای آنها ضروری است.

اما شرکت خودروسازی کرایسلر در ازای برخورداری از حمایت مالی دولت باید هزینه‌هایی هم بپردازد. پس از این‌که این شرکت آمریکایی اعلام ورشکستگی کرد، شرکت‌هایی که پیش از این مشتاقانه برای مشارکت با کرایسلر اعلام امادگی کرده بودند به این مشارکت بی‌تمایل شدند. تام لاسوردا یکی از مشاوران مدیر عامل کرایسلر در این‌باره گفت: در هفته‌های گذشته ما در مورد فروش برخی از خطوط تولیدی به شرکت‌های ژاپنی و چینی مذاکراتی انجام داده بودیم ولی بعد از اعلام ورشکستگی آنها پا پس کشیدند. رابرت ناردلی‌، مدیر کل کرایسلر در این‌باره گفت که او پس از پایان ورشکستگی شرکت، از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. برخی نمایشگاه‌های فروش کرایسلر تعطیل خواهند شد، اما به گفته رئیس جمهور آمریکا فعلا هیچ کارمند و کارگری اخراج نخواهد شد. کرایسلر همچنین 8 میلیارد دلار دیگر کمک دولتی دریافت خواهد کرد. کاخ سفید این حرکت را یک اعلام ورشکستگی اضطراری توصیف کرد که باید ظرف 30 تا 60 روز پایان یابد. سهامدار اصلی کرایسلر به نام سربروس‌ نیز مجبور خواهد بود 1/80 درصد از سهام خود را واگذار کند و شرکت دایملر نیز 19/9 درصد سهام خود در کرایسلر را واگذار می‌کند. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری سربروس این میزان سهم را در سال 2007 به مبلغ7‌میلیارد‌و‌400‌میلیون یورو از شرکت آلمانی دایملر خریده بود.

تاریخچه کرایسلر

شرکت خودروسازی کرایسلر در سال 1925 میلادی از سوی والتر کرایسلر و پس از تغییر ساختار شرکت خودروسازی ماکسول موتور تاسیس شد. این شرکت در فاصله سال‌های 1998 تا 2007 میلادی در مالکیت شرکت دایملر آلمان بود. اولین مدل کرایسلر با نام Plymouth در سال 1928 میلادی به بازار عرضه شد. این خودرو ارزان قیمت که 4 سیلندر داشت در زمره محبوب‌ترین خودروهای آن زمان دنیا بود. خودروهای اولیه این شرکت با عنوان خودروهای کلاسC به بازار عرضه شده بودند، ولی بعد از محبوب شدن این تولیدات در میان مصرف‌کنندگان جهان بتدریج نام برندها به عنوان شناسنامه این شرکت عنوان می‌شد. این شرکت در ابتدای کار خود سه کلاس خودرو به بازار عرضه کرد که در کلاس اول خودروهای ارزان قیمت قرار داشتند و در کلاس‌های بعدی خودروی با قیمت متوسط و سپس خودروهای گران قیمت بودند. کرایسلر موفق شد در سال‌های اولیه دهه 1960 میلادی وارد بازار اروپا شود. این شرکت تولیدات کلاس ارزان قیمت خود را برای بازار اروپا استفاده نکرد و از کلاس قیمت متوسط وارد این بازار کرد. به هر حال، فناوری تولید خودرو در این شرکت رشد پیدا کرد و با خرید برند جیپ به محبوبیت این شرکت اضافه شد. جیپ‌های تولید کرایسلر آمریکا تقریبا در تمامی‌ کشورهای دنیا دیده می‌شد و به دلیل قدرت بالای آن در شرایط متفاوتی از آنها استفاده می‌شد.

هم اکنون شرکت کرایسلر آمریکا نه تنها در ایالات متحده بلکه در کانادا و استرالیا نیز کارخانه تولیدی دارد. کارخانه‌های مونتاژ این شرکت در بیشتر کشورهای صنعتی اروپایی دیده می‌شود که دلیل آن استقبال زیاد مردم از تولیدات این شرکت است. مهم‌ترین تحول در صنعت خودروسازی کرایسلر را می‌توان ادغام این شرکت با دایملر آلمان دانست. این ادغام در سال 1998 میلادی انجام شد و در آغاز گفته می‌شد که سهم آن دو شرکت در سهام کرایسلر مساوی است، ولی بتدریج مشخص شد که سهم کرایسلر در این مشارکت بسیار کم و سهم دایملر بسیار زیاد است. در جریان این مشارکت خودروهایی نیز به بازار عرضه شد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به خودروی مدل کرایسلر300 اشاره کرد. این خودرو با فناوری شرکت دایملر یا شرکت مرسدس‌بنز ساخته شد و به دلیل قابلیت‌های متفاوت آن در مقایسه با دیگر تولیدات کرایسلر رکورد فروش این شرکت را شکست.

تولید خودروهای الکتریکی

پس از مطرح شدن مساله تولید خودروهای الکتریکی این شرکت نیز اقدام به سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای الکتریکی کرد. از جمله مدل‌های هیبریدی و الکتریکی تولید شده از سوی کرایسلر در فاصله 10 سال گذشته می‌توان به خودروی داج ای  وی (Dodge EV) اشاره کرد. این خودرو کاملا الکتریکی است و در کلاس خودروهای SUV قرار گرفته است. این خودرو می‌تواند با سرعت بین 150 تا 200 مایل در ساعت حرکت کند. یکی دیگر از خودروهای الکتریکی تولید شده به وسیله این شرکت خودروسازی را می‌توان خودروی کرایسلر ای وی نام برد که می‌تواند با قدرت ذخیره شده در باتری خود تا 64 کیلومتر بدون وقفه حرکت کند. جیپ نیز در سال گذشته اقدام به عرضه یک مدل خودروی هیبریدی کرد که با عنوان Geep EV به بازار عرضه شده است.

مونا مشهدی‌رجبی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روایت اول، شرط پیروزی

در گفت‌وگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانه‌های داخلی و معاند را بررسی کرده‌ایم

روایت اول، شرط پیروزی

مجرمان در قاب شوک

در گفت‌وگو با تهیه‌کننده مستند معروف شبکه سه اولویت‌های موضوعی فصل جدید بررسی شد

مجرمان در قاب شوک

نیازمندی ها