گاس هدینگ باز هم گل کاشت

محکوم به موفقیت

وقتی داور مسابقه لیورپول چلسی سوت پایان بازی را (ساعت یک بامداد چهارشنبه) به صدا در آورد نوشتن این مطلب هم شروع شد. درست زمانی که خیابان‌های بانکوک خالی‌تر از همیشه شده بود. قرمز‌های عصبانی تایلند خصومت‌شان را با نخست‌وزیر فراموش کردند. زمانی که تمام سواحل عدن در سومالی امن‌ترین ساعت‌های خودش را تجربه می‌کرد. دزدان دریایی سومالی بی‌خیال دزدیدن کشتی‌های باربری عبوری شده بودند و به تماشای بازی فوتبال آبی‌های لندن و سرخ‌پوشان ساحل لیورپول نشسته بودند.
کد خبر: ۲۴۷۷۴۸

بازی هفته پیش چلسی و لیورپول بیشتر شبیه بسکتبال بود تا فوتبال! موقعیت‌های زیاد روی دروازه هر 2 تیم هر بیینده خواب‌آلود را هم نگه می‌داشت تا ببیند بالاخره چه کسی پیروز است. لیورپول بازی رفت را در زمین خودش با حساب 3 بر یک واگذار کرده بود و حالا باید در استنفورد بریج و در مقابل چشمان مشتاق هزاران طرفدار رقیبشان، 3 صفر برنده میدان می‌شد.

آماری که روزنامه‌های ورزشی انگلیسی پیش از بازی این دو تیم منتشر کردند نشان می‌داد در 97 درصد بازی‌هایی که به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود و یک تیم با حساب 3 1 در زمین خودش شکست‌خورده است (یعنی تمام مختصات تیم لیورپول در هفته گذشته) از صعود به مرحله بعدی مسابقات باز می‌ماند. اما مگر دو آتشه‌های لیورپولی به این آمارها باور دارند؟ همه آنهایی که مشتاقانه و امیدوار پای مسابقه هفته گذشته نشستند جزو آن 3 درصد نبودند! اگر هم بودند همان 20 دقیقه ابتدای بازی مزد اعتمادشان را گرفتند. زمانی که لیورپول توانست از حریف نامی خودش 2 بر صفر پیش بیفتد. اگر بازی را دیدید که شرح بازی‌اش لازم نیست اگر هم ندیده‌اید که ما نمی‌توانیم برای شما توصیف کنیم تمام اتفاقات آن بازی فراموش نشدنی را! اما برنده اصلی میدان هفته پیش جام باشگاه‌های اروپا (به عنوان معتبرترین تورنمنت باشگاهی جهان) فرانک لمپارد نبود! هر چند چلسی فقط و فقط به واسطه دوگلی که او زد به مرحله بعدی مسابقات راه یافت اما همه آنچه اهالی محله چلسی در میدان به نمایش گذاشتند زیر سر نقشه‌های «گاس هیدینگ» بود. مربی قدرتمندی که با ورودش به تیم چلسی رنسانسی (نه از نوع مایلی کهنش) به پا کرد. نتایج بدست آمده چلسی در لیگ قهرمانان اروپا با حضور او صددرصد پیروزی بوده است. وقتی «فیل بزرگ» یعنی فیلیپه اسکولاری را رئیس متمول چلسی از این تیم اخراج کرد هیچکس فکرش را نمی‌کرد «گاس هیدینگ» به این تیم بیاید. چرایش به این بر می‌گشت که هیدینگ سرمربی تیم ملی روسیه بود و خودش هم به قراردادش با این تیم پایبند بود. اما آبرامویچ همان رئیس میلیاردر چلسی خودش اهل روسیه است و این یعنی این‌که هر کاری برای او و تیمش شدنی است! گاس هیدینگ با حفظ سمت (که همان دوشغله خودمان محسوب می‌شود، البته با این تفاوت که کسی نمی‌تواند پا توی کفشش کند که باید استعفا دهد) هم سرمربی تیم ملی روسیه ماند و هم به لندن آمد تا شوک بزرگی به ستاره‌های تحقیر شده لندنی بدهد. شوک وارد شد! اما بعد از مرحله شوک این اقتداری بود که با حضور گاس هیدینگ به این تیم بازگشت. البته این اولین باری نبود که «گاس هیدینگ» همزمان در دو تیم (یکی ملی و یکی باشگاهی) فعالیت می‌کرد. او در سال 2005 هم مربی تیم آیندهوون در هلند بود و هم سرمربی تیم ملی استرالیا که با استرالیا توانست به جام جهانی راه پیدا کند و خوش بدرخشد و هم در باشگاه‌های هلند آیندهوون را به مقام نایب قهرمانی لیگ هلند برساند. منتقدان «گاس» هم کم نبودند. او همیشه در برابر این اتهام قرار می‌گرفت که هیچ وقت با تیم‌های بزرگ نتایج خوبی نمی‌گیرد. اتفاقی که هفته پیش خلافش ثابت شد. او تیم درجه 3 کره‌جنوبی را در معتبرترین مسابقات فوتبال جهان یعنی جام جهانی به مقام چهارم رساند. مقامی که برای اولین بار بود یک تیم آسیایی بدست می‌آورد. بعد از آن تیم استرالیا را (که بعد از 20 سال به جام جهانی راه پیدا کرده بود) در کشور آلمان در قامت یک مدعی به زمین فرستاد و در جام ملت‌های اروپا از تیم درجه دو روسیه یک پدیده ساخت. جایی که هلندی‌های مدعی را آنها توانستند در مرحله یک چهارم نهایی شکست دهند. تمام این موفقیت‌ها اما جزو اتهامات او هم بود! همان اتهامی که پیشتر گفتیم. «گاس» نمی‌توانست با تیم‌های بزرگ نتیجه بگیرد. پیشنهاد سرمربی‌گری چلسی وسوسه انگیزترین پیشنهاد برای هیدینگ در پاسخ به منتقدانش بود. پاسخی که او در هفته گذشته و هفته‌های پیشترش به منتقدانش داد تا حداقل گاس از این اتهامات خلاص شود.

رضا امیدوار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها