حتما شنیده‌اید بسیاری از روح‌ها می‌توانند روی زمین حرکت کرده و به دنبال عشق حقیقی‌شان بگردند. شاید شاعران و عشاق با این موضوع موافق باشند، ولی بتازگی محققان نشان داده‌اند فیل‌های ماده در دورانی که به دنبال جفت هستند، نه‌تنها صداهای قابل شنیدن، بلکه امواج ارتعاشی با فرکانس پایین تولید می‌کنند که در نزدیکی سطح زمین و تا کیلومترها فاصله منتشر می‌شود.فیل‌ها از دو سیستم جانبی بسیار پیشرفته که در اختیار دارند برای کشف سیگنال‌های بالقوه که از طرف جفتشان صادر می‌شود، استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۲۴۶۰۶۴

یکی از این سیستم‌ها «هدایت استخوانی» است که در آن ارتعاشات از نوک انگشتان فیل به استخوان پا منتقل می‌شود و سپس از آنجا بالا رفته و به گوش میانی می‌رسد. سیستم دیگر دریافت سوماتوسنسوری (SOMATOSENSORY) است که شامل سلول‌های حساس به نوسان است که در کف پا قرار دارند و سیگنال‌ها را از طریق عصب‌ها به مغز می‌رسانند.

محققان اکولوژیست دانشگاه استنفورد به مدت 15 سال چگونگی ارتباط برقرار کردن فیل‌ها را مطالعه کردند و در این مدت درصدد یافتن پاسخ این سوال بودند که فیل‌ها از چه سیستمی برای تعیین دقیق منبع صدا استفاده می‌کنند تا این که بتازگی جوابشان را یافتند. برای مشخص شدن نوع واکنش فیل‌های نر، صدای ضبط شده یک  فیل ماده را در نزدیکی گودال آبی قرار دادند و آن را میان بوته‌ها مخفی کردند. فیل‌ها پس از خارج شدن از گودال بدنشان را عمود بر جهت صدای ارسالی قرار می‌دادند. این حالت باعث می‌شد اختلاف فاصله هر گوش فیل تا منبع صوت به حداکثر برسد. به نظر می‌رسد فیل‌ها در این حالت سیستم هدایت استخوانی را به سوماتوسنسوری ترجیح می‌دهند و بدنشان را به گونه‌ای قرار می‌دهند که بیشترین هدایت استخوانی را داشته باشد. در این حالت فیل خرطومش رامیان دو پایش به زمین فشار می‌دهد و در جهت عکس می‌چرخد سپس خرطومش را روی زمین می‌گذارد و همین حرکت را دوباره انجام می‌دهد. فشار دادن خرطوم به زمین شاید توانایی فیل را در استفاده از 3 نقطه برای تعیین دقیق منبع صدا افزایش می‌دهد. در تحقیقات قبلی محققان نوع گوش دادن فیل‌های نر و ماده را تحت نظر داشتند، اما دقت نکرده بودند فیل‌ها سیستم هدایت استخوانی را ترجیح می‌دهند و بدنشان را در جهتی قرار می‌دهند که بیشترین کمک را به هدایت استخوانی آنها برای تشخیص منبع صدا بکند.

به نظر می‌رسد فیل‌های نر بیش از فیل‌های ماده از خرطومشان برای تشخیص منبع صدا استفاده می‌کنند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد فیل‌هایی که نزدیک به دوران بلوغ هستند، به این اصوات توجه بیشتری دارند و به دنبال منبع صدا می‌روند؛ ولی فیل‌های بالغ زیاد التفاتی به آن ندارند. در نتیجه هنگام خروج از گودال فیل‌های جوان دچار سر در گمی می‌شوند و نمی‌دانند که به دنبال نر‌های بالغ بروند یا منبع صدا.

با وجود  تمام ابهاماتی که در رفتار اجتماعی فیل‌ها وجود دارد و همواره رازی در آن نهفته است، اما به نظر می‌رسد کلید یافتن عشق برای فیل‌هایی که آن را می‌جویند، در سیستم مختصات سه گوشه‌ای ارتعاش استخوانی قرار دارد.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی / منبع: PHYSORG

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها