با حسن میرزاآقابیگ ، دبیر اجرایی دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی

میزبانی ، بهتر از عربستان

در آستانه میزبانی از بزرگ‌ترین رویداد ورزشی تاریخ‌مان هستیم، ولی انگار روزشمار این بازی‌ها بیشتر از آن که هیجان‌زده‌مان کند، ما را می‌ترساند.
کد خبر: ۲۴۴۰۲۶
در سال‌های بعد از انقلاب برای اولین بار است که میزبانی یک تورنمنت ورزشی در این عظمت را به ایران سپرده‌اند و همه این نگرانی را داریم که نکند، نشود!

میزبانی دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی، سال 2005 به ایران داده شد و از همان روز بود که هر کس دستی در ورزش داشت با علاقه‌ای کم و بیش، یک علامت سوال بزرگ برای خودش ساخت؛ این که آیا ایران می‌تواند میزبان شایسته‌ای برای این بازی‌ها باشد؟

میزبانی پرزرق و برق عربستان در اولین دوره، نمایش خیره‌کننده قطری‌ها در بازی‌های آسیایی 2006 و سرانجام سنگ‌تمام چینی‌ها در برگزاری المپیک، همگی فقط ابهامات را در میزبانی کشورمان از بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی بیشتر کرد و حالا نوبت ما رسیده تا در جهان ورزش با میزبانی از 56 کشور مسلمان، خودی نشان دهیم. فقط 190 روز دیگر.

وارد اتاق بزرگ دبیر اجرایی دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که می‌شوم اول از همه یک لپ تاپ کوچک 11 اینچ به واسطه عکس زمینه‌اش جلب توجه می‌کند. عکس نمایی از یک ورزشگاه زیباست که خیلی شبیه ورزشگاه تختی خودمان است. میرزاآقابیگ نمی‌گذارد زیاد با خودم کلنجار بروم: «ورزشگاه تختی است، قرار است برای بازی‌های کشورهای اسلامی به این شکل زیبا درآید.»

این سرآغازی بود برای یک ساعت گفتگو درباره دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی.

میزبانی از 9 هزار ورزشکار مسلمان اتفاقی است که طی سال‌های اخیر هیچ گاه در ایران نیفتاده و حالا شما با مسوولیت برگزاری این تورنمنت بزرگ روبه‌رو هستید. ترس از شکست، چقدر فکرتان را مشغول کرده است؟!

شکستی در کار نخواهد بود. واقعیت این است که شاید تا سی چهل سال آینده چنین موقعیتی برای ما فراهم نشود تا مسابقه‌هایی به این بزرگی و اهمیت را میزبانی کنیم. بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی از نظر درجه اهمیت مانند شمشیر دو لبه می‌ماند که برای ما هم تهدید و هم فرصت است. اگر این رقابت‌ها را خوب برگزار کنیم برای ایران فرصت محسوب می‌شود و اگر خلائی در کار باشد، توانایی ما را تهدید خواهد کرد. با این منطق، تلاش همه ارگان‌ها این است که از هر نظر میزبان یک تورنمنت باشکوه باشیم. اهمیت این مسابقه‌ها به دلیل اسلامی بودن کشورهای شرکت‌کننده است و کاری که ایران ارائه خواهد کرد به عنوان الگویی برای آنها به شمار می‌رود. دولت هم بخوبی در جریان اهمیت این بازی‌ها قرار گرفته و از همان روز اولی که میزبانی مسابقه‌ها به ایران واگذار شد، حمایت همه‌جانبه خود را برای برگزاری هرچه پربارتر رقابت‌ها اعلام کرده است.

بزرگ‌ترین دغدغه شما برای میزبانی از چندین هزار ورزشکار و همراه در ایران چیست؟

تنها نکته نگران‌کننده در تهران، بحث هتلینگ است و اصلا به همین علت هم بود که ما مجبور شدیم میزبانی از این رقابت‌ها را به 3 استان واگذار کنیم. بدون شک اگر مسابقه‌‌های کشورهای اسلامی به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شد، کارها به مراتب برای ما آسان‌تر بود، اما ناچار شدیم میزبانی بخشی از این رقابت‌ها را به 2 استان اصفهان و خراسان رضوی بسپاریم.

عربستان میزبان شایسته‌ای برای اولین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی بود و این کار ما را برای میزبانی دومین ‌دوره بازی‌ها سخت‌تر می‌کند. فکر می‌کنید بتوانیم میزبانی در حد کشور عربستان یا حتی بهتر از آنها داشته باشیم؟

میزبانی ما به مراتب بهتر از عربستان خواهد بود، این چیزی بود که محمد صالح غذر، دبیرکل عربستانی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی هم پس از بازدید دومش از ایران به زبان آورد و این نشان‌دهنده پتانسیل بالای ایران برای میزبانی از تورنمنت‌های بزرگ است. ما برای یک میزبانی شایسته از این رقابت‌ها از کارشناسان سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک، فدراسیون‌های ورزشی و دولت کمک گرفته‌ایم و خیلی خوشبین هستیم که بتوانیم این مسابقه‌ها را باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار کنیم.

اما فقط خوشبین بودن کافی نیست. عربستانی‌ها برای میزبانی از اولین دوره رقابت‌ها چیزی حدود یک میلیارد دلار هزینه کردند که به نظر می‌رسد ما حتی نیمی از این اعتبار را هم در اختیار نداشته باشیم. اصلا برای میزبانی از این بازی‌ها چقدر قرار است هزینه شود؟

برآورد تقریبی ستاد اجرایی مسابقه‌ها برای میزبانی کل رقابت‌ها اعم از ساخت و تجهیز سالن‌های ورزشی، مراسم افتتاحیه و اختتامیه، هتلینگ، ترانسپورت، پوشاک، دستمزد اعضای کمیته‌های اجرایی و مواردی از این دست، چیزی حدود 150 میلیارد تومان بود، اما با توجه به این که دولت فقط 50 میلیارد تومان در اختیارمان می‌گذارد، ما هم مجبوریم برآورد تقریبی‌مان را به نصف کاهش دهیم و با رقمی حدود 60 یا 70 میلیارد تومان از این بازی‌ها میزبانی کنیم.

با در نظر گرفتن این رقم، ما حتی یک دهم عرب‌ها هم برای میزبانی از این بازی‌ها هزینه نخواهیم کرد. آیا باز هم می‌توان تاکید داشت که ما میزبانی شایسته‌تری نسبت به دور اول خواهیم داشت؟!

باز هم تاکید می‌کنم که میزبانی ما بهتر از عربستانی‌ها خواهد بود، چراکه در عربستان یا حتی در بازی‌های آسیایی دوحه، بیشتر نیروهای اجرایی نفرات غیربومی بودند، اما ما در کشورمان نیروی انسانی زیاد و بسیار کارآمدی داریم و مهم‌تر آن که از حمایت همه‌جانبه دولت نیز برخورداریم. همین 2 مساله که از ابزار‌های اصلی میزبانی از تورنمنت‌های مختلف هستند،‌ بسیاری از هزینه‌های ما را کاهش می‌دهد.

برای میزبانی از دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی چه حجمی از نیروی انسانی فعالیت خواهند داشت؟

حدود 6 هزار نیروی انسانی داوطلب در کنار کادر اجرایی فدراسیون‌های ورزشی، سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک، ستاد اجرایی مسابقه‌ها و کمیته‌های مختلف آن، برای این میزبانی بسیج شده‌اند تا رقابت‌ها به نحو احسن در کشورمان برگزار شود. البته این منهای آن 3‌‌هزار نفری است که قرار است در مراسم افتتاحیه بازی‌ها به اجرای برنامه بپردازند. به عبارتی چیزی حدود 10 هزار نیروی انسانی برای میزبانی از این رقابت‌ها پیش‌بینی شده است.

بد نیست اشاره‌ای هم به چارچوب تشکیلاتی ستاد اجرایی، برای میزبانی از دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی داشته باشید.

ما این 17 کمیته‌ را بر اساس نیاز ستاد بازی‌ها طراحی کرده ایم: آماده‌سازی و تجهیز اماکن ورزشی، گردشگری و فرهنگی، فنی مسابقه‌ها، پزشکی، آموزش، اسکان، داوطلبان، صداوسیما، مطبوعات، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، امنیت،‌ افتتاحیه و اختتامیه بازی‌ها، روابط بین‌الملل، بازاریابی و اسپانسر، تشریفات، مالی و بانوان. 3‌‌کمیته اجرایی هم برای میزبانی رقابت‌ها در استان‌ها داریم که استاندارهای هر 3 استان، مسوولیت آن را به عهده دارند. تمامی این کمیته زیر نظر رئیس سازمان تربیت بدنی فعالیت می‌کنند، ضمن این‌که شورای عالی دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی هم متشکل از 17‌‌‌عضو است که ریاست آن به عهده دکتر پرویز داوودی، معاون اول رئیس‌جمهور است و مهندس علی‌آبادی هم مسوولیت نایب‌رئیسی این شورا را به عهده دارد. این چارچوب تشکیلاتی ستاد اجرایی، برای میزبانی از بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی است.

انتخاب این کمیته‌ها چه زمان صورت گرفت؟

انتخاب کمیته‌ها تقریبا از روزهای پایانی سال 1386 شروع و خرداد ماه سال گذشته نهایی شد.

اما به ظاهر از آغاز به کار این کمیته‌ها زمان زیادی نمی‌گذرد. این را با توجه به انتصاب رئیس کمیته داوطلبان که حدود یک ماه پیش انجام شد، می‌گویم.

خب، نیازی هم نبود که تمامی کمیته‌ها از ابتدای سال گذشته فعالیت خود را شروع کنند. در مورد کمیته داوطلبان هم بخش زیادی از کارها تا قبل از معرفی رئیس کمیته، توسط دبیران انجام شده بود و این طور نبود که کارهای کمیته متوقف شده باشد. در مجموع الان حدود 4 ماه است که تمام کمیته‌ها کارشان را به صورت فعال شروع کرده‌اند و این روند تا زمان آغاز بازی‌ها ادامه خواهد یافت.

با توجه به این که حدود 7 ماه به آغاز بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی زمان باقی است،‌ فکر نمی‌کنید کارها کمی دیر آغاز شده باشد؟!

ما در برنامه‌ریزی برای برگزاری این رقابت‌ها به هیچ عنوان عقب نیستیم. در ساخت‌‌و سازها تا اردیبشهت ماه که گروه نظارتی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی (ISSF) به کشورمان می‌آیند، فرصت داریم و در این مدت باید کار ساخت و بازسازی استخر شنای مجموعه ورزشی شیرودی، پیست دوومیدانی ورزشگاه تازه تاسیس آفتاب انقلاب، محوطه تیراندازی ورزشگاه آزادی و همین طور ورزشگاه تختی تهران را به اتمام برسانیم که هم‌اکنون هر 4 طرح با تلاش‌های مهندس هادیانی و همکارانشان با پیشرفت‌های خوبی در حال انجام است.

تاکنون چه کارهای اساسی دیگری از سوی ستاد اجرایی بازی‌ها به انجام رسیده است؟

طراحی و چاپ تمامی فرم‌های بازی‌ها ازجمله فرم‌های ورودی رشته ورزشی، ورودی تعداد ورزشکار، ورودی نام ورزشکار، فهرست نهایی تیم ها، پزشکی، فرم شناسایی اسلحه و فرم کنترل دوپینگ، طراحی و تعریفID کارت‌ها، طراحی نهایی مدال بازی‌ها، نهایی کردن جدول توزیع مدال ها(در مجموع 2280 مدال)، طراحی پیتوگرام رشته ها، طراحی پروموشن بازی‌ها، طراحی و نمونه‌سازی انواع هدایای بازی‌ها، راه‌اندازی سایت خبری بازی‌ها به 3 زبان فارسی، انگلیسی و عربی به نشانی اینترنتی www.iran2009.com ، تهیه و تدوین نشریه بازی‌ها با عنوان همبستگی و ارسال آن به تمامی کشورها و دستگاه‌های مربوط، ارائه گزارش بازی‌ها به معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی بازی‌ها و هیات دولت و برگزاری بیش از 70 جلسه با ستاد استان‌های میزبان ازجمله اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد اجرایی بازی‌هاست که همه آنها مورد تایید فدراسیون بین‌المللی همبستگی کشورهای اسلامی در عربستان نیز قرار گرفته است.

گروه نظارتی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی دقیقا چه زمانی وارد ایران می‌شوند؟

کمیته سرپرستی و هماهنگی و کمیته‌های دوپینگ و اطلاعات فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی (ISSF) روز پنجم اردیبهشت ماه وارد تهران می‌شوند و پس از برگزاری یک نشست 2 روزه در محل ستاد اجرایی بازی‌ها (6 و 7 اردیبهشت)، برای بازدید از امکانات و تجهیزات اصفهان و مشهد، راهی این دو استان خواهند شد. نشست نهایی نمایندگانISSF با مسوولان ستاد اجرایی بازی‌ها نیز روز 12 اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود. این سفر، سومین و آخرین بازدید نمایندگانISSF از امکانات و تجهیزات کشورمان برای میزبانی دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی خواهد بود که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و در تلاشیم تا ظرف 2 هفته آینده کارها را طبق برنامه به انجام برسانیم.

شما خودتان در عربستان حضور داشتید و شاهد میزبانی آنها بو‌ده‌اید. آیا از دور اول بازی‌ها الگوبرداری خاصی انجام خواهد شد؟

هر دوره مسابقه‌ای که برگزار می‌شود، شرایط خاص خودش را دارد. با این حال ما علاوه بر توجه به اولین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، فیلمهای المپیک پکن، آتن و همین طور بازی‌های آسیایی دوحه را نیز مورد بازبینی قرار خواهیم داد تا از تجربیات آنها برای میزبانی شایسته‌تر کشورهای مسلمان استفاده کنیم. بخش اعظمی از این کار هم تاکنون انجام شده است.

گل سرسبد تمام تورنمنت‌های دنیا مراسم افتتاحیه و اختتامیه آن است. آیا از هم‌اکنون مشخص است که ستاد اجرایی برای این رقابت‌ها چه تدابیری اندیشیده‌ است؟

فکرهای زیادی به ما رسیده و چندین کارگردان برنامه‌‌هایشان را به ما داده‌اند. در این میان بنا به دستور رئیس سازمان تربیت بدنی، ما کمیته‌ای را با نام کمیته فنی مراسم افتتاحیه برای کمک به آقای افشارزاده که ریاست کمیته افتتاحیه و اختتامیه بازی‌ها را به عهده دارند، تشکیل دادیم. این کمیته متشکل از کارشناسان شعر، ادب، نور، صدا، تربیت بدنی و جمعی از طراحان است که عملکرد کارگردان مراسم را مورد بررسی قرار داده و به ستاد اجرایی بازی‌ها گزارش خواهند کرد.

خط فکری مراسم افتتاحیه از هم اکنون مشخص است؟

خط فکری مراسم همان خط فرهنگی جامعه است و بنا داریم در مراسم افتتاحیه تاریخ ایران را به بهترین شکل ممکن به مهمانان خارجی نشان دهیم. در این میان خیلی هم سعی نداریم از فناوری استفاده کنیم و اتکای ما روی مراسم محلی و البته نورپردازی خواهد بود.

چه مبلغی برای این 2 مراسم افتتاحیه و اختتامیه هزینه خواهد شد؟

پیش بینی‌های اولیه در این زمینه شده است. میانگین برآورد هزینه کارگردان‌ها هم از 5 تا 15 میلیارد تومان بوده است، اما با توجه به کاهش بخش زیادی از اعتبارات مربوط به میزبانی، ما هم چاره‌ای جز صرفه جویی نداریم و با نیمی از این اعداد و ارقام مراسم افتتاحیه و اختتامیه را برگزار خواهیم کرد.

با این حساب اختصاص 5‌‌‌‌میلیارد تومان برای برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه قطعی به نظر می‌رسد؟

بله! البته پیش بینی می‌شود برای برگزاری هرچه باشکوه تر بازی‌ها، در مجموع اندکی بیشتر از این رقم هزینه شود؛ اما رقم نهایی بستگی به این دارد که چه کارگردانی با چه برنامه‌هایی برای مراسم انتخاب شود.

در این خصوص پای چه کارگردانانی به محل سازمان تربیت بدنی کشیده شده است؟

شاید آنها دوست نداشته باشند اسمی ‌از آنها برده شود، اما مجید مجیدی، کمال تبریزی، سعید ابراهیمی، مهدی کریمی، جهانگیرکوثری، رضا شهیدی‌فر و... ازجمله سرشناس‌ترین کارگردانانی بودند که ما در این مدت با آنها وارد مذاکره شدیم.

مذاکراتی که تاکنون هیچ نتیجه‌ای در برنداشته است! چرا انتخاب کارگردان مراسم افتتاحیه تا این اندازه به درازا کشیده شده است؟

ببینید، ما قرار نیست میزبان یک رشته خاص باشیم که مراسم افتتاحیه‌اش با دیگر مراسم افتتاحیه‌ای که تاکنون در ایران برگزار شده قابل مقایسه باشد.

شاید تا سی چهل سال آینده چنین موقعیتی برای ما فراهم نشود تا مسابقه‌هایی به این بزرگی و اهمیت را میزبانی کنیم

شرایط برگزاری این مسابقه‌ها با دیگر تورنمنت‌های قبلی متفاوت است و تاخیری هم که برای معرفی کارگردان مراسم افتتاحیه ‌ایجاد شده به ‌این خاطر است که می‌خواهیم بهترین برنامه را مورد تایید قرار دهیم. واقعیت این است که هیچ کارگردان یا شخصی نمی‌تواند ادعا کند تا به حال چنین برنامه‌ای را اجرا کرده که ما بتوانیم بدون درنگ از تجربیاتش استفاده کنیم. با این حال مذاکرات قبلی چندان هم بی‌نتیجه نبوده و همین روزها تصمیم نهایی درباره شیوه برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه گرفته خواهد شد.

شما از میزبانی بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی در ایران صحبت می‌کنید، اما فضای هر 3 استان میزبان و دیگر شهرها در فاصله 8‌‌‌‌ماه مانده تا بازی‌ها عاری از هرگونه تبلیغ است.

قطعا این مساله از نگاه ما دور نمانده و در نظر داریم به زودی با استفاده از پلاکاردهای تبلیغاتی ریز و درشت، علاوه بر اطلاع رسانی عمومی، فضای کشور را آماده میزبانی از این بازی‌ها کنیم.

یکی از موارد بحث‌برانگیز در مورد دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، زمان برگزاری بازی‌هاست. مهر و آبان، با توجه به بازگشایی مدارس از شلوغ‌ترین ماه‌های سال به شمار می‌روند و از هم‌اکنون باید نگران ترافیک روزهایی بود که بازی‌ها در 3 استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی برگزار می‌شود.

خوشبختانه در کمیته امنیت ستاد اجرایی، گروه‌های مختلفی چون نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، ارتش، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و چند ارگان دیگر عضویت دارند و فکر نمی‌کنم با همکاری این نیروها نگرانی چندانی بابت ترافیک شهری داشته باشیم. در این زمینه تلاش ما هم این است که هتل‌های انتخاب شده برای ورزشکاران در نزدیک‌ترین محل ممکن تا سالن مسابقه‌ها باشد. در شهر تهران این هماهنگی را با نیروی انتظامی ‌انجام داده‌ایم که در صورت نیاز از خط ویژه اتوبوسرانی برای ورزشکاران و دیگر عوامل مربوط به بازی‌ها استفاده کنیم. مشابه ‌این کار با اختصاص یک خط ویژه برای المپیک در شهر پکن هم به انجام رسید، اما در تهران چون خط ویژه اتوبوسرانی وجود دارد، دیگر نیازی به انجام هزینه اضافی نداریم. در اصفهان و مشهد هم هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی ‌انجام خواهد شد تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم. البته در این مسائل که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، نیازمند همکاری شهروندان عزیز هستیم.

در این زمینه بهتر نیست هر چه زودتر از طریق رسانه‌ها یا تبلیغات با مردم صحبت شود تا آنها هم بیشتر در جریان حال و هوای بازی‌ها قرار بگیرند؟!

تمام این کارها برنامه‌ریزی شده و قرار است اطلاع‌رسانی گسترده و عمومی‌برای میزبانی هر چه شایسته‌تر مسابقه‌ها از اردیبهشت و خرداد ماه آغاز شود. قطعا در سطح شهر و معابر پررفت و آمد، با نصب پلاکاردهایی، اطلاع‌رسانی می‌شود، ضمن این که با ساخت تیزرهای تبلیغاتی و حضور در رسانه‌های تصویری و نوشتاری هم این اطلاع‌رسانی به شکل گسترده‌تری انجام خواهد شد.

اولین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ‌با 17 رشته برگزار شد و حالا شاهد حضور 23‌‌‌‌رشته هستیم. آیا این افزایش رشته به پیشنهاد ایران صورت گرفت؟

دقیقا همین‌طور است. در دور اول بازی‌ها در عربستان هیچ رشته‌ای برای بانوان در نظر گرفته نشده بود، اما ما با توجه به اهمیتی که برای بانوان قائل هستیم، در 6 رشته در کنار آقایان، شاهد رقابت بانوان خواهیم بود. غیر از این 23 رشته، در بخش جانبازان و معلولان هم در این بازی‌ها شرکت‌کننده خواهیم داشت. به عبارتی قرار است در دومین دوره در 5 رشته والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، تنیس روی میز، تیراندازی و فوتسال کم‌توانان ذهنی، میزبان و شاهد رقابت جانبازان و معلولان باشیم. در ضمن این که رشته باستانی را هم به خاطر اشاعه بیشتر فرهنگ اصیل ایرانی در بازی‌ها گنجانده‌ایم که با استقبال برخی کشورهای مسلمان هم روبه‌رو شده است.

در مجموع چند سالن و ورزشگاه برای میزبانی از بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی‌ در نظر گرفته شده است؟!

(او فهرستی را در می‌آورد تا همه را واو به واو بخواند) ورزشگاه‌های تختی، آزادی، شیرودی، آفتاب انقلاب و جانبازان در تهران و ورزشگاه ثامن‌الائمه در مشهد میزبان مراسم افتتاحیه و اختتامیه و رشته‌های فوتبال، بسکتبال، والیبال، وزنه‌برداری، شنا، شیرجه، واترپلو، دوومیدانی، تنیس روی میز و رشته‌های جانبازان و معلولان خواهند بود. شمشیربازی در سالن نیلفروشان اصفهان برگزار می‌شود. کاراته در سالن 17 شهریور اصفهان، تکواندو در سالن ملت اصفهان، کشتی فرنگی و آزاد در سالن بهشتی مشهد، جودو در سالن کوثر مشهد و بالاخره رشته زورخانه هم در سالن آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

ابتدا قرار بود ورزشگاه نقش جهان اصفهان هم برای میزبانی از این بازی‌ها آماده شود، اما با حرف و حدیث‌های فراوان این مساله منتفی شد. در این مورد توضیح می‌دهید؟

اصلا این ورزشگاه از ابتدا جزو برنامه ستاد اجرایی بازی‌ها برای میزبانی از مسابقه‌ها نبود. در حقیقت ورزشگاه نقش جهان اصفهان گزینه اصلی ما، برای مسابقه‌های فوتبال نبود و پس از آن که برگزاری رشته فوتبال در 2 استان تهران و خراسان رضوی قطعی شد، تکمیل این ورزشگاه پرهزینه هم به طور کل از دستور کار خارج شد. ما برای میزبانی از رقابت‌های فوتبال ورزشگاه‌های تختی، آزادی و شیرودی را در تهران و ورزشگاه ثامن را در مشهد داریم و با این حساب دیگر نیازی به آماده‌سازی ورزشگاه نقش جهان اصفهان نخواهد بود.

به هر حال این امیدواری وجود داشت که طرح 10 ساله ورزشگاه نقش جهان به لطف میزبانی از این بازی‌ها به سرانجام برسد که با این توضیحات بدل به یاس شد.

ما هم از اتمام طرح ورزشگاه نقش جهان استقبال می‌کردیم، اما کمبود زمان و بودجه‌ این اجازه را نداد تا بتوانیم از این ورزشگاه تازه تاسیس بهره‌برداری کنیم. در عوض این نوید را می‌دهم که از این پس بتوان به ورزشگاه تختی تهران، به چشم یک ورزشگاه زنده نگریست. اصولا یکی از اهدافی که ما در میزبانی از بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی دنبال می‌کنیم به روز شدن امکانات و تجهیزات ورزشی کشور است. ورزشگاه تختی هم از این قضیه مستثنا نیست و با برنامه‌ای که برای آن در حال انجام است، به یقین از همین امسال بخش اعظمی از رقابت‌های فوتبال و حتی دوومیدانی در ورزشگاه تختی انجام خواهد شد.

زمان دقیق مراسم افتتاحیه مشخص است؟

24 مهرماه روز مراسم افتتاحیه دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی‌است و زمان آن هم پس از نماز مغرب و عشا خواهد بود.

آیا ما هم می‌توانیم مثل چینی‌ها که ساعت 8، ماه هشتم از سال 2008 میلادی را برای افتتاح بازی‌های المپیک انتخاب کرده بودند، زمان دقیقی برای افتتاحیه بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ‌داشته باشیم؟!

بله! ما هم ساعت دقیق مراسم افتتاحیه را همزمان با معرفی کارگردان مراسم اعلام خواهیم کرد.

ظاهرا نماد دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ‌اسب بالدار است. چرا این نماد به‌‌عنوان سمبل بازی‌ها انتخاب شد؟

اسب در تاریخ اسلام و ایران دارای سابقه دیرینه‌ای است. این حیوان نجیب مظهر صلح نیز است. ضمن این که پیامبر اکرم(ص) هم تاکید زیادی روی ورزش سوارکاری داشتند.

سمبل بازی‌ها از میان چند پیشنهاد انتخاب شد؟

پیشنهادهای زیادی مطرح بود، اما اسب بالدار از میان 3‌‌پیشنهاد اصلی انتخاب شد که یکی از آنها گربه بود و دیگری ببر. گربه به خاطر شکل نقشه ‌ایران پیشنهاد شده بود که البته در بازی‌های غرب آسیا یک بار استفاده شده بود و ببر هم به خاطر ببر مازندران مطرح بود، اما در این میان اسب برای ما به دلیل قدمت و پیشینه‌ای که در دین اسلام دارد، ارجح‌تر بود و در نهایت به عنوان سمبل بازی‌ها انتخاب شد.

برای تماشاگران چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

برای حمل و نقل تماشاگران از شرکت واحد اتوبوسرانی در هر 3 استان کمک‌ خواهیم گرفت، ضمن این که ایستگاه متروی آزادی تهران هم تا زمان شروع بازی‌ها مورد بهره‌‌برداری قرار خواهد گرفت. البته در این زمینه بنده به شخصه طی نامه‌ای از آقایان محسن هاشمی‌ و حسن بیژنی، مدیران عامل 2 شرکت مترو و اتوبوسرانی درخواست کرده‌ام استفاده از خدمات حمل و نقل شهری مترو و اتوبوسرانی برای کلیه ورزشکاران، خبرنگاران و دیگر دست‌اندرکاران حاضر در دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در حین برگزاری مسابقه‌ها رایگان باشد.

آیا برای سازماندهی تماشاگران هم برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

ما قصد داریم همان کاری را انجام دهیم که در تمام المپیک‌ها انجام می‌شود. یعنی از نیروهای دانشجو و دانش‌آموز برای حضور در سالن‌‌ها استفاده خواهیم کرد و طوری طراحی می‌کنیم که اگر هم ایرانی‌ها مسابقه نداشتند، همیشه عده‌ای برای تشویق دیگر تیم‌ها در سالن یا ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند. در این راه با وزارت آموزش و پرورش تعامل خوبی ایجاد می‌کنیم تا با حضور تماشاگران هیجان بازی‌ها هم حفظ شود.

ظاهرا در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی خبری از حمل مشعل نیست.

این کار با تصمیم عربستان و تبعیت بسیاری از کشورهای مسلمان که حمل مشعل را به آتش‌پرستی نسبت می‌دهند انجام نمی‌شود و کاملا منتفی است.

بزرگ‌ترین نگرانی شما برای میزبانی از دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ‌چیست؟

فقط بحث مالی. با توجه به ضرورت کار و اهمیت موضوع امیدواریم دولت هزینه‌های این بازی‌ها را خارج از تمامی ضوابط و مقررات بپردازد تا هیچ مشکلی در راه میزبانی از این تورنمنت بزرگ ایجاد نشود.

اگر بخواهید صادقانه به‌این پرسش پاسخ دهید، در مجموع از پیشبرد امور راضی هستید یا نه؟!

بدون هیچ اغراقی باید بگویم پیشبرد امور تا اینجای کار راضی‌کننده بوده است. تنها مساله نگران‌کننده بحث تخصیص بودجه است که امیدواریم توسط سازمان معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری مورد توجه ویژه قرار گیرد تا ان‌شاء‌الله با رسیدن پول، ما هم بتوانیم کارها را طبق برنامه‌ریزی دنبال کنیم.

در پایان اگر صحبتی هست، می‌شنویم.

خواسته‌ من از مردم و جامعه ورزش این است که هر نقطه نظر مثبتی که دارند اعلام کنند. در ستاد اجرایی بازی‌ها به روی همه باز است و من به شخصه در هر ساعتی از روز پذیرای پیشنهادهای سازنده یکایک هموطنان هستم.

تسهیلا‌ت ویژه برای خبرنگاران

هتل المپیک تهران به عنوان مرکز خبری یا همان MPC بازی‌ها درنظر گرفته شده است. ترانسفر خبرنگاران به سالن‌ها و ورزشگاه‌های استان تهران هم از همان‌جا توسط ایستگاه‌های تعبیه شده، صورت خواهد گرفت.

در این زمینه دفترچه‌هایی هم آماده خواهیم کرد تا خبرنگاران طبق برنامه‌ریزی اعمال شده در آن، برای تردد میان اماکن ورزشی و مرکز خبری هیچ‌ گونه مشکلی نداشته باشند.

در 2 استان اصفهان و خراسان هم این کار با توجه به تعداد کمتر ورزشکاران و خبرنگاران در ابعاد کوچک‌تری انجام خواهد شد.

در مجموع پیش‌بینی ما این است که بیش از 150 خبرنگار خارجی و همین تعداد خبرنگار از کشورمان برای پوشش رسانه‌ای بازی‌ها ثبت‌‌نام کنند. گفتنی است همه اماکن ورزشی ما در جریان بازی‌ها به سیستم اینترنت بی‌سیم رایگان مجهز خواهند بود، ضمن این که در مرکز خبری، همه خبرنگاران برخلاف المپیک برای استفاده از اینترنت نیاز به پرداخت پول ندارند و اینترنت رایگان خواهد بود.

گفتگو: رضا پورعالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها