گفتگو با بانوی سنگ‌نورد اراکی

صخره‌ها به من درس زندگی می‌دهند

کد خبر: ۲۳۸۱۸۰

چند نفر از اعضای خانواده‌تان ورزشکار هستند؟

تک‌تک اعضای خانواده‌ام از بزرگ تا کوچک که نوه 4 ساله‌ام است ورزشکار هستند.

مشوق آنها چه کسی بوده است؟

من و همسرم هر دو با هم همکار هستیم و هر کدام به نوعی در تشویق فرزندان خود سهیم هستیم.

و مشوق شما؟

شاید باورتان نشود که خانم همسایه‌مان اولین کسی بود که مرا به ورزش کردن تشویق کرد و من از سال 57 ورزش کردن را شروع کردم و از آنجایی که همسایه‌مان در رشته آمادگی جسمانی مشغول بود، من نیز به این رشته گرایش پیدا کردم، گرچه آن روزها هنوز ورزش کردن به این گونه که الان هست جانیفتاده بود.

روزی چند ساعت ورزش می‌کنید؟

در حال حاضر روزی 2 ساعت سنگ‌نوردی می‌کنم و هفته‌ای یک بار کوهنوردی.

تاکنون مدالی را نیز کسب کرده‌اید؟

15 سال پیش رشته سنگ‌نوردی و کوهنوردی را به صورت حرفه‌ای شروع کردم و در سال 74 مقام قهرمان قهرمانان را کسب کردم و در سال 76 با عضویت در تیم ملی سنگ‌نوردی در مسابقات آسیایی شرکت کردم و به کشور اندونزی اعزام شدم و در سال 84 با سفری به کشور آذربایجان، توانستم به قله شاه داغ صعود کنم و از سال 73 تا 83 هم دارای مقام اول استانی در رشته آمادگی جسمانی بودم.

تاکنون به چند قله صعود کرده‌اید؟

از سال 75 تا 81، افتخار صعود به تمامی قلل مرتفع ایران (دماوند، سبلان، کرکس، الوند، علم‌کوه، بینالود، شیرکوه، دنا، تفتان و...) را داشته‌ام.

فرزندانتان به چه ورزش‌هایی پرداخته‌اند؟

2 دختر و 2 پسر دارم. پسرانم کاراته‌کا و فوتبالیست‌اند و دخترانم نیز هم‌رشته‌ام هستند و یکی از آنها مربی درجه 2 سنگ‌نوردی است.

چرا سنگ‌نوردی؟

رشته سنگ‌نوردی همان طور که از اسمش مشخص است سختی‌هایی را دارد که پس از سپری شدن سختی‌ها، طعم شیرین آن به جان می‌نشیند چراکه سنگ سخت است و سنگ‌نورد با سختی‌ها مبارزه می‌کند.

تاکنون در خانواده ورزشکار خود،‌ مسابقه‌ای برگزار کرده‌اید؟

بله، چندی پیش در خانواده‌مان مسابقه کوهنوردی برای فتح قله سرخه (واقع در اراک)‌ برگزار شد که نفر اول من و نفر دوم این مسابقه دختر کوچکم شد.

و نفر آخر؟

همسرم بهروز.

آیا ورزش صدمه‌ای به زندگی،‌ همسرداری، فرزندداری و کدبانوگری‌تان نمی‌زند؟

اصلا، چرا که همیشه وقتم را تنظیم می‌کنم و هیچ‌گاه مشکلی بر سر این مسائل برایم پیش نیامده است.

یعنی آشپزی هم می‌کنید؟

بله، همان‌طور که در بیرون از منزل کار می‌کنم، در داخل منزل نیز کار می‌کنم و تاکنون که 49 سال از خدا عمر گرفته‌ام، سعی کرده‌‌ام کارهایم بی‌نقص باشد. آشپزی هم می‌کنم و بچه‌ها و همسرم نیز از دستپختم راضی هستند.

امسال صعودی داشته‌اید؟

بله، 3 ماه پیش صعودی به قله «کاچکار»‌ در ترکیه داشتم.

تاکنون در کوه گم شده‌اید؟

هرگز. چون همیشه سعی کرده‌ام تنها به کوهستان نروم و همین جا، جا دارد که از همه عزیزان خواننده بخواهم که هیچ‌گاه تنها به کوه نزنند چرا که خطرات زیادی در دل کوه، در انتظار ما هستند.

از چه چیز کوهستان می‌ترسید؟

از «مار» خیلی می‌ترسم ولی خوشبختانه تاکنون هیچ‌گاه با آن روبه‌رو نشده‌‌ام.

چه درس‌هایی را از کوه آموختید؟

کوهنوردی با سنگ‌نوردی‌های داخل سالن بسیار متفاوت است. من استقامت، شجاعت و مردانگی را از کوه آموخته‌ام و عظمت و بزرگی خداوند را در قلل جستجو می‌کنم و از این که خداوند این توان را به من داده است تا به قلل برافراشته‌اش بروم، خدا را شکر می‌کنم.

و رابطه‌تان با همسر و خانواده؟

خوشبختانه صداقت و راستگویی در زندگی ما، ‌رمز موفقیت ماست.

تاکنون به خود مغرور بوده‌اید؟

و در انتها یک خاطره؟

چندی پیش در سالن سنگ‌نوردی پس از پایان تمرینات از یکی از بچه‌های قهرمان خواستم تا برای جمع کردن طناب‌ها به بالای دیواره سنگ‌نوردی برود و او بی‌توجه حین جمع‌آوری طناب‌ها، می‌خواست تا اسلینگ آخر دیواره را نیز باز کند او با این کارش دیگر هیچ حمایتی نداشت و سقوط می‌کرد و من فقط در یک لحظه با دیدن چنین صحنه‌ای او را هشیار کردم و مانع از سقوط وی شدم و همان جا خدا را از مصون بودن چنین خطری شکر کردم.

لیلا طاهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها