کاظم چلیپا ، هنرمندی از نسل نقاشان انقلاب است. سال‌ها فعالیت در حوزه هنرهای تجسمی با گرایش خلق آثار معناگرا و دینی، از وی چهره‌ای شاخص در حوزه نقاشی پس از انقلاب ساخته است.
کد خبر: ۲۳۳۲۸۸
وی علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های کشور در رشته نقاشی، هم‌اکنون به عنوان دبیر بخش نقاشی نخستین جشنواره تجسمی فجر مشغول فعالیت است. اولین گپ نخستین جشنواره تجسمی فجر، با وی درباره لزوم برگزاری این جشنواره صورت گرفته است که با هم می‌خوانیم:

برگزاری جشنواره تجسمی فجر یعنی آن‌که ما در این حوزه، به بلوغ کافی رسیده‌ایم؟

چرا که نه. 30 سال از انقلاب می‌گذرد و طیف‌های مختلف فکری و ذهنی، آثار بدیعی را در این‌خصوص خلق کرده‌اند. اکنون وقت آن رسیده است که نگاهی بر روند فعالیت‌های صورت‌گرفته در این حوزه داشته باشیم. یعنی باید در این خصوص بررسی شود که آیا در سطح منطقه‌ای و جهانی نیز توانسته‌ایم حرفی برای گفتن داشته باشیم یا خیر.

با این توصیف، به نظر شما نقاشی امروز ایران در سطح منطقه، حرفی برای گفتن دارد؟

نیروهای جوان، پویا و خلاقی اکنون در حوزه هنرهای تجسمی و بخصوص نقاشی در ایران هستند که امید زیادی به آینده آنان وجود دارد. اکنون باید به دنبال ایجاد جریان ذهنی و فکری برای این جوانان خلاق باشیم، زیرا سال‌های گذشته و در طول نزدیک به 3 دهه، مقدمات انتقال مفاهیم شکل‌گرفته در هنر انقلابی ایران به نسل جوان آغاز شده و اکنون زمان میوه‌دهی این درخت است.

یکی از اهداف هنر انقلاب، شاید به نوعی تمرکززدایی فعالیت‌های هنری بود؟ آیا اکنون برای هنر ایرانی، این بستر ایجاد شده است.

شاید هیچ موقع از آغاز هنر در طول تاریخ ایران اینچنین توجه به هنر شهرستانی‌ها و تمرکززدایی از هنر مطرح نبوده است. شاید اوایل انقلاب ایران آثار هنری هنرمندان شهرستانی چندان قوی نبود؛ اما اکنون به جرات می‌توان گفت آثار هنرمندان شهرستانی به آثاری که در مرکز خلق می‌شوند؛ پهلو می‌زند و شاید در برخی موارد، از این آثار نیز بهتر است. همین‌که در این جشنواره، بیش از 50 درصد آثار را هنرمندان شهرستانی خلق کرده‌اند، شاید این امر را توجیه کند.

حرف آخر.

باید به سمتی برویم که جشنواره هنرهای تجسمی، مجالسی برای خلاقیت بیشتر جوانان فراهم کند و شاهد باشیم در دوره‌های بعدی، آثار خلاقانه‌تری روی دیوار برود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها