بهترین‌بازیکنان سال از دیدگاه کارشناسان و روزنامه نگاران

تیم رویایی 2008

سال 2008 میلادی هم به پایان رسید. در طول سال 2008 تیم ملی اسپانیا با قهرمانی در یورو 2008 و منچستریونایتد با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، بهترین تیم‌های سال در رده ملی و باشگاهی شناخته شدند. طبق رسم چندین ساله، در پایان سال میلادی بهترین بازیکنان سال از دیدگاه کارشناسان و روزنامه‌نگاران معرفی می‌شوند. مجله معتبر اکیپ فرانسه قدیمی‌ترین منبعی است که 11 بازیکن برتر سال را در پست‌های مختلف انتخاب می‌کند. انتخاب این مجله به سبب قدمت و استفاده از نظر اهالی فن اعتبار زیادی دارد، ولی سلایق متفاوت است و شاید نظر شما با نظر آنها متفاوت باشد. در سالی که منچستریونایتد و اسپانیا بهترین تیم بودند، بیشترین سهمیه از تیم منتخب سال 2008 هم به این دو تیم تعلق داشت. منچستریونایتد 4 و اسپانیا 3 نماینده در تیم منتخب سال 2008 دارند.
کد خبر: ۲۳۰۶۶۵

یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای گزینش بهترین بازیکنان سال در نظر گرفته می‌شود، تداوم در طول سال است. بنابراین بازیکنانی که به سبب مصدومیت‌های طولانی نتوانسته‌اند در کل سال بازی کنند، شانس کمتری برای قرار گرفتن در فهرست بهترین‌ها دارند. موضوع دیگر، کسب عناوین قهرمانی است که همچون انتخاب مرد سال فوتبال اروپا و جهان در این انتخاب هم یک گزینه مهم به شمار می‌رود. اهمیت مسابقه‌هایی که برگزار می‌شود را نیز نباید فراموش کنیم. برای مثال درخشش در جام ملت‌های اروپا مسلما مهم‌تر از درخشش در لیگ‌های داخلی است که سطح پایین‌تری دارند. این موضوع را نباید فراموش کنیم که این انتخاب جنبه فانتزی دارد و هرگز این یازده بازیکن در یک مسابقه فوتبال به میدان نخواهند رفت و اگر هم چنین بازیکنانی در یک تیم جمع شوند، هیچ دلیلی برای پیروزی آنها وجود نخواهد داشت. تیم برگزیده سال 2008 با روش 3 3 4 آرایش می‌شود.

ایکر کاسیاس

دروازه‌بان 27 ساله اسپانیایی به سبب درخشش بی‌نظیرش در یورو 2008 بیش از همه دروازه‌بان‌های جهان در سال 2008 به چشم آمد. اوج کار او در بازی حساس مرحله یک‌چهارم نهایی برابر ایتالیا بود که با مهار ضربات پنالتی دانیله دروسی و آنتونیو دی ناتاله موجب حذف قهرمان جهان شد. او در پایان بازی‌ها نخستین دروازه‌بانی شد که با بازوبند کاپیتانی جام ملت‌های اروپا را بالای سر می‌برد.

کاسیاس در 4 ماهی که از شروع فصل 2009 2008 اروپا می‌گذرد، آن آمادگی قبلی را بروز نداده و با پیراهن رئال‌مادرید اشتباه‌هایی را مرتکب شده است، اما به سبب نقش کلیدی‌اش در یورو 2008 جلوتر از جانلوئیجی بوفون قرار می‌گیرد که 3 ماه آخر فصل را به علت آسیب‌دیدگی از دست داد. کاسیاس در رده‌بندی مرد سال اروپا بعد از کریستیانو رونالدو، لیونل میسی و فرناندو تورس در رده چهارم قرار گرفت. این بازیکن متعصب رئال‌مادرید با رکورد 88 بازی ملی تا جام جهانی بعد به عضویت باشگاه صدتایی‌ها در خواهد آمد.

دنی آلوس

برای پست مدافع راست، رقابت بسیار نزدیکی بین دنی‌آلوس و مایکون که هر دو برزیلی هستند وجود داشت که آلوس با جمع‌آوری آراء بیشتر در تیم منتخب قرار گرفت. آلوس فصل گذشته از بهترین بازیکنان سویا بود. آلوس به سبب علاقه‌ زیادی که به سویا داشت، با اشک‌ از این تیم جدا شد و در مراسم خداحافظی‌اش گفت روزی بار دیگر به این تیم باز خواهد گشت. جمله آلوس در این‌باره جالب بود: من به عنوان یک پسر به سویا آمدم و به عنوان یک مرد این شهر را ترک می‌کنم.

آلوس با مبلغ قابل توجه 29 میلیون یورو راهی بارسلونا شد که بعد از روبینیو گرانقیمت‌ترین فوتبالیست انتقال یافته در فصل تابستان بود. وی در تیم بارسلونا فوق‌العاده ظاهر شده و با دادن پاس‌های طلایی بارها مهاجمان بارسلونا را در موقعیت‌های استثنایی قرار داد. جالب این‌که آلوس در تیم ملی در اغلب بازی‌ها مجبور است در حضور مایکون روی نیمکت بنشیند.

ریو فردیناند

فردیناند اگر بهترین مدافع میانی جهان نباشد، یکی از بهترین آنها و کماکان گرانقیمت‌ترین مدافع جهان است. فردیناند در سال 2002 با مبلغ 30 میلیون پوند از لیدز راهی منچستر یونایتد شد و در طول سال‌های اخیر به مرز پختگی رسیده است. وی در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل چلسی کاپیتان منچستر یونایتد بود. فردیناند از جمله مدافعانی است که به یک اندازه در زمین و هوا تسلط دارد. سرعت مناسب و تکل‌های محکم از جمله خصوصیات بارز ریوفردیناند است. او به قدری برای منچستر یونایتد موثر بوده که سرالکس فرگوسن قرارداد او را تا سال 2013 تمدید کرد.‌فریناند جلوتر از لوسیو، مدافع میانی برزیلی بایرن مونیخ در ترکیب ثابت تیم رویایی قرار می‌گیرد.

نمانیا ویدیچ

بازیکن صربستانی منچستر یونایتد به قدری در طول سال 2008 خوب بازی کرد که به هیچ وجه نمی‌توان از او صرف‌نظر کرد. اکنون می‌توان بدون هیچ تردیدی زوج فردیناند ویدیچ را بهترین زوج دفاعی جهان بدانیم . آنها در اواخر سال میلادی رکورد جالب توجه 10 ساعت و 2 دقیقه گل نخوردن را در لیگ برتر به جای گذاردند و با این رکورد راهی تعطیلات شدند!‌

ویدیچ در دیدار سوپر جام اروپا مقابل زنیت سن پترزبورگ گل اول بازی را زد ولی مردان قرمز پوش اولدترافورد، این بازی را 1 ‌ 2 واگذار کردند. او در جام بین‌قاره‌ای هم خوش درخشید و از عوامل قهرمانی منچستر یونایتد بود. اکنون فرگوسن می‌تواند به خود افتخار کند که چنین فوتبالیست قابلی را با فقط 7 میلیون پوند به اولدترافورد کشانده است. ویدیچ هم مثل فردیناند به یک نسبت در بازی با سر و پا استاد است.‌جورجو کیلینی مدافع ملی‌پوش و جوان یوونتوس نیز در طول سال 2008 از بهترین مدافعان جهان بود. او را می‌توان پدیده غیر‌منتظره فوتبال ایتالیا دانست.

پاتریس اورا

در پستی که طی سال‌های دور مکان ویژه پائولو مالدینی و بعد‌ها روبرتو کارلوس بود، کارشناسان پاتریس اورا را لایق‌تر از سایرین دانستند. به این ترتیب 3‌مدافع از 4 مدافع تیم رویایی عضو منچستر یونایتد هستند. اورا در سال 2008 پیشرفت چشمگیری نسبت به گذشته داشت و کمتر کسی فکر می‌کرد بازیکن سابق موناکو که دقیقا 2 سال پیش به منچستر یونایتد پیوست، روزی در چنین سطحی بازی کند، اما فرگوسن در انتخاب‌هایش بسیار پخته عمل می‌کند. اورا در دفاع و حمله به یک اندازه موثر است و با برگشت‌های سریعش جای نگرانی برای سایر بازیکنان تیمش باقی نمی‌گذارد. اورا در تیم ملی فرانسه روزهای خوبی را در یورو 2008 پشت سرنگذاشت و در پی شکست 2 بر صفر فرانسه برابر ایتالیا در یورو 2008، در تونل منتهی به رختکن با پاتریک ویرا به جر و بحث پرداخت. اورا بتازگی در اندیشه‌های ریموند دومنک جایی ثابت پیدا کرده است.

فیلیپ لام مدافع چپ تیم بایرن مونیخ که اصلا یک بازیکن راست پا است، در طول سال بسیار خوب بازی کرد و می‌توانست به تیم رویایی راه یابد.

ژاوی

خط میانی تیم منتخب سال کمی بیش از حد معمول تهاجمی است!‌ در این خط میانی، ژاوی ارناندس هافبک تدافعی است. ژاوی بلوغش را در یورو 2008 به نمایش گذاشت و با انجام بازی‌های بی‌عیب و نقص از عوامل اصلی قهرمانی اسپانیا بود. ژاوی در پایان آن رقابت‌ها با شایستگی به عنوان بازیکن برگزیده تورنمنت معرفی شد. این بازیکن 28‌ساله سال‌هاست با دادن پاس‌های تماشایی و پرهیز از ضربات اضافه و بازی انفرادی، کاملا در خدمت کار گروهی تیمش بازی می‌کند، اما هیچ وقت این چنین به چشم نیامده بود. مهم‌ترین پاس داده شده در طول سال 2008 پاسی بود که ژاوی به فرناندو تورس داد تا در فینال یورو 2008 گل قهرمانی اسپانیا را به آلمان بزند. ژاوی در موفقیت‌های اخیر بارسلونا، نقشی بسیار پررنگ دارد. فرانک لمپارد هافبک توانمند چلسی و تیم ملی انگلیس نیز همچون چند سال اخیر، از بهترین‌های سال 2008 اروپا بود.

استیون جرارد

اگر لیورپول توانسته بعد از سال‌ها حسرت هوادارانش درصدر جدول لیگ برتر جزیره تکیه بزند و امیدوارانه در پی کسب نخستین قهرمانی لیگ جزیره بعد از 19 سال باشد، به خاطر وجود استیون جرارد هافبک بی‌جانشین این تیم قرمزپوش است. جرارد 28 ساله است و یکی از کامل‌ترین بازیکنان جهان به شمار می‌رود. نقطه قوت بازی جرارد شوت‌های سنگین و مهار نشدنی و قدرت تمام‌کنندگی اوست. جرارد بهترین گلزن این فصل لیورپول است و معلوم نیست در صورت مصدوم شدن او چه بلایی به سر لیورپول خواهد آمد.

جرارد در آخرین بازی سال 2008 با زدن 2 گل زیبا به نیوکاسل در پیروزی خیره‌کننده 1 5 لیورپول در سنت جیمز پارک همچون یک ستاره درخشید، ولی ساعاتی بعد از این بازی به سبب ضرب و جرح 3 نفر در کافه‌ای در ساوت پورت دستگیر شد!ا وی روز 23 ژانویه باید در دادگاه راجع به این اتهام از خود دفاع کند.

کاکا مرد سال 2007 جهان و اروپا نیز می‌توانست در این تیم قرار گیرد؛ اما احتمالا به دلیل نتایج ضعیف میلان در طول سال 2008 به این ترکیب راهی پیدا نکرد. جالب این که کاکا یکی از 5 نامزد تصاحب عنوان برترین بازیکن جهان در سال 2008 است.

کریستیانو رونالدو

درخصوص حضور رونالدو در تیم منتخب سال 2008 هیچ تردیدی نمی‌توان کرد. او در طول فصل گذشته با زدن 42 گل آماری چشمگیر ارائه کرد. جالب این که رونالدو به هیچ وجه یک مهاجم صرف نیست و در بسیاری از بازی‌ها در نقش بال کناری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازیکن تکنیکی منچستریونایتد تمام جوایز انفرادی سال 2008 فوتبال انگلیس و اروپا را درو کرده است و اکنون در انتظار کسب جایزه مرد سال فوتبال جهان از سوی فیفاست. کریس رونالدو که با تکنیک منحصر به فردش همواره سایه‌ای سنگین بر مدافعان رقبا دارد، در زدن ضربات آزاد و ضربات سر هم بسیار ماهر است. اکنون کمتر کسی بازی‌های نه چندان خوب رونالدو در سال‌های آغاز آمدنش به منچستریونایتد را به یاد می‌آورد. فرانک ریبری هافبک فرانسوی بایرن مونیخ خیلی بدشانس است که در بهترین سال دوران بازیگری‌اش راهی به این تیم پیدا نمی‌کند. ریبری که بهترین بازیکن بوندس لیگاست، یکی از بهترین بال‌های کناری جهان فوتبال است و بایرن مونیخ موفقیت‌های سال 2008 خود را بیش از هر کسی مدیون اوست.

لیونل مسی

بسیاری او را فراتر از کریس رونالدو بهترین بازیکن حال حاضر جهان می‌دانند. مسی هر روز نسبت به گذشته بهتر ظاهر می‌شود. بازی‌های مسی در سال 2008 کامل‌تر و پخته‌تر از گذشته بود. حالا بازی انفرادی مسی کاملا در خدمت کار گروهی بارسلوناست و از تکروی خبری نیست. او را بحق وارث مارادونا دانسته‌اند. اگر بخواهیم مرد سال آینده دنیای فوتبال را حدس بزنیم بی‌اختیار به یاد مسی می‌افتیم که در 21 سالگی آینده‌دار‌ترین بازیکن جهان به نظر می‌رسد. پای چپ جادویی مسی برای درهم پیچیدن بهترین خطوط دفاعی کافی به نظر می‌رسد و بارسلونا با اتکا به این مهاجم مهار نشدنی با اختلاف 10 امتیاز در صدر جدول لالیگا قرار گرفته است. مسی به قدری محبوب شده است که سازندگان بازی رایانه‌ای پرو اولوشن ساکر 2009 تصویر مسی را روی جلد کارشان قرار داده‌اند. با وجود این که بارسلونا در سال 2008 به هیچ جام قهرمانی دست نیافت، مسی با قهرمانی در فوتبال المپیک پکن اجازه نداد دستش از قهرمانی خالی بماند.

روبینیوی برزیلی که در فصل تابستان از رئال مادرید راهی منچسترسیتی شد، با توجه به آنچه در فصل پیش برای قهرمانی رئال‌مادرید در لالیگا انجام داد و بازی‌های خوب و گلزنی‌هایش برای منچسترسیتی، از بهترین مهاجمان این فصل اروپا بود.

زلاتان ابراهیموویچ

او تعریف جدیدی از یک مهاجم بلندقامت ارائه داده است. تا پیش از این همه از یک مهاجم قد بلند انتظار داشتند با سر زدن دروازه حریفان را باز کند یا با ساختن توپ، دیگر بازیکنان را در موقعیت گلزنی قرار دهد. اما این فقط بخش کوچکی از کاری است که زلاتان می‌تواند انجام دهد. او در زدن شوت، حرکات آکروباتیک، دادن پاس با پشت و بیرون پا، زدن ضربات آزاد و... بی‌نقص عمل می‌کند. زلاتان را باید مهاجمی برای هزاره جدید نامید. بازیکن سوئدی اینتر، بهترین بازیکن خارجی سریA به شمار می‌رود. او دلیل اصلی قهرمانی اینتر در فصل گذشته بود. زلاتان دقیقا در روزهایی که آخرین روزهای دوران مصدومیتش را پشت سر می‌گذاشت، در هفته پایانی سریA به یاری اینتر شتافت و در بازی با پارما، به عنوان یار جانشین به زمین رفت و با زدن 2 گل، قهرمانی‌‌نرآتزوری را قطعی کرد. بتازگی ژوزه مورینیو او را جلوتر از کریس رونالدو بهترین بازیکن جهان دانسته است. داوید ویا بهترین گلزن یورو 2008 با وجود زدن گل‌های فراوان برای والنسیا در رقابت با زلاتان راهی به ترکیب تیم رویایی پیدا نکرد.

فرناندو تورس

گلزن مطرح فوتبال اسپانیا بعد از چندین فصل درخشش در اتلتیکو مادرید، برای رسیدن به سطحی بالاتر و کسب افتخار راهی لیورپول شد و در نخستین فصل حضورش در فوتبال جزیره، با زدن 33 گل، به بهترین تازه‌وارد تاریخ رقابت‌های لیگ برتر تبدیل شد. تورس در یورو 2008 هم بازی‌های خوبی به نمایش گذاشت وگل سرنوشت‌ساز قهرمانی را به نام خود ثبت نمود. با وجود این که تورس در فصل پاییز 2 بار گرفتار مصدومیت شد، به سبب آنچه قبلا در طول رقابت‌های سال 2008 و بخصوص در یورو 2008 انجام داده بود، برای این تیم در نظر گرفته شد. تورس در فصل 2009 2008 تنها 5 گل به ثمر رسانده است و اگر چنین روندی را ادامه دهد، روزهای خوبی در انتظارش نخواهد بود.

آلساندرو دل‌پیرو مهاجم یوونتوس یکی از بهترین فصل‌های خود را پشت‌سر گذاشت و علاوه بر کسب آقای گلی فصل 2008 2007 لیگ ایتالیا، در لیگ قهرمانان اروپا، زننده گل‌هایی بسیار زیبا و سرنوشت‌ساز بود. وی نیز در نبرد با فرناندو تورس مکانی در تیم رویایی ما پیدا نکرد.

مزدک میرزایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها