سرمایه‌سوزی ایرانیان در بازار مسکن کشورهای همسایه

خانه‌ای روی آب

رئیس شورای بازرگانان ایرانی مقیم دبی در گفتگو با «جام‌جم» خبر داد

بن‌بست ایرانیان خریدار مسکن در امارات

رئیس شورای بازرگانان ایرانی مقیم دبی از هموطنان خواست به تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان گوش ندهند و فعلا در امارات اقدام به خرید ساختمان یا ملک نکنند.
کد خبر: ۲۱۹۷۵۳
هادی موتمنی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: وضعیت سرمایه‌گذاری در دبی دیگر چندان جذاب نیست و لذا ایرانیان قبل از اقدام در شرایط جدید کمی فکر کنند.

وی اظهار کرد: بحران اقتصادی آمریکا اثرات نسبتا شدیدی بر اقتصاد امارات برجای گذاشته و فعلا در 2 بخش بورس و ساختمان ، سرمایه‌گذاران زیان‌های شدیدی دیده‌اند. ایرانیانی که برای سرمایه‌گذاری به این کشور می‌آیند نیز بیشتر همین 2 بخش را انتخاب می‌کنند و با تبلیغات صورت گرفته بویژه خرید ساختمان و آپارتمان در دبی مورد اقبال ایرانیان است.

وی افزود: تا قبل از بحران مالی جهانی این سرمایه‌گذاری‌ها توجیه داشت، اما با شرایط عجیب و غریبی که پیش آمده و قیمت‌های رو به کاهش، دیگر حضور در این بخش‌ها سودآور نیست و نمونه‌های زیادی وجود دارد که افرادی که ساختمان یا آپارتمان پیش‌خرید کرده‌اند، گیر افتاده‌اند و به دلایل اقتصادی قادر به نقد کردن اصل سرمایه‌ خود و خارج کردن آن نیستند.

وی توضیح داد: ارزش سهام در بورس امارات که بیشتر متعلق به شرکت‌های بزرگ ساختمان‌سازی اروپایی و آمریکایی است در 2‌ماه گذشته حدود 40 درصد کاهش یافته است. همچنین ارزش ملک و آپارتمان‌هایی که این شرکت‌ها به صورت تمام‌ساخته یا پیش‌فروش آماده کرده‌اند نیز به نحو عجیب و غریبی کاهش یافته است به طوری که این کاهش در 5/1 ماه اخیر به 40 درصد می‌رسد و لذا اینجا همه فروشنده شده‌اند.

وی تصریح کرد: اتفاقی که در این میان برای ایرانیان افتاده این است که وام‌های کمک‌خرید که تا 80 و 90 درصد بهای ساختمان می‌رسید و توسط بانک‌های اماراتی یا اروپایی  آمریکایی پرداخت می‌شد، به خاطر بحران مالی قطع شده است لذا بسیاری از ایرانیان که پیش‌پرداخت 10 تا 20 درصدی آپارتمان را پرداخت کرده‌اند نه می‌توانند با دریافت وام صاحب آپارتمان خود شوند و نه می‌توانند آن را پس بدهند  چرا که قیمت‌ها به نحو قابل توجهی کاهش یافته و خریدار نیز در بازار وجود ندارد.

وی افزود: کسانی که پول دارند نیز در این شرایط ترجیح می‌دهند خرید نکنند. چرا که پیش بینی می‌کنند با رکود بازار قیمت‌ها بیش از آنچه هست کاهش یابد. لذا اگر افراد بخواهند همان پیش‌خرید خود را واگذار کنند با ضررهای  هنگفتی مواجه می‌شوندو لذا در اینجا گیر افتاده‌اند و تنها راه برای جلوگیری از ضرر صبر است تا در آینده چه پیش آید.

وی درباره پخش آگهی املاک و فروش آپارتمان و وعده‌هایی که توسط شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌‌زبان به ایرانیان داده می‌شود ، گفت: این شبکه‌ها به دنبال منافع خودشان هستند و راست نمی‌گویند وآنچه واقعیت دارد را منعکس نمی‌کنند. از هموطنان می‌خواهیم به تبلیغات و آگهی‌های رنگارنگ و بعضا غیرواقعی این شبکه‌ها گوش ندهند و در این شرایط اصلا اقدام به خرید ملک نکنند. این شبکه‌ها به فکر یک درصد پورسانت خودشان در این میان هستند و به چیز دیگری فکر نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: فعلا در دبی قیمت ملک و آپارتمان دقیقه به دقیقه فرق می‌کند و  رو به کاهش است، لذا هر سرمایه‌گذاری از این طریق ضررده خواهد بود.

رئیس شورای بازرگانان ایرانی مقیم دبی درباره انتشار شایعاتی در برخی سایت‌های اینترنتی درباره ممانعت فیزیکی حکومت امارات از خروج سرمایه سرمایه‌گذاران از این کشور ودبی تصریح کرد: من در این باره چیزی نشنیده‌ام واحتمالا دروغ است. آخرین اخباری که داشتیم حاکی است هر کس هر قدر بخواهد می‌تواند پول نقد یا سرمایه خود را به هر صورت از امارات خارج کند و ممانعتی وجود ندارد. نشنیده‌ام کسی به بانکی مراجعه کرده باشد که پول ترانسفر بکند به اروپا یا آمریکا و مانع او شده باشند و شکایتی هم نه به شورای ما شده و نه از گوشه و کنار شنیده‌ام لذا دروغ است. اما درباره این که برخی افراد به خاطر شرایط اقتصادی و کسادی موجود در واقع نه راه پس دارند و نه راه پیش، بحثی درست است که وجود دارد و در حال گسترش هم هست.

وی درباره شایعه عدم تمدید ویزای سرمایه‌گذاران نیز توضیح داد: در امارات 3 نوع ویزا داریم. ویزای توریستی که 2 هفته است ، ویزای ملاقات با فامیل و بستگان که 2 ماه است و ویزای کار که 3‌سال است. شاید منظور ویزای کار 3 ساله است بنابراین اصلا ویزای یکساله وجود ندارد که نخواهند تمدید کنند اما تا امروز و تا آنجا که بنده اطلاع دارم، ویزای 3 ساله اقامت و سرمایه‌گذاری در حال تمدید است و مشکل حادی وجود ندارد البته اگر کسی برای تجدید کارت بازرگانی خودش اقدام نکرده براساس مقررات امارات ویزایش تمدید نمی‌شود و این نکته‌ای است که همه سرمایه‌گذاران به آن واقفند. اما این که از طرف حکومت بخواهد منعی صورت بگیرد و ویزایی تمدید نشود، همان طور که اشاره کردید، شایعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها