سیدعلی دوستی موسوی: اگر دزدان دریایی کارائیب فقط یک فیلم جذاب و تحسین شده بود، اما امروز و دیروز ماجراهایی که دزدان دریایی سومالی آفریده‌اند، یک واقعیت خشن و نگران‌کننده است. انگار نسل جدیدی از دزدان دریایی یک چشم و یک پا که طوطی جالبی بر شانه دارند، در آب‌های آفریقا ظهور کرده است و کم‌کم دارد برای تمام دنیا و بویژه خطوط کشتیرانی تجاری و نفتکش‌ها مساله‌ساز می‌شود.متاسفانه تاکنون ایران از این مساله آسیب‌های فراوانی دیده که آخرین مورد آن تا صبح دیروز کشتی ایران دیانت بود که سرانجام با پرداخت مبلغی باج به دزدان آزاد شد و جزئیات آن هم هیچ گاه در اختیار افکار عمومی قرار نگرفت.اما دیروز ظهر خبر رسید که یک کشتی دیگر که حامل 36 هزار تن گندم به ایران بوده، مجددا توسط دزدان دریایی در خلیج عدن دزدیده و به سواحل سومالی انتقال یافته است. البته خوشبختانه کشتی ایرانی نبوده و با پرچم هنگ‌کنگ به سوی بندرعباس در حال حرکت بوده است، اما ظاهرا مالکیت گندم‌ها متعلق به ایران است و متاسفانه در میان خدمه کشتی چند ایرانی نیز وجود داشته‌اند.
کد خبر: ۲۱۸۳۱۴
البته دزدان دریایی سومالی صابونشان تنها به تن ایران نخورده بلکه عربستان تاکنون یک نفتکش را با 2 میلیون بشکه نفت خام به ارزش 100 میلیون دلار از دست داده است. شنبه همین هفته نیز اگر ناو جنگی کارلروی آلمان نبود، دزدان یک نفتکش انگلیسی را نیز تصاحب کرده بودند.با این اتفاقات به نظر می‌رسد هم ایران و هم سایر کشورهای جهان باید با این پدیده نوظهور با قاطعیت برخورد کنند و تدابیر موثری بیندیشند. اما تا آنجا که به ایران مربوط می‌شود، اگر مقامات سیاسی  نظامی کاری نکنند، سورشارژ یا همان هزینه بیمه کشتی‌های تجاری برای کالاهای وطنی بشدت افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال دارد صادرات بسیاری کالاها با چالش مواجه شود.

تا دیشب مرور خبرگزاری‌ها متاسفانه نشان از کم‌کاری که چه عرض کنیم بی‌تحرکی محض وزارت امور خارجه در پیگیری این حادثه داشت. تنها شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی از چند فقره تماس ناموفق با کشتی خبر داده و اعلام کرده منتظر تماس خدمه کشتی است تا خبری دریافت کنند! اما تاسف‌بارتر از این، واکنش کنسول ایران در سفارت ایران در اتیوپی است که حافظ منافع ایران در سومالی نیز محسوب می‌شود.آقای کشانی در گفتگو با ایلنا، اظهار کرده که هنوز درخواستی از ایران برای پیگیری مساله دزدی کشتی کالای ایرانی به این سفارتخانه نرسیده است!

وی افزود: با توجه به این که درخواستی دریافت نکرده‌ایم، اقدام خاصی هم انجام نداده و اطلاع خاصی هم نداریم! البته ایشان یک نکته جالب را لو داده که دیروز 3 کشتی ایرانی مورد حمله قرار گرفته‌اند نه یک کشتی، 2 کشتی فرار کرده و یک کشتی به دام افتاده است! واقعا خدمه کشتی دزدیده شده و خانواده‌های نگران آنان از شنیدن اخبار این پیگیری مجدانه و دلسوزانه و مسوولانه وزارت امور خارجه و سایر دست‌اندرکاران چه شادی‌ها که نمی‌کنند! نظر شما غیر این است؟. ...!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها