138 نماینده مجلس به محصولی رای مثبت دادند

کلید وزارت کشور در دستان محصولی

گروه سیاسی: صادق محصولی، سومین وزیر کشور دولت نهم شد و به این ترتیب بعد از مصطفی پورمحمدی وزیر برکنار شده و علی کردان وزیر استیضاح شده، مشاور ارشد رئیس‌‌جمهور این بار بر صندلی وزارت نشست. رای لب مرز مجلس به صادق محصولی برای تصدی پست وزارت کشور با ورقه صورت گرفت و از مجموع 275 کارت دریافت شده از سوی نمایندگان و رای 273 نماینده به وزیر پیشنهادی، 138 رای سفید، 112 رای کبود و 20 رای ممتنع به وی تعلق گرفت. براساس ساز و کار مجلس، وزیر در صورتی رای اعتماد مجلس را کسب می‌کند که بتواند نصف بعلاوه یک رای نمایندگان حاضر را به دست آورد. اما دیروز در شرایطی به محصولی رای داده شد که براساس آمار چنانچه عدد 275 را که تعداد نمایندگان حاضر بود، نصف می‌کردیم، عدد 5/137 به دست می‌آمد لذا باید یک رای به این عدد اضافه می‌شد تا وزیر بتواند اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد. رای نیم‌نفری به محصولی که باعث شد وی 138 رای سفید به دست آورد، موجبات اعتراض نمایندگان را فراهم کرد و حتی این اختلاف رای فشرده باعث شد علی لاریجانی رئیس مجلس با اعلام این که این رای در هیات رئیسه بررسی شده، تاکید کند که براساس قانون رای به اکثریت است نه رای نصف بعلاوه یک!
کد خبر: ۲۱۷۹۷۴

دردسر رای نیمه به محصولی اعتراضات زیادی در پی داشت، اما سخنان لاریجانی فصل‌الخطاب شد و در نهایت اعلام کرد هیچ‌گونه خللی در رای‌گیری وجود ندارد و بر مبنای بررسی فیلم‌ها در هیات رئیسه، صحت رای‌گیری ثابت شده است. البته لاریجانی رای به محصولی را لب‌مرزی عنوان، ولی تاکید کرد که وی در حال حاضر وزیر است.

درخواست رئیس‌جمهور از نمایندگان

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی خود با درخواست از نمایندگان در دادن رای به محصولی، خواستار تعامل بیشتر میان دولت و مجلس شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این که تلاش دولت و مجلس در جهت افزایش رشد اقتصادی است، اعلام کرد: با توجه به این که کمتر از 4 ماه از ابلاغ اصل 44 می‌گذرد، آیین‌نامه‌های آن تهیه شده و در مسیر اجرا قرار دارد.   محمود احمدی‌نژاد در ادامه به معرفی وزیر پیشنهادی خود پرداخت و با اشاره به این که محصولی را از سال 56 و از دوران انقلاب و صحنه‌های مبارزه در دانشگاه می‌شناسد، تاکید کرد که وزیرش همواره در خط مستقیم انقلاب بوده و در زمانی که افراد مساله‌دار در مقابل انقلاب ایستاده‌اند، با آنان مقابله کرده است.

وی در ادامه از نمایندگان خواست به وزیر پیشنهادی رای دهند و تاکید کرد که دیگر مصلحت نیست که بیش از این وزارت کشور بدون مسوول ثابت باقی بماند.

 رئیس‌‌جمهور در نوبت دوم سخنانش در دفاع از صادق محصولی نیز به هماهنگی و رابطه خوب دولت با مجلس اشاره کرد و گفت: کسانی که برای ایجاد اختلاف بین دولت و مجلس خیالاتی شده‌اند باید بدانند با حرف‌های حاشیه‌ای، روابط دولت و مجلس چرکین نمی‌شود. جایگاه این دو قوه بالاتر از اینهاست. محمود احمدی‌نژاد در ادامه درخصوص موضوع مطرح شده در مورد رابطه ثروت و قدرت گفت: ما اگر در مقابل کسانی که هنگام حضور در راس قدرت جیب‌هایشان را پر کردند بایستیم، درست است اما کسی که هنگام کنار رفتن از مسوولیت به دنبال کار اقتصادی رفته، چه اشکالی دارد؟

رئیس‌جمهور درخصوص فعالیت محصولی در عرصه حزبی نیز گفت: تا امروز به غیر از دو دوره، تمامی وزرای کشور افرادی فعال در عرصه‌های سیاسی و حزبی بودند، اما هیچگاه چنین چیزی گفته نشده که چون این فرد متعلق به حزب است، پس انتخابات مخدوش می‌شود.

شبهات بعد از رای  اعتماد

پس از رای شکننده مجلس به صادق محصولی، برخی نمایندگان از جمله بعضی از اعضای فراکسیون اقلیت و حتی احمد ناطق نوری، علی مطهری و... نسبت به این رای اعلام اعتراض کردند که بعد از این اعتراض، علی لاریجانی رئیس مجلس با حضور در جمع خبرنگاران با اعلام این که وجود چنین شبهه‌‌ای باعث شده است مجددا وی در هیات رئیسه، آرا را شمارش و به صحت رای اطمینان حاصل کند، تاکید کرد: وزیر کشور رای لب مرزی داشته و لازم بوده تا دقت بیشتری صورت گیرد.وی در مصاحبه مطبوعاتی خود تاکید کرد که نتیجه رای‌گیری از 275 نفر شرکت‌کننده، 138 نفر رای سفید بوده و وزیر کشور رای مرزی داشته، لذا باید دقت بیشتری می‌شد.وی افزود: رای ایشان در واقع کمی بیشتر از نصف مجلس را کسب کرده و به هر حال وزیر کشور هستند.

دفاعیات محصولی

صادق محصولی، وزیر پیشنهادی دولت نهم نیز در دفاع خود ضمن اشاره به این که در مسیر دولت نهم با محوریت عدالت‌گستری، مهرورزی، خدمت به مردم، پیشرفت و تعالی کشور قدم برمی‌دارد، اعلام کرد؛ شایعاتی که درخصوص رئیس ستاد انتخابات بودن محمود احمدی‌نژاد مطرح است اصلا صحت ندارد.وی در ادامه درباره فعالیت‌های اقتصادی خود که از سوی مخالفان مطرح شده، افزود: سود پروژه‌ای که سال 72 شروع شده، سال 76 حاصل می‌شود نه سال 72 و پروژه‌ای که باید سود می‌داشت و سود نداشته و هزینه‌ای که باید به ما می‌داد، طرف دولت نداده، از تنها قراردادی که ما در طول عمرمان با دولت به صورت اقتصادی بسته‌ایم، مبلغ 365 میلیون تومان از دوران ریاست جمهوری هاشمی، بنده طلبکارم و اسناد آن را در جلسات مختلف نشان دادم.

وی در ادامه با اشاره به این که هیچ‌گونه رانت و وامی را دریافت نکرده، درباره فعالیت کاری خود تاکید کرد که در 21 سالگی فرماندار بوده و 22 سالگی معاون سیاسی انتظامی استانداری در استانی بوده که تنها مشکلش، مشکل امنیتی بوده است.

وی در ادامه به ارائه برنامه‌های خود برای وزارت کشور پرداخت و تاکید کرد:‌ باید با توجه به اصل 44 قانون اساسی و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب تمام تلاش بر این باشد که امور تصدیگری این وزارتخانه از جمله شهرداری‌ها یا سایر بخش‌ها کم شود و به بخش خصوصی انتقال یابد.

مخالفان محصولی: به شایعه‌ها پاسخ دهید

مخالفان صادق محصولی که 3 نفر از نمایندگان از جمله حسن وفایی نماینده ملایر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد و فاطمه آجرلو نماینده کرج بودند، در اظهارات خود تاکید داشتند که باید به دغدغه‌ها بخصوص درباره مسائل مالی وزیر پیشنهادی در خصوص ثروتمند بودن وی پاسخ داده شود.حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در اظهاراتش به عنوان مخالف، پیوند ثروت و قدرت را خطرناک دانست و خطاب به محصولی با اشاره به موضوع نفت گفت: آقای محصولی یک مورد غیر از خودتان افراد حقیقی را نام ببرید که توانسته باشند، امتیاز سوآپ نفت را بگیرند. طبق قانون فقط وزارت نفت است که این را به شرکت ملی نفت تفویض می‌کند. اگر این راست نیست، پس چیست؟

موافقان محصولی: وزیر پیشنهادی سرباز رهبری است

موافقان وزیر پیشنهادی از جمله ابراهیم نکونام نماینده گلپایگان، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، اسماعیل کوثری و شهاب‌الدین صدر 2 نماینده تهران در اظهارات خود با اشاره به توانمندی سیاسی محصولی اعلام کردند که وزیر پیشنهادی دولت، فردی معتقد به مبانی نظام و آرمان‌های امام راحل و متدین است.

این نمایندگان تاکید کردند که محصولی پس از کسب رای اعتماد، ستاد انتخاباتی آقای احمدی‌نژاد را ترک می‌کنند و با آن که محصولی فردی در دولت است و ارتباط تنگاتنگی با احمدی‌نژاد دارد، ساده زیست است و از  تشریفات پرهیز می‌کند.این نمایندگان اعلام کردند؛ اگر سندی در خصوص محصولی وجود دارد، باید ارائه شود اما اگر چنین چیزی موجود نیست، نباید اتهامات بیجا زده شود.

- محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور روز گذشته همراه اکثریت کابینه دولت نهم در ساعت 9 صبح در صحن علنی حاضر شد در حالی که صادق محصولی وزیر پیشنهادی یک ربع بعد از اعضای کابینه به مجلس آمد.

- محمود احمدی‌نژاد هنگام دفاع از محصولی اعلام کرد که از همین تریبون مقدس بارها افرادی آمده‌‌اند و از بالا تا پایین دولت را شسته‌اند.

- ساعت 35/11 سخنرانی احمدی‌نژاد تمام شد و اعضای کابینه به همراه رئیس دولت، جلسه علنی را ترک کردند.

- داریوش قنبری نماینده ایلام و سخنگوی اقلیت خواستار غیرعلنی شدن جلسه رای اعتماد به محصولی به دلیل برخی ابهامات شد که علی لاریجانی نپذیرفت.

- پس از معرفی داریوش قنبری به عنوان مخالف، تعدادی از نمایندگان متشکل از اقلیت و اکثریت جلوی این نماینده را گرفتند و نگذاشتند وی در پشت تریبون برای سخنرانی قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها