روزها در قاب

صادق آل محمد (ص)‌

4 آبان: امروز سالروز وفات امام جعفر صادق(ع)‌ است. ایشان سال 114 هجری قمری در سن 31 سالگی به امامت رسیدند. دوران امامت آن حضرت 34 سال بودم که با اواخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان مصادف است.
کد خبر: ۲۱۱۲۸۶
آن حضرت با 5 تن از خلفای بنی امیه معاصر بودند. زندگی این امام همام را به 3 قسمت تقسیم کرده‌اند. نخست زندگی در دوره امام سجاد و امام باقر (ع). در این دوره امام صادق(ع) از علم و تقوی و کمال و فضیلت آن بزرگواران در حد کافی بهره‌مند شدند.

قسمت دوم دوره‌ای است که امام(ع)‌ از فرصت مناسبی که به‌وجود آمد، استفاده کردند و مکتب جعفری را با نشر علوم وحیانی آل محمد(ص)‌ به تکامل رساندند. در این مدت بیش از 4000 دانشمند تحویل جامعه دادند و علوم و فنون بسیاری را که جامعه آن روز تشنه‌اش بود، به جامعه اسلامی ارزانی داشتند و قسمت آخر نیز مربوط به 8‌‌سال پایانی عمر پر بار ایشان است که در این دوره امام بسیار تحت فشار و اختناق حکومت منصور عباسی قرار داشتند.

در این دوره امام دائما تحت نظر بودند و مکتب درس جعفری عملا تعطیل شد. سرانجام نیز منصور دوانیقی خلیفه عباسی به وسیله زهر آن امام معصوم‌(ع)‌ را در سن 65 سالگی مسموم و شهید کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها