حضور 40 روزه صمد نیکخواه بهرامی‌ در تیم بسکتبال شوله فرانسه و سپس ترک این تیم سبب شد تا تعابیر مختلفی از این ورود و خروج ایجاد شود. کاپیتان تیم ملی بسکتبال کشورمان، بعد از درخشش در المپیک، به همراه حامد حدادی پیشنهادهای متعددی از سوی تیم‌ها داشتند؛ اما سرانجام صمد فرانسه را برگزید و حامد به آمریکا رفت.
کد خبر: ۲۱۰۱۰۶
در ابتدا با گفتگوها و مطالبی که حتی در سایت رسمی‌ شوله مشاهده می‌شد، مشکلی وجود نداشت. صمد نیکخواه بهرامی، یکی از بازیکنان بین‌المللی و جدید تیم شوله احساساتش را بیان می‌کرد، بویژه زمانی که برادر مرحومش را به یاد می‌‌آورد.

نیکخواه بهرامی که چندی پیش به عضویت این تیم فرانسوی درآمده بود، در گفتگو با سایت رسمی باشگاهش از آیدین هم گفته بود: «برای من مساله متفاوتی بود، زیرا ما همه کارها را با هم انجام می‌دادیم؛ با هم بزرگ شدیم، با هم بسکتبال بازی کردیم و با هم روزمان را سپری می‌کردیم. او یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی ایران بود...  مطمئنم اگر او در بازی‌های المپیک شرکت می‌کرد، برای بازی به خارج شاید به فرانسه می‌آمد. اما اکنون او دیگر نیست... من هر لحظه به او فکر می‌کنم. او را در کنارم احساس می‌کنم... تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که زندگی ادامه دارد.»

صمد نیکخواه بهرامی‌ از مدت‌ها پیش در اندیشه بازی در خارج از کشور به سر می‌برد و شوله فکر تازه‌ای نبود. بعد از رقابت‌های جوانان آسیا در سال 2000 به همراه برادرش به آلمان رفت: «در ‌هامبورگ مورد توجه بودیم، اما به دلیل سن و سال پایین، فراق برایمان سخت بود.»

در طول 8 سال، اتفاقات زیادی در زندگی ورزشی صمد افتاد. به عنوان جوان‌ترین بازیکن به تیم ملی رفت و کاپیتان شد و الان لژیونر است. بازی با خارجی‌های لیگ ایران ترسش را از قرارگرفتن برابر آنان ریخت. او در شوله با  آمریکایی‌ها هم‌تیمی ‌شد.

«همان‌طور که انتظار داشتم و در لیگ ایران و جام باشگاه‌های آسیا دیده بودم، آمریکایی‌ها قدرت بازی فردی خارق‌العاده‌ای دارند. همبازیانم در شوله کارهای جدیدی به من آموختند.»

صمد اولین روزهای پیش‌فصل جدید لیگ فرانسه را با موفقیت پشت سر می‌گذارد. سرمربی ترک‌تبار شوله از بازیکن ایرانی‌اش راضی است. در لیگ A فرانسه 16 تیم بازی می‌کنند. شوله فصل قبل هشتم شد. این تیم از سال 1988در فرانسه و اروپا در جام‌های متعدد شرکت کرده است. در بازی‌های پیش‌فصل لیگ دیدار‌هایی با تیم‌هایی از کرواسی و ترکیه در نظر گرفته شده است، با این حال فرانسه مشکل تاریخی در بسکتبال اروپا دارد.

فرانسویان از سال 1935 با آغاز رقابت‌های اروپا در این جام شرکت کردند، اما هیچ‌گاه قهرمان نشدند. سال گذشته هم در مکان هشتم ایستادند تا شانس حضور در پیکار‌های دوباره انتخابی المپیک را از دست بدهند. در تیم‌های فرانسوی به واسطه مربیان خارجی و بازیکنان سایر کشورها، بسکتبال مدرن به نمایش گذاشته می‌شود و دفاع، که مد نظر بیشتر تیم‌های روز دنیاست، حرف اول را می‌زند.

 ملی‌پوش ایرانی در دیدارهای تدارکاتی به میدان می‌رود. در بازی‌هایی که برای آمادگی بیشتر تیم برگزار شده است، صمد تفاوت‌های بیشتری نسبت به لیگ ایران حس کرده است. شاید 2یا 3 بازی در ایران برای او سخت بود، اما آنجا امیدی به بازی آسان نیست!

در همان روزها وقتی می‌پرسیدیم شرایط به چه ترتیبی است، می‌گفت: «فکر می‌کنم تیم خوبی داریم و احساس راحتی می‌کنم. در این شهر فقط به بسکتبال فکر می‌کنی و بسیار هم زیباست. زندگی اینجا متفاوت است، اما من حس خوبی دارم و هیچ مشکلی وجود ندارد. امیدوارم تیم در این فصل به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند.»

اما این شرایط خوب به یکباره تغییر کرد. مسابقه‌های بسکتبال لیگ برتر باشگاه‌های فرانسه (PRO A) از شنبه هفته گذشته (چهار اکتبر) آغاز ‌شد، در حالی که صمد نیکخواه بهرامی‌ برای اولین حضور رسمی ‌در ترکیب تیم شوله شرایط نامشخصی داشت. به دنبال این جریانات سایت‌های ورزشی فرانسوی‌زبان خبر فسخ قرارداد صمد نیکخواه بهرامی را با تیم بسکتبال شوله منتشر کردند. او پیش از این اخبار گفته بود با ویزایی که برای اقامت در فرانسه گرفته‌، اجازه بازی که فعالیت شغلی محسوب می‌شود ندارد و برای آن‌که مجوز قانونی بازی در لیگ فرانسه را بگیرد، نیازمند پروانه کار است که هنوز صادر نشده است. 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به فسخ قرارداد بازیکنی که کشورش مشکلات سیاسی دارد، اشاره می‌کند. بعد از حدادی که موانع زیاد دولت آمریکا را برای رسیدن به ممفیس پشت سر گذاشت، این بار نوبت کاپیتان تیم ملی بود که به بی‌محتوا بودن شعارهای غرب در قبال نفس ورزش و اهمیت آن در اثبات دوستی و برقراری صلح پی ببرد.

تیم شوله 15 درصد قرارداد نیکخواه بهرامی‌ را پرداخت کرد و با این دلیل که مسوولان باشگاه قادر نیستند ویزای شینگن برای بازیکن ایرانی خود تهیه کنند، با او خداحافظی کردند. به واسطه حضور شوله در یورولیگ، ملی‌پوش ایرانی به چنین ویزایی نیاز داشت.  در ایران یک عده از این فرصت استفاده کردند تا جدایی صمد نیکخواه بهرامی ‌را به موضوعات دیگر ربط بدهند، در حالی که این بازیکن در بسکتبال کشورمان همچنان بی‌رقیب است و با درخشش در آسیا طی10 سال و ارائه توانمندی‌های فنی در المپیک، بازیکنی در اندازه‌های بین‌المللی است. بسیاری از تیم‌های ایرانی بلافاصله بعد از جدایی صمد از شوله پیشنهادهایی به او مطرح کرده‌اند و همین نکته در بیان توانایی و این‌که آرزوی هر تیمی‌ است تا صمد را در اختیار داشته باشد، کافی است.

تیم مهرام که نیکخواه بهرامی‌ را دو فصل پی در پی در اختیار داشته و با او قهرمان لیگ ایران شده است، اولین انتخاب این بازیکن خواهد بود، چرا که صمد به مدیر این تیم نزدیک است و چنانچه تا چاپ این مطلب، فرانسه را ترک کرده و به تیم خارجی دیگری چراغ سبز نشان نداده باشد، تیمش در ایران مهرام خواهد بود.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها